har katten skabb?
hej!
hur vet man om en katt har skabb? hur behandlar man detta?
hej!
hur vet man om en katt har skabb? hur behandlar man detta?
Man vet genom att öronen är smutsiga, katten kliar sig och det kryper från skräpet. Katten kan hänga lite med huvudet. Och den är allmänt påverkad. Eller så går man till vet.
Behandling är med ett medel i nacken. Och örontvätt. Minns inte namnet nu så klart men får klura på det.
Nu för tiden är det smidigt som fasen =)
Mina hade det för ett år sedan. Det blev svart klet i örat, de kliade sig hela tiden (stackarna) och öronen var helt röda . Tyckte så synd om de. Åkte med den ena till vet som svabbade i örat och konstaterade att det var skabb. Fick recept på droppar till alla katterna som skulle droppas i nackskinnet. Minns inte under hur lång tid. Jag minns att medicinen var väldigt dyr men den hjälpte. Minns inte vad den hette dock
.
okej. man kan inget göra själv utan det är till vetrinäreren man måste gå? vet inte om den har skabb men är lite svart i öronen
vår ena katt var lite svartbrun i öronen i somras o vi tog honom till veterinären för att kolla upp det...dom svabbade örat o kollade om det var skabb, vilket det var...så dom gjorde rent hans öron o sen fick vi recept på droppar till alla tre som skulle droppas i nackskinnet...
Det är ju säkrast att ta den till veterinären så dom kan kolla om det är det eller inte :) o medlet mot är på recept så man kan inte köpa det utan det :) o har ni fler katter så ska alla behandlas :)
ja får kollai hans öron imorgon,. att alla katter ska behandlas vet jag då min mammas katt hade det. vart kommer skabben ifrån
Frontline på apoteket funkar, en vet rekomenderade den och ta tre droppar i vardera öra och sen upprepa efter en vecka
Har för mig att "Stronghold" används mot öronskabb hos katt. Men oavsett måste du till Vet. och få katten undersökt och recept utskrivet, alternativt rådfråga Vet. om du kan använda Frontline som är receptfritt.
Frontline är inte avsett för behandling av öronskabb, men man har utomlands behandlat vildkatter med detta genom att droppa ett par droppar i vardera öra en gång.
Nu använder man Stronghold som är receptbelagt och läggs i nackskinnet. Det räcker oftast med en behandling, men kan upprepas efter en månad. När man har lagt på det så ska man inte rengöra med något blött i örat på en månad.
Jag testade Frontline innan jag kontaktade vet. Det funkade inget vidare. Tror det sved för katterna blev riktigt irriterade.
Stronghold hette det ja . Tänk så kort minnet är
.