• teljeufo

Öppnad vinflaska, hur länge?

Hittade inget ämne som min fråga passade riktigt men jag tror jag frågar det här iaf...

Igår åt vi god middag och jag ville ta mig ett glas rödvin (gillar att dricka det ibland), men nu hör till saken att jag BARA vill ha ett glas denna gång och gubben vill inte ha...
    Hur länge kan en rödvin stå kylskåpet öppnad? Innan den blir dålig?

• Svar på tråden Öppnad vinflaska, hur länge?
  • KvastHilda

Exakt hur många dagar kan jag inte svara på, men du ska ju inte ha den i kylen! AjjaBajja!

• Snowgirl

Skulle precis skriva samma sak...INTE i kylen!!
    Vet inte heller hur länge, men iaf någon vecka kan jag tänka mig...minst.

• nr3

tror bara rödvin kan stå 2-3 dagar utan att det blir risk det börjar jäsa..

• Meline

Åtminstone några dagar om du sätter i korken och om flaskan är hyfsat full... 5 dagar har jag sparat vitt vin i kylen utan problem.

• SkyDark

Häll gärna över vinet i en karaff eller tryck i korken så gott det går i flaskan igen så klarar det sig lite bättre. Låt det stå mörkt & i rumstempratur.

• Snowgirl

Kopierade detta från systembolagets hemsida:

Ett bra sätt är att genast fylla en mindre butelj ända upp, Skruva på en kapsyl och ställa i kylskåpet. Där står sig vinet bortåt en vecka utan att bli dåligt.

Det säljs vacuumpumpar som sägs bevara vinet, men denna metod verkar ta bort en del av vinets arom. Då är det bättre att korka igen flaskan och förvara den i kylen - så kan vinet sparas i några dagar utan att försämras märkbart. Riktigt avancerade använder kvävgas, som lägger sig som ett lock över vinet i flaskan. Då håller sig innehållet utan problem i över en vecka.

För mousserande viner finns så kallade "stoppers" som håller kvar trycket och bubblorna i flaskan. Med hjälp av en stopper håller sig vinet fräscht i flera dagar.

Tänk att du gjorde rätt som satte in det i kylen ändå....f´låt . Trodde jag aldrig att man skulle göra.

• teljeufo

*ler*
    Nått rätt vart det iaf men jag kan dricka vinet i helgen då utan vara orolig för att bli "mer sjuk" än vanligt

• Danbala

teljeufo:
    Har du tur, så. Men du lär ju känna på smaken om det har blivit kackigt. Mmmm, vinäger... :-P

• Meline

Ja, sjuk blir du inte... risken är väl bara att det inte smakar så gott.

• Zenobia

Har du vin över så kan man frysa in det i i istärningslådan. Så har du senare när du gör mat, grytor osv.

• JRo

Vi hade en halvflaska stående i kylen i två veckor och det smakade bra. Fast det var nog ett undantagsfall. Och som andra har sagt, det enda som händer är att det blir vinäger, alkoholhalten är stor nog att förhindra att bakterier växer till och det är ju redan färdigjäst.

• teljeufo

Jag har en "kork" i flaskan så jag får väll hålla tummarna att den klarar sig till helgen... Men blir jag orolig så får jag väll köra på SOM SNÖ föreslår

Svar på tråden Öppnad vinflaska, hur länge?