• nu100pappa

Min fd fru trakasserar mig

Hej,

Min fd fru trakasserar mig. Vi har varit skilda i lite mer än ett halvår, men separerade sedan 2009. Hon tar varje tillfälle att provocera och kränka mig som människa och pappa. Hon är dömd för ringa misshandel mot mig efter ett fysiskt angrepp.
    Vi har två gemensamma barn som bor varannan vecka hos mig och varannan vecka hos sin mamma.

Jag har försökt förklara för en kvinnlig socialsekreterare i kommunen, men det känns som att hon avfärdar mitt problem´med att vi båda två som föräldrar försöker vårt bästa för barnen. Jag har vänt mig till socialkontoret i kommunen med tårar i ögonen.

Hur jämkar du med en annan människa när hon säger så här till dig: -Du har ingen rätt att leva! Eller så här: -Jag förstår inte hur du kan stiga upp på morgonen och titta dig i spegeln och inte vilja skära halsen av dig! Detta har hänt mig!

Vad ska jag göra?

Jag måste hitta en utväg på detta elände!

• Svar på tråden Min fd fru trakasserar mig
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Eftersom ni har barnen halva tiden var förmodar jag att ni har gemensam vårdnad (delat juridiskt ansvar). Detta förutsätter alltid ett i stora drag bra samarbete. Det din f d säger till dig är helt oacceptabelt i sammanhanget oavsett hur arg hon än är på dig. Du kan polisanmäla hotelser. I första hand kan ni söka hjälp på familjerätten i form av samarbetssamtal. Dessa syftar till att ni skall få ett bättre samarbete kring barnen. Om det absolut inte skulle fungera tycker jag att du  skall rådgöra med familjerätten om situationen. I värsta fall kan ni inte längre ha gemensam vårdnad eller delat boende för barnen. Gör allt vad du kan för att få ert samarbete att fungera men acceptera absolut inte de saker hon säger till dig.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Min fd fru trakasserar mig