• evelayna

angående barn kalas.

var barnvakt åt min lillasyster i lördags. hon är 9år.
    hon var jätte gnällig och de märktes att hon var ledsen. när jag pratade med mamma på söndan så berättade hon attt min syster ringt sin bästis för att fråga om dom skulle leka och fick då vetat att hon skulle på barnkalas till deras klasskompis som hade bjudit alla tjejer i klassen utan 2 (inga killar var bjudna). så vi frågade min syster om dom hade bråkat eller var osams eller om nåt hade hänt. men de hade de tydligen inte utan dom brukade leka i skolan som dom brukar och hade inte bråkat.

varför gör man en sån sak? bjuder alla utan 2 tjejer? tänker man inte efter som förälder att de kommer fram i skolan och då att dom andra tjejrna blir ledsna? eller hur tänker man?

har ju sjävl inga barn men jag tror inte att jag skulle "rensa" barnen om man bjuder den stora delen ur klassen.

• Svar på tråden angående barn kalas.
  • Jagsjälv

Det där är svårt... Samtidigt tycker man synd om de som inte får komma, men kan man tvinga någon att bjuda alla? Ja, kanske...
    Jag tycker nog att man "måste" bjuda alla tjejerna. Så skulle jag som förälder se till att det skulle bli i alla fall. Och eftersom jag uppfostrar min unge, så skulle det bli så...!

• Halkatla

Vi har råkat ut för att inbjudan kommit bort och att vi faktiskt hade fått en inbjudan men missat den, då den halkat in mellan reklambladen som ofta åker rakt ner i pappersinsamlingen hos oss. I det fallet hade födelsedagsbarnets föräldrar tyckt att det var lite dålig stil av oss att inte ringa och tala om att vår dotter inte skulle komma... Vet ni med säkerhet att din syster inte var bjuden? I så fall tycker jag att det är rätt dålig stil.

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • kanske2011

Vi sitter i en diskution hemma i ämnet ifråga. Min dotter fyller snart 7, och ska ha kalas.
    Hon går i en åldlersintegrerad 0-1:a och leker med både 0:or och 1:or, killar och tjejer.

helst vill min dotter bjuda hela klassen vilket är en fin tanke, men vi har inte plats för 24 barn hemma. Så jag har sagt, antingen alla tjejer ELLER alla 1:or.
    För det är INTE ok enligt min mening att utesluta en eller ett par av tjejerna.
    Men samtidigt så har hon ju blivit bjuden och gått på ett par av killarnas kalas, och då anser jag att man bör bjuda igen.
    Knepigt det där.
    Men för att sammanfatt, jag håller helt med dig, så gör man inte. Och det igger på föräldrarnas ansvar att se till att barnen inte börjar exkludera någon i klassen.

• Pia och Elna

Nej fy det tycker jag inte är ok. Antingen så bjuder man några få nära vänner eller så bjuder man in alla eller alla tjejer eller liknade.

Det blir jobbigt om det finns någon i klassen som ens barn inte tycker om då får man ta ställning till hur man gör då för om barnet tror att kalaset blir förstört för att det barnet kommer är det ju inte schysst mot barnet som fyller år heller.

• evelayna

inbjudan har inte kommit bort. utan hon var inte bjuden.

kanske2011 skrev 2010-11-22 13:21:38 följande:
    Vi sitter i en diskution hemma i ämnet ifråga. Min dotter fyller snart 7, och ska ha kalas.
    Hon går i en åldlersintegrerad 0-1:a och leker med både 0:or och 1:or, killar och tjejer.

helst vill min dotter bjuda hela klassen vilket är en fin tanke, men vi har inte plats för 24 barn hemma. Så jag har sagt, antingen alla tjejer ELLER alla 1:or.
    För det är INTE ok enligt min mening att utesluta en eller ett par av tjejerna.
    Men samtidigt så har hon ju blivit bjuden och gått på ett par av killarnas kalas, och då anser jag att man bör bjuda igen.
    Knepigt det där.
    Men för att sammanfatt, jag håller helt med dig, så gör man inte. Och det igger på föräldrarnas ansvar att se till att barnen inte börjar exkludera någon i klassen.
    ja du har hamnat i en svår sits. och i de lägen kan de va förståligt. men så många tjejer är dom inte. och tjejen som hade kalaset var bjuden när min syster fyllde år.

tänkte jag skulle ringa och prata me min syster imorrn och höra hur de va i skolan så ida och höra om de hänt nåt nu efter.
Svar på tråden angående barn kalas.