• Anonym (orolig)

Alla HIV-experter. Hur mycket blod krävs för att smittas?

Nu är det så att jag undrar hur mycket torkat blod (från ett finger) man behöver få i sig för att bli smittad av HIV.
    Jag kade inte en tanke då på att blodet på mitt finger kunde tillhöra denna person som har något slags missbruk (narkotika eller alkohol) Känner inte personen och kommer ej att träffa henne igen så jag kan inte fråga. Korkade jag stoppade det munnen för att tvätta bort det. När jag insåg vad jag gjort sköljde jag munnen med vatten men viruset kan väl redan ha hunnit sätta sig?? Nu ca 3 veckor senare har jag fått nån slags förkylning med halsont. Kan det bero på att jag blivit smittad?? Snälla svara, jag håller på att bli tokig.

• Svar på tråden Alla HIV-experter. Hur mycket blod krävs för att smittas?
  • Anonym

Hej.
    Jag har en släkting som har HIV så jag har surfat omkring och läst lite om sjukdomen. Hitatde en jätte bra sida med mycket information om hur det smittar etc. Där kan man även fråga en läkare om HIV.

www.bms.se/default.aspx

Jag själv tror att risken att du blivit smittad är minimal.

• Anonym (orolig)

puff

Ingen annan som vet

• Laire

För att blodet ska smitta dig måste det komma i kontakt med ditt blod, alltså måste du ha ett sår i munnen etc.

Sedan så utvecklar sig inte HIV till Aids på bara tre veckor (HIV-stadiet är ett "valande" stadium), och det är under Aids-stadiet som man mår dåligt fysiskt, och då så får man inte förkylningar etc pga aidsen, men sjukdomen gör att din kropp är mycket svagare och inte kan bekämpa sjukdomar som en frisk kropp.

Gör ett HIV-test för att vara säker.

• frugus

Jag tycker du bör boka tid på vårdcentralen för att prata med en läkare samt ta ett HIV test. Jag kan inte uttala mig om hur stor risken är att du är smittad, som sundsvalltjejen sa ökar risken om du har haft munsår eller rifter i huden på fingret där blodet var.

Endast ett test kan säga säkert om du är smittad eller ej.
    Hoppas det löser sig!

• Hattifnattentanten

Ring STD/STI-mottagningen på ditt sjukhus om du är orolig.

Viruset är ganska svagt utanför kroppen och dör ganska snabbt. Borde inte vara någon risk, men som sgt ring och fråga - det är bättre än oron.

• Anonym (orolig)

Läste just att det inte finns nåt skydd i munnen som vi har på övriga huden så att man behöver inte ha nåt sår där för att bli smittad.

"Slemhinnor i munnen, urinröret, slidan, ändtarmen och ögat saknar hudens skyddande skikt, och hud med öppna sår eller eksem kan blottlägga infekterbara celler. "

"Hivinfekterat blod kan smitta genom skadad hud (t.ex. nålstick) eller genom blodstänk på slemhinnor"

På ett annat ställe läser jag detta...

"En del nysmittade får en lindrig och snabbt övergående period med feber, ont i halsen, svullna lymfkörtlar och utslag några veckor efter det att de smittats ? en primärinfektion. Andra märker ingenting."

• Anonym (sjuksköt)

Jag tror inte att du behöver vara orolig, det skall till mer än så, men för att stilla din oro kontakta sjukvården så hjälper de dig så har du det ur världen
    Ha det så bra

• Anonym

Hittade ngr frågor på länken jag gav dig som kan vara av intresse.

Var på en offentlig toalett och kissade. När jag reste mig upp såg jag att det var lite blod och urin på ringen, jag tror jag satt i det. Har lite småsår på låren, men kan hiv smittas så här eller är jag bara hypokondrisk?

Linda

Svar

Hej Linda.
    Ingen risk att Du blvit smittad på detta sätt.

Hälsningar Leo

Kan en hivsmittad pappa smitta sitt barn med HIV han har ett sår och barnet tar på det och får litt blod på handen sin och därefter stoppar handen i munnen eller näsan?

Svar

Nej.
    Hälsningar Leo

Hej, om man råkar äta något på en restaurang som hade blod (inte köttets blod uatn kanske någon som lagade maten som skar sig), hur stor är chansen att man kan ha smittats? Jag är livrädd, ca två månader efter fick jag ont i halsen, och har varit förkyld ganska länge, dessutom så har jag fått svampinfektion i underlivet... och röda prickar på armar och ben Vad ska jag göra? Tack

P

Svar

Hej P.
    Risken att smittas på dett sätt är 0.

Hälsningar Leo

Hej! Om man får blod på fingrarna eller annan hud på kroppen så skyddar huden från att man skall bli hiv-smittad, men om man med fingrarana når slemhinnor i munnen eller ollonet på penis så är detta inte hud, men man blir ändå inte smittad på detta vis vad jag kan förstå?

Tom

Svar

Hej Tom.
    Det är riktigt att man inte blir smtitad så.

Hälsningar Leo

• silhuett

För det första måste ju personen ifråga som du fick blodet ifrån vara smittad. Alla narkomaner är inte automatiskt HIV-positiva

Sen, om blodet hade hunnit torka så tror jag att ett eventuellt virus redan hade hunnit dö.

• Anonym (orolig)

siluett: Jag läste på sidan som anonym ovanför dig tipsade om och där fanns det fakta om att man kunde bli smittad om man använde samma rakhyvel som en hiv-positiv. Så jag vet inte om det stämmer med att viruset dör...

• silhuett

Fast viruset kan ju inte leva utanför kroppen särskilt länge. Minns inte exakt hur länge det är..?

Svar på tråden Alla HIV-experter. Hur mycket blod krävs för att smittas?