Anonym skrev 2010-11-23 23:11:34 följande:
Om du nu är onkolog tycker jag du uttryckte dig jävligt klantigt. Hoppas verkligen att du inte säger på det viset till dina patienter om deras chanser att överleva. : "Det är oftast kört..."
Ja, då får jag be om ursäkt om du tog illa vid dig av mitt svar. TS är inte någon av mina patienter och
oftast behöver inte betyda alltid. Det beror på en massa faktorer hur överlevnadschansen blir och om det ens går att operera eller behandla på annat sätt. Självklart så säger jag inte att det är kört till patienterna, men vill ju int eatt de ska ge upp! TS är dock inte en patient utan en närstående person som frågade och föräldrarna är relativt gamla, om jag nu är medveten om detta, tycker du då inte att jag ska svara korrekt på TS frågeställning? Hade du hellre tyckt att jag skulle ha ljugit? Det var TS som jag svarade. Och "anonym", tycker du att resten av svaren i tråden är positiva? Jag JOBBAR med detta dagligen, vad sköterskan skriver är också sant, men som sagt, det är många faktorer som avgör. Om man säger så här, får du cancer i munnen, blir frisk och sedan sjuk igen inom 5 år, så ÄR det kört, men strupen är rätt lång. Man kan inte svara säkert, utan bara på ett ungefär utan undersökning. Förstår du nu att det inte var för att vara elak! Hoppas att TS har fått detta förklarat för sig av läkaren.
TS jag hoppas verkligen på det bästa för din mamma.