• vivan99

Skall sälja en fin duk på Tradera, men hur vet man om det är linne?

Som rubriken lyder. Det finns ingen lapp på duken, jag har haft den länge, har fått den av någon.... Annars får jag väl skriva i objektsbeskrivningen att jag inte vet om det är linne.

• Svar på tråden Skall sälja en fin duk på Tradera, men hur vet man om det är linne?
  • La Lola

Det känner du väl på tyget?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    vivan99 skrev 2010-11-23 14:21:32 följande:
    Hur känns det då om det är linne? Lent?
    Är linnet manglat, vilket man ska göra med linne, så kan det nog uppfattas som lent....
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Embla

Jag rekommenderar dig att antingen ta duken till en tygbutik för att se om personalen där har tid att titta på den. Är man vad vid tyg tar det inte många sekunder. Eller, blöt duken och känn hur den luktar, eventuellt medan du stryker den. Varje typ av fiber har sin speciella lukt. Då måste du naturligtvis ha ett annat tyg som du vet vad det har för fibrer att jämföra med. Dessutom är linne mycket mer svårstruket än bomull.

Sedan beror det på hur duken är vävd. Är den broderad? Som skrivet ovan brukar vävda dukar av linne vara ganska blanka och släta. Är den broderad är det svårare att se eftersom man använder andra typer av vävtekniker till broderiväv.

Det finns andra tekniker man kan ta till om man kan frigöra en fiber ur tex fållen, som brännprov och avslitninsprov. Tyvärr uppför sig bomull och linne ganska lika, men är det syntet i kan man upptäcka det.

Om duken är en blandning mellan olika fibrer, tex linne/bomull komplicerar det också saken. Vad är det för typ av duk? Kan du lägga upp en bild, gärna närbild så att man kan se vävsättet och fibrerna?

Annars får du helt enkelt skriva i objektsbeskrivningen att du inte vet materialet.

Lycka till.

Svar på tråden Skall sälja en fin duk på Tradera, men hur vet man om det är linne?