Högt kolesterol??
Min dotter 15 år har högt kolesterol.Är det nån som kan nåt om det eler har barn som har högt kolesterol värde?Hennes pappa har också det och han har haft 3 st hjärtinfarkter!Är bara 43 år gammal.Jag är så orolig.
Min dotter 15 år har högt kolesterol.Är det nån som kan nåt om det eler har barn som har högt kolesterol värde?Hennes pappa har också det och han har haft 3 st hjärtinfarkter!Är bara 43 år gammal.Jag är så orolig.
Det finns en ärftlig faktor ja, men det ska inte vara så högt.
Vad säger läkarna?
När jag passerade gräsnvärdet fick jag 6 månader på mig att ställa om kosten och det funkade. eftersom hon är så ung är det nog bra att boka tid hos en dietist för att få hjälp, men den läkare som konstaterat detta måste skriva remiss!
Hon har 7,0 total kolesterol.Har redan varit hos dietisten men den bara stiger
Har ni inte fått någon tidsfrist när det är dags att börja medicinera? Följer ni dietistens kostråd?
Bönor är väldigt bra mat, och att byta ut allt animaliskt fett mot tex olivolja...
Jag drog ner på mitt intag av ost och filmjölk, samt skippade cappuccinon varje dag och började äta mer bönor och då började det sjunka
Har men högt kolesterol pga av arvet så är det i princip omöjligt att sänka det till normala nivåer även om man ändrar kosten och följer konstens alla regler, jag vet det då jag själv har det och dietisten och läkarna sagt detta till mig.
Min dietist som jobbar mycket med just det här problemet säger att det finns barn som man börjar medicinera väldigt tidigt, exakt hur tidigt vet jag iofs inte.
Jag började med medicin när jag var runt 24 år, detta för att jag tack vare min undersköterske utbildning började förstå att mamma ärvt sitt höga av min morfar, kan säga att läkaren som tog emot mig var bra skeptisk när jag kom in men jodå mitt onda kolesterol var dubbelt så högt mot vad det borde.
Jag provade att vara utan medicin i ett halvår och följde kostråden men det gjorde ingen skillnad.
Visst är det läskigt med medicinen det tycker iaf jag men i mitt fall finns inget alternativ som duger i dagsläget, iofs äter jag den inte just nu då den inte får tas när man öär gravid, inte heller när man försöker bli gravid eller när man ammar.
Jag hoppas att det ordnar sig på bästa sätt för din dotter
Men hjälpte mediciner?
Har två barn till är så orolig men kan inte göra mycket.
Tack för svar
ja medicinerna har hjälpt och jag brukar ligga på normala nivåer när jag äter dom, har just nu ett uppehåll som sagt då jag är gravid men kommer att börja med dom sen igen, jag äter simvastatin som jag tror är det vanligaste.
Hur gamla är dina andra barn? ett blodprov visar ju snabbt om de också har högt kolesterol.
Jag har två syskon och ingen av dom har detta problem vilket är bra förstås
mina andra barn är 19 och han liger på gränsen men har en sladdis som är 3 :)Vi ska till Gteborg den 8 dec till nå professor .Hr vill de inte testa geprover på min man och barn eftersom det är dyrt,tänk det!!
"Genprover
genprover har jag inte hört talas om, berätta gärna mer.
Jag har en dotter på 3,5år och hennes kolesterol kollades i samband med en annan provtagning och då var det normalt iaf, känns ju tidigt att testa när de är så små men här tyckte de att det var lika bra när prover ändå togs..nåja nya prover kommer att tas men det får bli när hon är större.
Genprover ska egentlien tas på min man oc sedan på barnen för att se om det handlar om familjär hyperkol.Jag kanske ska kolla lillen??
Jaha jag hade ingen aning om det genprovet, men det låter ju som nånting bra då man gärna vill veta om det är familjär hyperkol eller inte, här bara antar man väl det då min morfar hade och min mamma och jag har höga värden.
Prata med eran doktor om det är värt att testa lillen redan, är osäker på om man vågar ge medicinen ändå när de är så små och är det så så spelar ju inte resultatet på ett test så stor roll just nu iaf.
Hej!
Jag har ärftlig hyperkolesterolemi. Fått det från pappa som fått det av farfar osv.. Min lillasyster har också sjukdomen. Eftersom de visste att pappa bar på detta så kollade de mig o min syster i nedre tonåren. Båda vi hade totalkolesterol på ca 10. Rätt högt mao. Vi har medicinerats sen dess. Jag har hela tiden ätit Simvastatin 40mg medan min syster har provat lite olika då hennes mage inte klarade Simvastatin.
Jag tror inte du behöver vara orolig. Totalvärde på 7 låter inte så farligt. Om det blir tal om medicinering så tycker iaf jag att det har funkat jättebra. Både min systers och mitt totalkolesterol har gått ned till 5. Sen klarar kvinnor högt kolesterol bättre än män pga östrogenets skyddande effekt.
Denna sjukdom är väldigt lätt att leva med dessutom(speciellt när hon fortfarande är så ung). Man känner inte av den och den är inte farlig om man medicineras väl.
Nu däremot lär jag ha jättehöga värden igen. Detta pga att jag nyss fått barn och ammar. Man får inte ta dessa mediciner under graviditet eller amning.
Lycka till med allt!
Kram!
For bare noen år sedan var et kolesterol på 7 ansett som normalt. Det er inte alls høgt. Dom senker stadig värderna. Big business i att selja kolesteroldempande medel. Om ni får tag på røtt ris så er det mycket bra f¨r att dempa kolesterolet. Her i Norje ble det forbjudet, uvisst av vilken orsak. Troligen för at det er en konkurrent til medisin. Se ochså på forhollandet mellan det goda og det dårliga kolesterolet och inte bara på totalet. Du behöver inte oroa dej över et kolesterol på 7.