• Susie

SF mått på Bebis, stämde det sen? Egen vikt/ sött intag påverkar barnets vikt?

Hej!

Har idag varit hos Bm och är i v31 och börjar oroa mej för SF måttet....Jag har ju gått upp ganska mycket (15 kilo), ett par kilo mer än sist med dottern. Hon låg strax över mittkurvan och vägde 3525 Den här bebisen ligger nästan snart på den övre kurvan och Bm sa att det nog är en 4000g bebis. Jag frågade henne hur jag ska undvika att få ett "för stort barn" och hon sa bara att jag ska börja simma och sluta helt med godsakerna jag äter (och det är ju endel sötsug jag haft senaste 2 mån kan man lungt säga!).
    Bara nyfiken på vad era bebisar vägde sen när de väl kom (inte för er som gick över tiden) som hade SF mått strax under den övre kurvan? Jätte tacksam för svar!
    Undrar också om era Bm påpekar er vikt ni som ligger på 15 kg i v31?

• Svar på tråden SF mått på Bebis, stämde det sen? Egen vikt/ sött intag påverkar barnets vikt?
  • fröken argbigga

Mitt sf mått låg på översta kurvan och ut kom en bebis på 3700g. Låg över kurvan i början men det jämnade ut sig på slutet.

Ofta är andra barnet lite större, sa min bm. Väntar andra barnet nu och var i v.29 när jag var hos bm senast och tror att sf-måttet var 31 då, så jag liger över denna gången med. Bm tror på 3900-4000g den här gången.

Hon har inte kommenterat min vikt alls, har iofs "bara" gått upp 6kg men då hade jag inte lyckats gå ned allt sen förra gången.

• Jempajenny

Mitt sista SF-mått med dottern, i v. 39 (fyra dagar innan BF) låg på 37 cm (2 kurvor över medel, men 1 kurva under översta streckade kurvan). Ut kom en flicka på 50 cm, 4015 g och 37 cm i hof.

Denna graviditet låg jag på översta kurvan i v. 28 (30 cm) men i fredags när jag mätte i v. 33 låg det bara på 32, dvs. 1 kurva över medel, så jag har förhoppningar över att det inte blir en 5 kg-klump i alla fall!

♥ Jempajenny, Agnes och bebisen i magen: jempajenny.bloggagratis.se
  • Susie

Hej tjejer!

Tack! Det verkar onekligen som att kurvorna inte helt stämmer överens med verkligheten...
    Blev lite sur på min Bm fast jag vet att hon har rätt ang. vikten, fick ju höra att jag gått upp mycket och tips på motion och dra ner på mat o godsaker....känns lite jobbigt tycker jag då man ändå befinner sig inom den "normala" vikten. Men man e väl lite känslig....

Fröken argbigga, Hej!
    Tack! Ja mitt sf mått var 31 idag sen blir jag lite osäker på hur de sätter ut det där krysset. Jag går in i v32 (Tror jag.......enligt FL, oj nu blev jag osäker) på onsdag och krysset är utsatt på v 30....... vilket innebär att 31cm i V 31 så ligger krysset plötsligt mitt imellan kurvorna och inte på den övre.....HmmmObestämd
    6 Kilo! Wow Det va inte mycket! Jag vägde ju min vanliga vikt och inga kilon över alls...men det är ändå endel kilon 15 som jag gått upp nu, följer samma som med dottern dock...

JempaJenny, Nej, det låter väl inte mycket tycker jag nu när jag sitter o studerar kurvorna

• LyckligaJag83

Mitt sf när jag väntade dottern låg på 38 i vecka 39, hon är född på bf+1. Jag gick upp 28 kg vilket inte var så konstigt för jag var så sötsugen hela tiden, vilket gjorde att jag vräkte i mig sötsaker varje dag. Dottern vägde 3630 g och var 49 cm när hon föddes, en genomsnittsbebis enligt bm på förlossningen Glad

Olivia 2009-10-23 Bebis 2011-01-??
  • gudrunberit

Mitt SF-mått har legat på mittenkurvan och även strax nedanför, men på TUL visar det sig att det är en stor bebis i magen. Så i mitt fall är SF-måtten missvisande med hur stor bebisen är.

Jag är i v 37 nu och har gått upp 18 kg, min bm väger mig inte ens och har aldrig påpekat min vikt.

• Susie

FannyEmma83,
    Tack! Jag har också haft ett hysteriskt sötsug, efter nogat! Närmare bestämt nötkräm!!!! Inte varit lätt att hålla sig igfrån trots att jag inte är det minsta överviktig och äter sunt...då innan jag blev gravid.
    Det du skriver bekräftar allafall mina misstankar om att oavsett, njae kanske inte oavsett men alla fall så får barnet i sig vad det behöver för sin egen tänkta vikt (kanske inte i alla fall vet inte) även om man själv går upp mycket i vikt. Jag tror det som sagt är förutbestämt av gener vad barnet ungefär kommer att väga.
    Men du måste väl ha haft mycket vätska i kroppen också?

Ninalainen, Tack! Jätte intressant!!! Jag minns att sist så låg min kurva strax över mittkurvan och Bm tippade på 3800 och uppåt. Min dotter vägde ju "bara" 3525g och det förvånade mej även då. Men som du skriver att hon inte väger dig måste kännas könt! Jag e OK med att hon för anteckningar men när det börjar gå mot att barnet blir stort pga att jag gått upp mycket i vikt...15 kg i v 31....då blir jag liute fundersam och sur faktiskt och känner att det inte riktigt stämmer!
    Dessutom såg jag nu att krysset sitter på fel ställe, det ska faktiskt vara mer mot v 31 och inte 30 och då visar kurvan faktiskt att den ligger mellan mitten och övre som med min dotter!

Vill gärna höra fler, stämde era bebisars vikt med sf måtten visade och vad Bm trodde?

• Susie

Ninalainen, Var inne på din profil och såg att du inte har långt kvar! Spännande! Vilket UL sa de att din bebis är stor? Runt v18-19 eller har du gjort ett senare?
    Jag ska på UL 1 dec igen så då får jag säkert veta lite mer

• Susie

Nu såg jag....Tillväxt ultraljud...

• gudrunberit

Ja, det var vid TUL de såg att bebisen är stor. Jag går på TUL eftersom jag har diskbråck och de vill ha koll på hur stor bebisen är med tanke på förlossningen. Vi har stora barn i släkten också. Det roliga är att jag var på ett privat VUL i vecka 10 och redan då fick jag höra att embryot var stort för sin ålder Tungan ute, haha.

Jag var till min bm efter att jag skrivit inlägget igår och jag fick faktiskt väga mig igår! Första gången sedan invägningen. Jag hade nu gått upp 15 kg sedan inskrivningen, 20 kg totalt (fast de väger ju med kläderna på och gör inget avdrag). Det sköna var att hon sade inget om vikten överhuvudtaget utan bara noterade den. Det var jätteskönt tycker jag. 

Kul att du ska på Ul igen! Det är ju så roligt och spännande! Sist såg vi vår lill* ligga och smaska fostervatten och såg så nöjd ut därinne i värmen. Gulligt {#emotions_dlg.flower}.

• skånegås

Min bm sa att SF måttet inte mäter bebisens storlek utan även bukfett och fostervatten...
    Har tidigare legat under normalkurvan och fått stora barn, 4500 och 4680g fast då 15 och 11 dagar efter bf. Nu ligger jag kring övre kurvan, men har också en annan bm än med de andra... .

Svar på tråden SF mått på Bebis, stämde det sen? Egen vikt/ sött intag påverkar barnets vikt?