• fucktard

Hållbarhet passerade tomater i glasburk/flaska?

Har passerade tomater hemma, såna från Mutti i glasburk/flaska. Använde ungefär hälften för ca två veckor sen, och tänkte använda resten ikväll. Saken är bara att det inte står något på burken om hur länge de håller efter öppnande, och jag är så totalt genomförkyld att lukta på dem inte kommer funka, då jag skulle kunna knäcka ett ruttet ägg under näsan och inte märka det. Inget mögel, det vet jag, men annars då?

Någon som vet?
    Känns onödigt att köpa en ny om de är okej för att använda hälften bara.

• Svar på tråden Hållbarhet passerade tomater i glasburk/flaska?
  • Hallonmun

Ja jag skulle inte använda den

Google is my friend ♥
  • fucktard

Jag är inte alls pigg på det om jag ska vara ärlig, men om de inte är dåliga finns ju ingen anledning att slänga dem... Jag vet inte.

• s87a

smaka på fingret om du är osäker på lukt

• fucktard

Det skulle jag ju iofs kunna göra, men är lite osäker på om jag verkligen känner den "riktiga" smaken när näsan är helt igentäppt?

Vore ju som sagt enklast att köpa en helt ny, men aledningen till att vi ens köpte just de här var för att de kanske skulle kunna gå att spara då det aldrig går åt en hel förpackning annars... Vilka problem man kan haDrömmer

• s87a

Låt nån annan smaka om du inte känner något.
    ÄR du osäker, släng den. Men du dör ju inte av att äta den heller om den ser och smakar & luktar okej

• isle

jag skulle använda den om den stått i kylskåp sen du öppnade den, krossade och passerade tomater har lång hållbarhet även öppnade. Så länge det inte är mögel i den brukar det vara ok, sen beror det ju på om du upphettar den eller inte, värmer du den över 72 grader dör mikroorganismerna som eventuellt kan finnas

ofta smakar maten mkt illa innan den blir skadlig för oss

• daxare

Endast använda om den varit mycket bra förvarad i kylskåpet.
    Att den är dålig är ju en sak, men den hemska kylskåpsmaken lär annars ha anrikat sig tillräcklgit för att förstöra en hel rätt.

• fucktard

Jag tog en ny, det var enklast så med igentäppt näsa, men jag har faktiskt sparat hälften i den, så att jag nästa gång iaf kan känna lukten.

Svar på tråden Hållbarhet passerade tomater i glasburk/flaska?