• Astarte

Vad klär barnen ut sig till på Lucia?

Igår fick vi lappar om Luciafirande på förskolan. Alla barnen ska komma utklädda. Jag har titta runt, men på H&M / Lindex / Kapphal finns bara pepparkaka och tomte för pojkar. Dessutom är dräkterna faktiskt ganska fula. De ser tråkiga ut.
     Kan man komma som något annat än pepparkaka / tomte / stjärngosse, eller är man helt fel ute då? När jag läste lappen kom jag på att jag inte sett ett enda barntåg sedan jag själv var barn, så jag vet inte hur de gör nuförtiden. Förvånad När jag var liten fanns det möss och allt vad det var i tåget, men det var ju vi det!

Vad ska era barn vara i tåget?

• Svar på tråden Vad klär barnen ut sig till på Lucia?
  • Linda1976

Alice ska vara Lucia - när hon var lite mindre ville hon vara pepparkaka. Det finns fina dräkter på Åhléns

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Halkatla

Snälla låt ungen gå som stjärngosse! Det blir tråkigare och tråkigare att se dagens luciatåg eftersom det snart knappt ens finns en lucia kvar. Alla ska "göra som de vill" och "klä ut sig till vad de känner för". Det blir så tråkigt!

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Astarte

Ja, det är ju så mycket lättare med flickor! Jag var inne på snögubbe, men jag ska kolla Åhléns också! Jag kanske är petig, men jag tycker dräkterna jag såg var så . . oinspirerade. . eller nåt. Bara en byxa + tröja med något påsytt bälte i mitten.

Jag kollade på den här, men vi får se!

cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll&item=120642974946&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

eller den här (men den är kanske lite för "amerikansk")

cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll&item=350416146043&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

• Miss Lau

Barnen på vår förskola är nog rätt traditionella för de flesta är Lucia eller tomte. Några brukar vara pepparkakor men knappt någon är stjärngosse eller något annat.

Min 5-åring ska vara Lucia, det var han förra året också.

• Linda1976
    Astarte skrev 2010-11-23 09:20:47 följande:
    Ja, det är ju så mycket lättare med flickor! Jag var inne på snögubbe, men jag ska kolla Åhléns också! Jag kanske är petig, men jag tycker dräkterna jag såg var så . . oinspirerade. . eller nåt. Bara en byxa + tröja med något påsytt bälte i mitten.

Jag kollade på den här, men vi får se!

cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item...:MEWAX:IT

eller den här (men den är kanske lite för "amerikansk")

cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item...:MEWAX:IT
    Hihi, den sista ser ut som dräkterna i den animerade ELF-grejen som gick runt som julkort för ett par år sen
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Astarte
    Halkatla skrev 2010-11-23 09:18:52 följande:
    Snälla låt ungen gå som stjärngosse! Det blir tråkigare och tråkigare att se dagens luciatåg eftersom det snart knappt ens finns en lucia kvar. Alla ska "göra som de vill" och "klä ut sig till vad de känner för". Det blir så tråkigt!
    Jo, stjärngosse är ok om jag bara hittar en fin dräkt! Fast man kan väl ha lucialinne och så bara en strut (som kommer åka av innan han hunnit ta ett enda steg ).

• Astarte
    Linda1976 skrev 2010-11-23 09:23:25 följande:
    Hihi, den sista ser ut som dräkterna i den animerade ELF-grejen som gick runt som julkort för ett par år sen

Nä, det blir nog inte den. Om vi hade bott i England däremot, DÅ hade det blivit den!!!
Svar på tråden Vad klär barnen ut sig till på Lucia?