• Lantani

Göra tavlor av tapet går det? Vad annars göra med fin överbliven tapet?

Skulle vilja göra tavlor av tapet, är det överhuvudtaget möjligt att få det snyggt? Hur?

Vad kan man annars göra med överbliven tapet?

Vill ha massor med tips

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Svar på tråden Göra tavlor av tapet går det? Vad annars göra med fin överbliven tapet?
  • Birgitta2

Vi har såna tavlor på jobbet som en kollega gjort. Med fina tapeter, passepartout runt och en vacker ram. Allt inom glas. Skitsnyggt.

• Halkatla

Jag brukar slå in julklappar och andra paket med överblivet tapet.

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • skorpionen80

Spara så att du kan byta ut trasig/nerspilld tapet ;)

• Hoppfull84

köp vanliga tavelramar på typ ikea, klipp ut en bit tapet och sätt in i ramen. annars kan man hotta upp en gammal bokhylla/skåp genom att tapestera insidan med tapet/ har man en billy eller bestå så finns det glasdörrar man kan köpa till som man kan montera papper/tyg/foton eller vad man nu vill i glasdörren.
    lycka till med projektet!

• Sorbus

Julen närmar sig ju. Vackra tapeter blir jättefint som julklappspapper. Tycker du om att pyssla kan du använda tapetbitar till hemmagjorda julkort, och dekorationer.

Ett tips: använd inte all överbliven tapet. Man kan nämligen behöva spara lite för att kunna göra minde reparationer i efterhand om det råkar hända missöden med tapeten på väggen. Och det kan det göra om man har barn och/eller husdjur. Har jag märkt.

• Gryntroll
    Birgitta2 skrev 2010-11-22 14:12:35 följande:
    Vi har såna tavlor på jobbet som en kollega gjort. Med fina tapeter, passepartout runt och en vacker ram. Allt inom glas. Skitsnyggt.
    Skulle precis skriva det... rama in är urläckert!
    Vi har gjort så med en tapet som vi bara har på en vägg och satte en inramad bit av samma tapet på motsatta väggen i samma rum

Så kan man ju även göra om man renoverar och på så sätt behålla lite av originalet men ändå på ett trevligt och snyggt sätt.
    Det är vår tanke när vi ska renovera vårt torp! Tapeterna och golven i "kammaren"  där är ljuvliga och gammaldags men i allt för dåligt skick för att ha kvar som de är. En bit av vardera i varsin ram ska få sparas och sättas upp som tavlor.
  • Butterscotch

Limma tapet på själva tavelramen annars, eller limma fast tapet på lådor/skokartonger att ställa i bokhyllan och ha allsköns smått och gott i.

• Konvaljen

Du har ju fått massa tips, men här kommer några till:

*slå in paket
    *göra kort
    *tapetsera skokartonger, blir så fint
    *Tapetsera möbler, antingen i baksidan av skåp som någon skrev, eller varför inte en byrå eller på en bordsskiva med massor av lack.
    *I en ram och ha som anslagstavla, skaffa penna som man kan skriva på glas med och sätt upp i köket.

• Angels

Lägg tapet på en byrå tex och sen en glasskiva över. Skitsnyggt! :)

• Josefinemork

Hej jag har en fototapet på storleken 175x115 och vet inte hur jag ska lyckas få till det till bli en stor tavla!? Hjälp tack

• SupersurasunkSara

Ska hela bli en tavla? Isf föreslår jag att du skaffar en masonite skiva eller annan tunn inte alltför tung skiva och fäster tapeten på. Låt sen tillverka eller gör själv en ram som du ramar in den med.

Ev kan du beställa glas till den också.

Annars kan du sätta upp en ram direkt på väggen där du vill ha den och så tapetserar du med tapeten inuti. Se nedan.

• milleniumm

Det är jätte snyggt att göra 2-3 tavlor av tapet å hänga på rad eller så. Så bara köra på!

Svar på tråden Göra tavlor av tapet går det? Vad annars göra med fin överbliven tapet?