• Anonym (orolig?)

Gravid + blod i avföring

Hej, jag är gravid vecka 30. Var nyss på toaletten för att bajsa, känner att det gör lite ont och när jag torkar mig kommer det ganska mycket färskt blod på pappret. Hur bör jag förhålla mig till detta? Kan det ha någonting med graviditeten att göra?

Var inne akut på förlossningen i förra veckan pga en liten blödning, men då kom den ut från slidan (och ja, det är jag helt säker på.) Kan sakerna höra ihop?

• Svar på tråden Gravid + blod i avföring
  • Anonym (orolig?)

Ingen som vet om man bör ringa barnmorskan eller om det här är något normalt? Har googlat lite men tycker inte att hemorrojder stämmer in på mig, har inga besvär alls.

• Anonym

om blodet kom från ändtarmen och var klart rött/färskt blod, så beror det troligtvis på ett sprucket blodkärl i ändtarmen, el en sprucken hemorojd, el en spricka i analöppningen. detta kan hända när man är lite förstoppad och tarmen får anstränga sig för att tömma sig.
    det är inget farligt men kan göra ont och vara lite obehagligt. se till att inte få så hård avföring så försvinner oftast problemet av sig självt. Drick mycket, ät något katrinplommon till frukost varje dag eller strö lite krossade linfrön på filen på morgonen etc.
    det är väldigt vanligt att man blri trög i magen som gravid så då kan man behöva ta till sådana knep även om man aldrig behöver det annars. testa ska du se att det hjälper!

om blodet däremot är blandat med avföringen och är mörkare (brunt-svart dvs levrat/gammalt) kan det bero på problem längre upp o tarmsystemet och bör kollas upp hos läkaren.

• Najs

Håll pappret mot slidöppningen och se om de kommer därifrån, är de från anus och det kommer färskt blod men inte så de droppar eller sipprar så är de en hemmorojjd...Jag har oxå haft färskt blod på pappret när jag bajsat under både graviditeten och ett tag efterråt..Men som sagt, bara när jag torkat mig, inte så de sipprat, droppat eller inte gett med sig..
    Om de kommer mkt och de inte är från bajjan så skulle jag ringa rådgivning.

• Anonym (orolig?)
    Anonym skrev 2010-11-22 14:36:46 följande:
    om blodet kom från ändtarmen och var klart rött/färskt blod, så beror det troligtvis på ett sprucket blodkärl i ändtarmen, el en sprucken hemorojd, el en spricka i analöppningen. detta kan hända när man är lite förstoppad och tarmen får anstränga sig för att tömma sig.
    det är inget farligt men kan göra ont och vara lite obehagligt. se till att inte få så hård avföring så försvinner oftast problemet av sig självt. Drick mycket, ät något katrinplommon till frukost varje dag eller strö lite krossade linfrön på filen på morgonen etc.
    det är väldigt vanligt att man blri trög i magen som gravid så då kan man behöva ta till sådana knep även om man aldrig behöver det annars. testa ska du se att det hjälper!

om blodet däremot är blandat med avföringen och är mörkare (brunt-svart dvs levrat/gammalt) kan det bero på problem längre upp o tarmsystemet och bör kollas upp hos läkaren.
    Det var rött och färskt blod. Ska tänka på att dricka ännu mer än vad jag redan gör, tycker jag äter hyfsat fiberrikt och har inte haft några jätteproblem med avföringen fast jag äter järntabletter. Har alltid varit en sådan som är hård i magen så jag är van. Tack för ditt svar! Känns som att det borde vara okej att avvakta och se hur det utvecklar sig.
    Angelica8912 skrev 2010-11-22 14:37:13 följande:
    Jag hade ringt in för att få komma på en undersökning.
    Jag skulle helst undvika det. Åkte som sagt in akut förra veckan och det var inte kul.
  • Anonym (orolig?)
    Najs skrev 2010-11-22 14:40:46 följande:
    Håll pappret mot slidöppningen och se om de kommer därifrån, är de från anus och det kommer färskt blod men inte så de droppar eller sipprar så är de en hemmorojjd...Jag har oxå haft färskt blod på pappret när jag bajsat under både graviditeten och ett tag efterråt..Men som sagt, bara när jag torkat mig, inte så de sipprat, droppat eller inte gett med sig..
    Om de kommer mkt och de inte är från bajjan så skulle jag ringa rådgivning.
    Är 99% säker på att det kom från analen! Kanske ska prova att gå på toa igen och se hur det ser ut nu då...
  • Anonym

känner du dig ändå osäker så kan du ju ringa sjukvårdsrådgivningen, men de kommer troligtvis ge dig samma råd, behandla din hårda mage så kommer du inte få dessa sprickor/blödningar.
    Om man har lite otur och spräcker ett lite större blodkärl samtidigt som man anstränger sig för att göra nr 2 kan det faktiskt komma rätt mycket blod(tänk rejäl mens i toan), utan att det är något farligt för det.

tror inte denna blödningen har något samband med den vaginala blödning du upplevde tidigare, låter osannolikt, men som sagt känner du dig osäker kan du ju alltid ringa sjukvårdsupplysningen.

• Anonym (orolig?)
    Anonym skrev 2010-11-22 14:46:56 följande:
    känner du dig ändå osäker så kan du ju ringa sjukvårdsrådgivningen, men de kommer troligtvis ge dig samma råd, behandla din hårda mage så kommer du inte få dessa sprickor/blödningar.
    Om man har lite otur och spräcker ett lite större blodkärl samtidigt som man anstränger sig för att göra nr 2 kan det faktiskt komma rätt mycket blod(tänk rejäl mens i toan), utan att det är något farligt för det.

tror inte denna blödningen har något samband med den vaginala blödning du upplevde tidigare, låter osannolikt, men som sagt känner du dig osäker kan du ju alltid ringa sjukvårdsupplysningen.
    Jättetack för ditt svar. Jag tror faktiskt att det helt enkelt var en lite spricka, gick och torkade mig en gång till alldeles nyss och då kom det lite torkat blod på pappret. Har ingen sveda eller klåda. Så jag tror på engångsföreteelse! Och att det är helt uteslutet att det kom från slidan. Skönt det, två blödningar på några dagar hade blivit väldigt stressande...
  • Najs

TS: skönt att det inte verkade vara något annat.

• Anonym (orolig?)
    Najs skrev 2010-11-22 15:02:30 följande:

TS: skönt att det inte verkade vara något annat.

Ja verkligen! Hade inte orkat med paniken igen, som den var förra veckan. Vill bara ha en normal graviditet nu fram tills att bebis kommer. Tack!
  • Rosa socka

Är det från analen så är det inget som har med graviditeten att göra, om det inte vore så att du fått hemorrojder då. Vilket man inte behöver märka annat än att det blöder för det behöver inte klia och göra ont utan det räcker med att det kommer blod när man bajsar och då snackar vi BLOD.
    Skitläskigt men ofarligt.
    Sprickor är inte heller så trevliga men de läker fort bara man slipper vara hård i magen, det kan klia från sprickor också.

❤ Oliver april -09 , Minikorv BF 101227 ❤
  • Anonym (orolig?)
    Rosa socka skrev 2010-11-22 15:07:17 följande:
    Är det från analen så är det inget som har med graviditeten att göra, om det inte vore så att du fått hemorrojder då. Vilket man inte behöver märka annat än att det blöder för det behöver inte klia och göra ont utan det räcker med att det kommer blod när man bajsar och då snackar vi BLOD.
    Skitläskigt men ofarligt.
    Sprickor är inte heller så trevliga men de läker fort bara man slipper vara hård i magen, det kan klia från sprickor också.
    Då hoppas jag innerligt att det bara är en spricka! Ska bli ännu duktigare med fiberrik kost nu!
  • Anonym

det kan ju vara smart att ladda med fiberrikt inna förlossningen för man hör ju om folk som efter förlossningen har MYCKET svårt att göra nr2 på toa då de inte kan trycka på alls (alltså att det verkligen inte går att trycka på)de första veckorna efter förlossningen så att vara hård i magen lär ju inte göra det hela lättare. se till att det är mjukt därinne så kanske du klarar att gå på toa även efter att bebben är ute.

Svar på tråden Gravid + blod i avföring