• ELHU

Nån som har katt med diabetes???

Idag har mina värsta farhågor besannats....

Va till veterinären men min 9-åriga hankatt. Han har magrat av under hösten, sover, dricker vatten.. det typiska för diabetes.
    Enligt blodprov visade värde på 26.. en STRESSAD katt kan ha mellan 10-12.

Jag blev glad att det inte va njurarna som la av.. tänkte det va specialfoder.. Sen kommer smällen.
    Enl veterinär så tar de flesta ägarna bort sina katter... de som behåller dom får ge insulinsprutor, varje dag, hela livet, 2ggr per dag..
    Katterna mår bra efter dosering.. de som väljer ta bort har inte den möjligheten/passandet i vardagen.

Jag mår rent ut sagt SKIT!!! Vet inte hur jag ska göra.. jag vill ha kvar min kära katt. Jag har matat, kelat, vårdat i 9 år.. o hoppas innerligt på 9 år till!!

För 3 år sen fick jag ta bort min 15-åriga katt. Han va såååå speciell!!!! Kommer ihåg det som idag. Har nu en 18-åring som jag tror är på slutet av sina dagar. Stel i bakdelen. Så har jag 2 perser godingar som har testats positiv för Corona viruset, dvs om det utvecklar sig är det dödlig FIP = kattaids.

Fy F***N!!!!

Nu undrra jag om dte är nån som har sin diabetes sjuka katt kvar i livet? Som ger insulin... hur mår katten? Hur funkar det?

• Svar på tråden Nån som har katt med diabetes???
  • ELHU
    1814 skrev 2010-11-22 15:45:42 följande:
    Nej, men jag såg nyligen en annan tråd ang katter och diabetes, du kanske hittar någon att fråga där... www.familjeliv.se/Forum-5-82/m55583253-1.html

Hoppas ni hittar en bra lösning för er... Kram!
    Oh tack.. tom likadan rubrik som min.. ska läsa igenom det här nu.. va på många sidor :) Tack!!
  • tallkott

Ja, jag har en katt (en hankatt på 12 år) som i slutet av oktober 2010 diagnostiserades med diabetes mellitus. Han hade 28 i värde men det har stadigt minskats. För mig fanns det bara ett sätt och det är att behandla min älsklilng! Jag kan inte tänka mig att avliva en katt som kommer att bli bra med behandling. I början var det besök hos veterinären varje vecka men nu har det minskats till ca en gång per månad. Däremot kan jag säga att det är inte lätt och det är inte billigt. Han får sprutor 2 ggr/dag, på morgonen och på kvällen. Och man behöver hålla koll på blodsockervärdet ifall han får för lågt eller för högt. Min veterinär har sagt att om man har tur så behöver inte katten 2 sprutor per dag eller ännu mer tur så inga alls utan det räcker med rätt foder. Jag hoppas innerligt på det, med tanke på att jag är väldigt bunden just nu. Måste ju vara hemma var 12:e timme. Däremot funkar det bra att ge honom sprutorna, det har vi vant oss vid han och jag :)

Men även om jag blir bunden och det är jobbigt och kostar så finns det för mig ingen annan lösning, Han är ju min bebis och jag har haft honom i massor av år :)

• leolina1980

Coronavirus orsakar FIP, och retroovirus orsakar FIV som är lika med kattaids. FIP är alltså inte kattaids. Helt OT men ville bara påpeka.

Hoppas det löser sig med din kisse och att den får fortsätta att leva.

• Heffipeffi

Jag har ingen erfarenhet at katter med diabetes, men har läst att det finns de som bytt från torrfoder till BARF, och katten har då blivit frisk.  Precis som hos människor kan man "bota" diabetes med kolhydratfri kost. Vad 'äter din katt för ngt?

• Capt Janeway

Jepp jag håller med Heffipeffi. Börja utfodra kiss med rena köttprodukter för att hålla nere blodsockret. (Kom ihåg att doseringen på insulinsprutorna förmodligen behöver ändras after att du infört kött).
     i
    Antingen BARF, eller så rent kött som möjligt. Ex blötfoder Kattuna (ren tonfisk utan salt), eller torrfoder Carnia.

http://www.carnia.se/

Lycka till med kisse

• Capt Janeway

Herregud vilken felstavning ovan.

Kiss = Kisse så klart :-/

• Enensammamma

MJAU mirakelmaten!

Svar på tråden Nån som har katt med diabetes???