• Anonym (orolig)

Strupcancer (jävla cancerhelvete)

Inom loppet av fyra månader har mina föräldrar drabbats av olika typer av cancer. Jag står båda mycket nära och de är i 70-års åldern. Min mamma har fått strupcancer och jag har läst lite på nätet om det. Vad jag undrar över är om någon har haft en nära anhörig, vän etc som har/har haft strupcancer, och hur behandlingen sett ut, hur de mår idag och hur oddsen är för att bli frisk? Vet att all cancer är individuell men vill ändå veta hur andra haft det.
    LEV NU!

• Svar på tråden Strupcancer (jävla cancerhelvete)
  • Birgitta2

Min far drabbades vid 56 års ålder.. De strålade honom och han blev ganska bra. Tyvärr fortsatte han att röka så ett år senare när han tog vävnadsprov fick han beskedet att man tyvärr var tvungna att operera bort struphuvudet. Detta innebär även att man förde ut luftstrupen till ett hål i halsen. Men han överlevde. Han levde 18 år till. 1978 opererades han och avled i hjärtsvikt 1996. Och det berodde inte på cancern. Men jag har även två släktingar till pappa som avled av sin sjukdom. Det beror mycket på hur utbredd cancern är. Även om det är luftstrupe eller matstrupe som drabbats.

Min kunskap om just denna cancer är ju inte helt färsk. Jag har inte hel koll om både luft- och matstrupe var inblandad i pappas cancer. Men jag tror du kan hitta väldigt mycket på nätet också. Om din mamma är rökare måste hon sluta röka omedelbart!

Kram

• Anonym

vte inte om jag borde svara på detta....
    min väns pappa fick strupcancer. han va sjuk, lunde inte äta, allt kom upp av sig själv pga av att de blev fler o fler tumörer i halsen, runt om strupen.
    eftre ca tre månader med behandling, så gick han bort i stilla frid hemma i sängen med alla nära o kära vid sin sida. hans cancer hade även spridit sig ner i bröstet när detta skedde. han behandlades med cellgift i tablettform o även med låg strålning. men avbröt behandling då de spred sig o de va inget kvar att göra.

men som du själv skrev all cacer e olika från person till person, hoppas att de inte blir utgången för dina mamma.

• Anonym (g)

Min moster hade strupcancer. Hon väntade väldigt länge med att söka läkare och sa inget till någon om att hon mådde fåligt, åt soppor när hon inte kunde svälja bitar osv. När hon väl sökte hjälp var cancern väldigt långt gången. Hon fick cellgifter och strålbehandlades, men cancern hade spridit sig. Hon dog ca två år efter att hon sökt läkare.
    Hoppas din mamma sökt hjälp tidigt, då är oddsen mycket bättre.
    Förstår att du helst vill se mer positiva svar, och jag hoppas du får sådana också!

• Anonym

Ingen bra prognos, men får man cancer i muntrakten så är det oftast kört om den  inte upptäcks väldigt tidigt! Hoppas att din mamma klarar sig!

• Birgitta2
    Anonym skrev 2010-11-23 10:58:01 följande:
    Ingen bra prognos, men får man cancer i muntrakten så är det oftast kört om den  inte upptäcks väldigt tidigt! Hoppas att din mamma klarar sig!
    Det är inte alls kört! Min far överlevde sin cancer. Många överlever - men vissa dör också. Visst - prognosen är inte alltid bra, men det innebär inte att det är en dödsdom.
  • Anonym (orolig)

Hej alla, tack för era svar som skiljer sig mycket åt. Jag var beredd på både positiva och mindre positiva svar så ingen fara med det.  Just nu är känslorna en mix av hopp och förtvivlan.
    Birgitta 2 vad skönt att din pappa blev frisk. Min mamma har slutat röka direkt efter beskedet och jag vill gärna hoppas att hon sökt hjälp i ett tidigt stadium. Imorgon ska hon sövas ner för att de ska se vilken typ av behandling hon ska få. Än en gång tack för att ni ville dela era erfarenheter.

• Birgitta2
    Anonym (orolig) skrev 2010-11-23 13:47:31 följande:
    Hej alla, tack för era svar som skiljer sig mycket åt. Jag var beredd på både positiva och mindre positiva svar så ingen fara med det.  Just nu är känslorna en mix av hopp och förtvivlan.
    Birgitta 2 vad skönt att din pappa blev frisk. Min mamma har slutat röka direkt efter beskedet och jag vill gärna hoppas att hon sökt hjälp i ett tidigt stadium. Imorgon ska hon sövas ner för att de ska se vilken typ av behandling hon ska få. Än en gång tack för att ni ville dela era erfarenheter.
    Pappa blev ju inte frisk. Han kunde aldrig mer prata som vi andra utan fick använda en mekanisk sorts mikrofon. En lång sjukhusvistelse var heller inte kul. Om jag minns rätt låg han i fyra  månader. Men cancern försvann ju och för sig. Hade han slutat röka så hade han sluppit operationen.

Vilka symptom hade din mor eftersom hon sökte läkare? Pappa blev långvarit hes och det var enda symptomet.
  • Birgitta2
    Anonym (orolig) skrev 2010-11-23 13:47:31 följande:
    Du måste verkligen uppdatera och berätta hur det går för din mamma. Och jag hejar på henne vad gäller rökningen. Det är värt varenda timme av abstinens att få behålla sin röst.
  • oktoberbarn2006

Hej!
    Jag jobbar med denna typ av cancer, jag är sjuksköterska, och jag kan säga att prognosen ser väldigt olika ut, vilket delvis beror på hur stor tumören är när den upptäckts. Ju större den är desto sämre prognos. Och för en del går det så ¨långt att man måste operera bort struphuvudet. Idag finns det dickmycket bätte metoder för att prata efter en sådan operation än då man använde en "mikrofon". Jag vet flera fall dä det i princip inte hörs att de pratar utan stämband. Det är en stor omvälvande operation, men när första chockoen lagt sig går det bra att leva utan struphuvud. men det är långt ifrån alla som behöver genomgå denna operationen. För de flesta räcker strålbehandling.
    Lycka till!

• Anonym
    Birgitta2 skrev 2010-11-23 11:02:31 följande:
    Det är inte alls kört! Min far överlevde sin cancer. Många överlever - men vissa dör också. Visst - prognosen är inte alltid bra, men det innebär inte att det är en dödsdom.
    Skrev OFTAST ingen bra prognos, inte ATT alla dör!! Är onkolog samt kirurg så jag vet vad jag pratar om.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-11-23 20:52:18 följande:
    Skrev OFTAST ingen bra prognos, inte ATT alla dör!! Är onkolog samt kirurg så jag vet vad jag pratar om. 
    Om du nu är onkolog tycker jag du uttryckte dig jävligt klantigt. Hoppas verkligen att du inte säger på det viset till dina patienter om deras chanser att överleva. : "Det är oftast kört..." 
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-11-23 23:11:34 följande:
    Om du nu är onkolog tycker jag du uttryckte dig jävligt klantigt. Hoppas verkligen att du inte säger på det viset till dina patienter om deras chanser att överleva. : "Det är oftast kört..." 
    Ja, då får jag be om ursäkt om du tog illa vid dig av mitt svar. TS är inte någon av mina patienter och oftast behöver inte betyda alltid. Det beror på en massa faktorer hur överlevnadschansen blir och om det ens går att operera eller behandla på annat sätt. Självklart så säger jag inte att det är kört till patienterna, men vill ju int eatt de ska ge upp! TS är dock inte en patient utan en närstående person som frågade och föräldrarna är relativt gamla, om jag nu är  medveten om detta, tycker du då inte att jag ska svara korrekt på TS frågeställning? Hade du hellre tyckt att jag skulle ha ljugit? Det var TS som jag svarade. Och "anonym", tycker du att resten av svaren i tråden är positiva? Jag JOBBAR med detta dagligen, vad sköterskan skriver är också sant, men som sagt, det är många faktorer som avgör. Om man säger så här, får du cancer i munnen, blir frisk och sedan sjuk igen inom 5 år, så ÄR det kört, men strupen är rätt lång. Man kan inte svara säkert, utan bara på ett ungefär utan undersökning. Förstår du nu att det inte var för att vara elak! Hoppas att TS har fått detta förklarat för sig av läkaren.
    TS jag hoppas verkligen på det bästa för din mamma.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-11-24 00:58:14 följande:
    Ja, då får jag be om ursäkt om du tog illa vid dig av mitt svar. TS är inte någon av mina patienter och oftast behöver inte betyda alltid. Det beror på en massa faktorer hur överlevnadschansen blir och om det ens går att operera eller behandla på annat sätt. Självklart så säger jag inte att det är kört till patienterna, men vill ju int eatt de ska ge upp! TS är dock inte en patient utan en närstående person som frågade och föräldrarna är relativt gamla, om jag nu är  medveten om detta, tycker du då inte att jag ska svara korrekt på TS frågeställning? Hade du hellre tyckt att jag skulle ha ljugit? Det var TS som jag svarade. Och "anonym", tycker du att resten av svaren i tråden är positiva? Jag JOBBAR med detta dagligen, vad sköterskan skriver är också sant, men som sagt, det är många faktorer som avgör. Om man säger så här, får du cancer i munnen, blir frisk och sedan sjuk igen inom 5 år, så ÄR det kört, men strupen är rätt lång. Man kan inte svara säkert, utan bara på ett ungefär utan undersökning. Förstår du nu att det inte var för att vara elak! Hoppas att TS har fått detta förklarat för sig av läkaren.
    TS jag hoppas verkligen på det bästa för din mamma.
    Det var inte ordet oftast jag hängde upp mig på och självklart ska du ju inte ljuga utan säga som det är dvs att det inte är en bra diagnos. Har inte sagt någonting om att jag stör mig på att man säger sanningen till TS, utan det jag hänger upp mig på är ditt sätt att uttrycka dig på. Tycker "det är oftast kört om man inte upptäcker det tidigt" låter känslokallt och man kan säga det på ett annat sätt enligt mig. 
  • hubbex

Är 48 år och har ja fått diagnosen strupcancer. Det känns inte lätt men det som skrivs om det så finns det stora förhoppningar iaf och det är ju bra. Har genomgått 3st operationer tills idag och väntar på att ev. fortsätta behandlingen med strålning. Det känns inte heller så bra men kan ju bara bli bättre! Vet ej när den behandlingen börjar men jag ser framemot så snart som det kommer igång. Visst är man liten nu när detta händer en själv, är ju något man inte tror skall hända men så .. ..

• Anonym (Undrar)

Ni som själva har fått denna cancer eller känner någon som fått den hur upptäckte dom/ni det?
    Har haft ont i halsen nu i flera månader och aldrig tänkt tanken att den skulle kunna vara det.
    Är som inställd på att det är en segdragen förkylning.

• Birgitta2
    Anonym (Undrar) skrev 2011-04-05 19:44:00 följande:
    Ni som själva har fått denna cancer eller känner någon som fått den hur upptäckte dom/ni det?
    Har haft ont i halsen nu i flera månader och aldrig tänkt tanken att den skulle kunna vara det.
    Är som inställd på att det är en segdragen förkylning.
    Min far drabbades av heshet under 3-4 veckor och gick till vårdcentralen. Som lärare var han ju tvungen att prata. Efter undersökningar blev han remitterad till öron-näs-halskliniken. Och fick så småningom besked. Men ONT hade han inte.
Svar på tråden Strupcancer (jävla cancerhelvete)