• Tozan

Fortsätta vara medlem i fack och akassa när man är student?

Hej!

Jag är dåligt insatt därför frågar jag er. Har tidigare jobbat och nu börjat studera. Jag är fortfarande medlem i Unionen, både fack och a-kassa. Betalar 296 kr i månaden för detta vilket jag tycker är rätt dyrt för en student med studielån. Finns det egentligen någon anledning att fortsätta vara medlem och i så fall både i akassan och unionen eller kanske bara akassan? Vad har jag som student för anledning att vara ansluten till facket? Kan man byta till en billigare akassa eller är avgiften densamma? 

• Svar på tråden Fortsätta vara medlem i fack och akassa när man är student?
  • mrshannah

Jag är med i både fack och akassa.
    Akassan känns i af viktigast om man inte får jobb direkt man är färdig.
    Jag jobbar då och då, dock inte ofta (under sommaren och lov mest) men tycker det är rätt bra att vara med i facket ändå när det
    gäller löneförhandlingar och nu när jag närmar mig fast anställning.

• Mrs Statham

Jag var inte med i någotdera. Men en bra idé är att gå med i a-kassan ett halvår- år innan man slutar plugga, om man inte skulle få jobb direkt.

• Tozan
    mrshannah skrev 2010-11-22 17:26:17 följande:
    Jag är med i både fack och akassa.
    Akassan känns i af viktigast om man inte får jobb direkt man är färdig.
    Jag jobbar då och då, dock inte ofta (under sommaren och lov mest) men tycker det är rätt bra att vara med i facket ändå när det
    gäller löneförhandlingar och nu när jag närmar mig fast anställning.
    Ja i ditt fall kan jag tycka det är mer motiverat att vara med i facket om du nu jobbar en del och närmar dig fast anställning men för mig som kommer att studera några år till, vad har jag för nytta av just den fackliga delen och är min avgit skälig? Har du lika hög?
  • Mrs Statham

Alltså facket behöver du ju inte alls vara med i om du inte jobbar. Kåren är bl.a. Till för det när du pluggar. Dessutom är det ju inte säkert att du tillhör samma fackförbund när du börjar jobba igen efter plugget. Då är ju akassan aktuellare tycker jag. Men det är ju helt upp till ens egna prioriteringar. Jag tycker att båda är helt onödiga under studietiden

• Tecken
    Mrs Statham skrev 2010-11-22 17:31:10 följande:
    Jag var inte med i någotdera. Men en bra idé är att gå med i a-kassan ett halvår- år innan man slutar plugga, om man inte skulle få jobb direkt.
    Är man behörig tillträde till a-kassan då? Får man a-kassa om man inte får jobb direkt efter studierna? Jag trodde svaret på båda frågorna var nej (men ev. ja på första, om man jobbat innan studierna).

Angående vad facket/a-kassan kan göra för dig som student: Ring och hör med dem! Det är det de är till för. Fråga vad det gör för dina pengar.
  • Tow2Mater

Studier brukar väl vara överhoppbara vad gäller a-kassa, dvs har du jobbat innan men inte får jobb efter studierna så baseras din a-kassa på din tidigare lön. Men reglerna kan ju ha ändrats sen jag fick det för länge sen.

• Tozan
    Tecken skrev 2010-11-22 17:57:40 följande:
    Är man behörig tillträde till a-kassan då? Får man a-kassa om man inte får jobb direkt efter studierna? Jag trodde svaret på båda frågorna var nej (men ev. ja på första, om man jobbat innan studierna).

Angående vad facket/a-kassan kan göra för dig som student: Ring och hör med dem! Det är det de är till för. Fråga vad det gör för dina pengar.
    Ja jag tror man är behörig akassa om man inte får jobb direkt efter studierna och då måste man ha jobbat tidigare, antar jag. För min del är det mer facket jag är tveksam till att vara kvar i, men jag ska göra som du skriver, ringa och fråga dem faktiskt!
  • Tozan
    Tow2Mater skrev 2010-11-22 19:36:08 följande:
    Studier brukar väl vara överhoppbara vad gäller a-kassa, dvs har du jobbat innan men inte får jobb efter studierna så baseras din a-kassa på din tidigare lön. Men reglerna kan ju ha ändrats sen jag fick det för länge sen.
    Tror också det är så, om man har studerat klart, alltså inte avser att studera vidare. Frågan är om det är nödvändigt att vara med i facket, troligtvis inte, men jag ska kolla upp det innan jag eventuellt går ur.
  • Tozan
    Mrs Statham skrev 2010-11-22 17:56:32 följande:
    Alltså facket behöver du ju inte alls vara med i om du inte jobbar. Kåren är bl.a. Till för det när du pluggar. Dessutom är det ju inte säkert att du tillhör samma fackförbund när du börjar jobba igen efter plugget. Då är ju akassan aktuellare tycker jag. Men det är ju helt upp till ens egna prioriteringar. Jag tycker att båda är helt onödiga under studietiden
    Nej troligen kommer jag ju inte ens tillhöra samma fackförbund så den delen är nog onödig för mig, dock kommer jag nog vara kvar i akassan.
  • Tecken
    Tozan skrev 2010-11-22 19:39:24 följande:
    Ja jag tror man är behörig akassa om man inte får jobb direkt efter studierna och då måste man ha jobbat tidigare, antar jag. För min del är det mer facket jag är tveksam till att vara kvar i, men jag ska göra som du skriver, ringa och fråga dem faktiskt!
    Någonstans i mitt bakhuvud surrar orden "studerandevillkoret borttaget", är det verkligen fortfarande så att studenter som efter avslutad utbildning inte får jobb är kvalificerade för a-kassa från dag 1?
Svar på tråden Fortsätta vara medlem i fack och akassa när man är student?