Anonym skrev 2010-11-22 14:36:46 följande:
om blodet kom från ändtarmen och var klart rött/färskt blod, så beror det troligtvis på ett sprucket blodkärl i ändtarmen, el en sprucken hemorojd, el en spricka i analöppningen. detta kan hända när man är lite förstoppad och tarmen får anstränga sig för att tömma sig.
det är inget farligt men kan göra ont och vara lite obehagligt. se till att inte få så hård avföring så försvinner oftast problemet av sig självt. Drick mycket, ät något katrinplommon till frukost varje dag eller strö lite krossade linfrön på filen på morgonen etc.
det är väldigt vanligt att man blri trög i magen som gravid så då kan man behöva ta till sådana knep även om man aldrig behöver det annars. testa ska du se att det hjälper!
om blodet däremot är blandat med avföringen och är mörkare (brunt-svart dvs levrat/gammalt) kan det bero på problem längre upp o tarmsystemet och bör kollas upp hos läkaren.
Det var rött och färskt blod. Ska tänka på att dricka ännu mer än vad jag redan gör, tycker jag äter hyfsat fiberrikt och har inte haft några jätteproblem med avföringen fast jag äter järntabletter. Har alltid varit en sådan som är hård i magen så jag är van.

Tack för ditt svar! Känns som att det borde vara okej att avvakta och se hur det utvecklar sig.
Angelica8912 skrev 2010-11-22 14:37:13 följande:
Jag hade ringt in för att få komma på en undersökning.
Jag skulle helst undvika det. Åkte som sagt in akut förra veckan och det var inte kul.