• myran82

Får arbetsgivaren neka föräldraledig om man säger till i god tid?

Jag är hemma med sonen som är 7 månader och jag börjar ledsna på det. Jag skulle vilja söka lite jobb och börja på något nytt  (innan föräldraledigheten gick jag en utbildning) och sambon kan gärna tänka sig att vara hemma.

Nu till problemet. Sambon säger att han inte får vara föräldraledig, han chef kommer inte att godta det eftersom de är ganska få arbetare på hans arbetsplats.  Jag tycker då att han får ta in någon vikarie under tiden, det gör man ju på andra jobb. Borde ju inte vara en omöjlighet.

Jag har hört att man inte får neka föräldraledighet, men jag kanske har fel.

Någon som vet hur det ligger till?

• Svar på tråden Får arbetsgivaren neka föräldraledig om man säger till i god tid?
  • KMJ

Säger man till minst 2 mån innan så kan de inte neka honom föräldraledighet.

• Anne69

Nej, man får inte neka föräldraledighet under förutsättning att arbetstagaren har anmält om ledigheten senast två månader innan. Och man anmäler, inte ansöker! Så det ligger i sakens natur att arbetsgivaren inte får neka men man har infört en två månaders varseltid i lagen för att ge arbetsgivaren en skälig tid för att planera om och ta in vikarie.

Så be din man stå på sig. Men se till att han gör en skriftlig anmälan (om de inte har blanketter så ska han mejla) som han sen får bekräftad av arbetsgivaren. Det som underlättar för arbetsgivaren är om han redan nu kan tala om när han kommer tillbaka och stå fast vid det datumet sen (även om det rent juridiskt går att ändra).

• MizzPiggy

Min chef sade nyligen på ett personal möte att två gånger om året har man rätt att få igenom föräldraledigt, söker man fler gånger än så så får
    Man räkna med att de kan nekas. Det är en myt att man fritt och hur ofta man vill ska få igenom föräldraledigt!

• Billabong
    MizzPiggy skrev 2010-11-23 10:26:12 följande:
    Min chef sade nyligen på ett personal möte att två gånger om året har man rätt att få igenom föräldraledigt, söker man fler gånger än så så får
    Man räkna med att de kan nekas. Det är en myt att man fritt och hur ofta man vill ska få igenom föräldraledigt!
    Det chefen sa är inte helt sant. Enligt Föräldraledighetslagen har man laglig rätt till TRE föräldraledighetsperioder per kalenderår.
Svar på tråden Får arbetsgivaren neka föräldraledig om man säger till i god tid?