• Jenny1

Dagis i Rimbo?

Ska troligen flytta till Rimbo. Funderar nu på vilket dagis som är bäst för min 3,5 åring?

Funderar också på vilket som är bäst - att byta dagis direkt vid flytten (om vi får en plats vill säga!) eller att han går terminen ut på sitt gamla dagis och byter i augusti?

Men viktigast - hur är förskolorna i Rimbo?

• Svar på tråden Dagis i Rimbo?
  • mamma till tre busungar

Vi har bott i Rimbo. Kan varmt rekommendera Bålbro förskola. 

• Jenny1
    mamma till tre busungar skrev 2010-11-23 22:33:52 följande:
    Vi har bott i Rimbo. Kan varmt rekommendera Bålbro förskola. 
    Ok! Ligger det i närheten av Bålbro skola? Vet du om Bålbro skola är bra? Har en 8-åring som ska byta skola också.

Vet du nåt om Vallby Hage förskola?

När vi bodde i Rimbo hade Vallby Hage Förskola ett ganska dåligt rykte. När jag passerade där ibland så tyckte jag ofta att det såg ut som om personalen hade ganska lite intresse av vad barnen sysslade med. Men det kan ju ha förändrats. Det bästa är väl att besöka och se hur det verkar.

Bålbro förskola ligger precis intill Bålbroskolan  Jag vet många som var nöjda med Bålbroskolan men jag hörde också en del om märkesfixering på kläder samt att jag faktiskt noterade (jag passerade dagligen över skolgården på väg till vår förskola) en rå och tuff stämning mellan barnen som jag tyckte var ganska otrevlig. Vi flyttade innan vår stora tjej skulle börja sexårs men jag hade valt Viby om vi bott kvar.

• Jenny1
    mamma till tre busungar skrev 2010-11-24 13:07:03 följande:
    När vi bodde i Rimbo hade Vallby Hage Förskola ett ganska dåligt rykte. När jag passerade där ibland så tyckte jag ofta att det såg ut som om personalen hade ganska lite intresse av vad barnen sysslade med. Men det kan ju ha förändrats. Det bästa är väl att besöka och se hur det verkar.

Bålbro förskola ligger precis intill Bålbroskolan  Jag vet många som var nöjda med Bålbroskolan men jag hörde också en del om märkesfixering på kläder samt att jag faktiskt noterade (jag passerade dagligen över skolgården på väg till vår förskola) en rå och tuff stämning mellan barnen som jag tyckte var ganska otrevlig. Vi flyttade innan vår stora tjej skulle börja sexårs men jag hade valt Viby om vi bott kvar.
    Ok, Viby - är det friskolan? Har hört nåt rykte om att det är en religiös grupp som driver skolan? Vet du om det stämmer?
  • Jenny1
    mamma till tre busungar skrev 2010-11-24 13:07:03 följande:

Vet du varför Vallby Hage hade dåligt rykte?
    Det här är ju jättesvårt... Ska nog åka dit och hälsa på.

Vad jag förstått hade Vallby hög personalomsättning och rätt stora grupper. Av de andra förskolorna så kan jag ju säga så här:

Månskenet: Då vi bodde där någon slags problem som ledde till hög personalomsättning
    Håsta: Mycket bra rykte! 
    Skarsjö: Stor förskola med inte mindre än fyra avdelningar. Ganska genomsnittligt dagis.
    Krumilur och Fifilur: Privat företag (ENILA) som driver. Rörigt  i starten men tror det blev rätt bra sedan. Tredagarsinskolning. Reggio Emilia-pedagogik. Vi hade barn där (på krumilur). Förskolan passade inte oss och våra barn men jag vet många som var nöjda! Jag anser ändå det vara en bra förskola fast den som sagt inte passade oss.

Viby är en friskola, ja, men jag tror absolut inte den är religiös!? Kankse tänker du på Ekebyholm som också ligger nära Rimbo? 

Positivt om Bålbro ska också sägas att de har mycket aktiviteter (skidor, mulle,simning mm) med barnen samt en egen stor fin hall, som en gympasal.

Svar på tråden Dagis i Rimbo?