• Dino78

Kan 7-månaders äta ris? Och några frågor till...

Försökte ge dottern ris men hon verkade hata det. Hostade och det såg ut som hon satte i halsen. Jag försökte mixa sönder det men upenbarligen funkade det inte. Stod i ett recept att man kunde ha ris till så jag testade. Hon har två tänder i underkäken.

Går det förresten bra att låta dom smaka ost? Det är ju salt i det men jag gav henne en ostskiva, av vilken hon tog en pyttepytteliten tugga.

Och om man ger kex, är det inte lätt för dom att svälja lite större bitar och dom sätter i halsen? Brukar ge såna där smörgåsrån.

När kan man börja ge dom t ex Nalle Puh-kex? Står ingen ålder på paketet.

Och så en fråga till - det är ju tydligt att hon vill sitta och kladda själv med tallriken MEN om jag skulle låta henne göra det så åker ju tallriken i golvet och all mat hamnar på golvet och jag vill inte ge henne "golvmat"...kostar ju onödiga pengar att slänga bort mat liksom? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Kan 7-månaders äta ris? Och några frågor till...
  • sugaboo

Ja en till som undrar...
    Tänkte på om du över kokar riset så det blir mjukare och lite mosigare..

• Norahs mamma

köp en vaxduk å lägg lite mat på den.. Sen är det bara å kladda på!

Söta kex skulle jag vänta ett tag med...

Ris kan dem äta, men det kankse var ovant å nytt (äckligt?)... Jag brukar mosa lite med en gaffel ibland...

Ost kan dem väl få...?

• Carro Å

Hejhej !! Ska förssöka svara p åett par av dina frågor iallafall
    Nicholas hostade lite av ris i början med men det är en vane sak. Det är inte farligt att ge henne det. Hon är kanske inte van vid konsistensen och de små kornen men fortsätt du att ge henne ris.
    Angående osten så är det inte farligt med en liten ostskiva nån gång. Man ska ju försöka att inte ge så mycket salt men i väldigt små mängder är det ingen fara( har min BVC sköterska sagt).
    Smörgåsrån smälter så fort så det ska gå bra. Angående Nalle Puh kex så vet jag inte...har inte själv gett det för det är väl söta kex va? Och det äter inte min son än
    Och så till sist. Du kan ju göra så att ge henne en egen liten tallrik med sugpropp under med lite ltei mat på och en sked så kan hon få kladda där medans du har tallriken med den"riktiga" maten på och matar henne.

• Cia o krabaten

Vi har gett vår tjej ris. Hon är nu 8mån men har fått det ett tag. Båe mixat i mat och enstaka riskorn som hon petar runt i munnen och känner på.

Ost väntar jag med pga mjölk och annat.

Dela kexet i bitar om det känns bättre. Oftast mjukar de ju upp det så mycket att det går ändå, men de kan ju få in en mjuk stor bit som de sätter i halsen....
    Vi kör med 1*0,5cm stora smörgåsbitar. De är lätta att ta upp nu när hon kommit på pincettgreppet.

Nalle-puh kex skulle jag oxå vänta med. Ser ingen anledning ännu... Ok de är grövre, men ändå. Tjejen vet ju inte vem Nalle Puh är ännu, vilket ju är en av de största orsakerna till att barnen vill ha kexen....

Det finns ju tallrikar med sugkopp under så de sitter kvar på bordet.
    Vi ger tjejen enstaka bitar på hennes bord som sitter på hennes matstol (IKEAs vita i plast-suverän! ).

• eyry

Hej!

Ang. ost: De får ju ost på dagis, flera dagar i veckan, så det är nog ingen fara :)
    riset: det är nog lite ovant bara att äta det, kan ju blanda med annat om du vill också.
    kex: kolla om det finns socker i, om du bryr dig om det, annars fungera grissini perfekt, såna där smörgåsrån blir sega och fastnar i gommen.
    kladd: låt henne kladda lite, men säg till om hon medvetet sitter och kastar ner maten på golvet, om du ej tillåter det

lycka till

• Göteborgstjej

Ge henne lite plockmat som hon får äta själv samtidigt som du matar med "riktiga" maten, tex ärtor.

Ris finns ju i många olika varianter, för oss funkar det bäst med en kladdigare variant, tex basmati eller jasminris. Typ Uncle Bens ris går sådär.

Kexen då, vill du ge dem, gör det. Men de är väl sockrade? Och är de inte lite smuliga, alltså så de inte smälter lika bra i munnen som smörgåsrånen?

Klart du kan låta henne smaka ost, men som du sa själv, var försiktig ost är ju salt... Vet inte om jag är överförsiktig men min tjej åt inte många salt korn innnan hon blev 8 månader och nu har hon bara ätit det nån gång...

• Norahs mamma

eyry:
    På dagis är dem över 1 år, å TS' dotter var bara 7 månader, å när dem är under 1 år så ska dem inte ha saltat mat...

• eyry

norahs mamma: ojdå, jag tänkte inte på det. men jag tror att en skiva ost eller en halv kan de få smaka.

• Dino78

Nalle Puh-kexen hade jag täntk vänta med men det kan ju vara "kul" se om man kan ge dom när dom är ett eller om man ska vänta ännu längre.
    Godis ska jag inte ge henne förrän hon är kanske 3 men något "gott" vill jag tilllåta.

Vart köper man en tallrik med sugplopp? Vi har barnmatsstol med tillhörande bord och lägger jag t ex små smörgåsbitar där så plcokar hon upp dom, tittar på dom och droppar dom på golvet och tittar ner på dom och undrar vart dom blev av Allt hamnar på golvet och det känns så onödigt på något sätt.

Vad kan man ge dom för plockmat? Kan man t ex göra köttbullar och ge i små små bitar? Eller vad har ni för tips?

• Linda1976

Det där med salt är ju en sanning med modifikation, i både Hipps och Sempers barnmat finns det salt i burkarna från 8 mån, Hipp har det även i nån 6månburk. DEt är nog yttepyttelite, så lite ost gör knappast nån skada.....

Tror knappast Semper (Hipp har jag sisådär förtroende för) skulle stoppa salt i maten, om det var såna mängder att det var skadligt.

• Norahs mamma

Linda:
    Sepmer å Nestlé ska ta bort saltet från burkarna då man inte ska ge det till småbarn,,,
    Även sockret ska bort

• Norahs mamma
    Ska ju vara semper, inte sepmer
  • Norahs mamma
    Ska ju vara semper, inte sepmer
  • feather

Plockmat som jag använder eftersom min dotter inte gillar att bli matad:

makaroner
    ärtor
    majs
    bananbitar
    smörgåsbitar
    leverpastejbitar
    ostbitar
    kokt korv
    kokt kassler
    broccoli
    avocadobitar
    päronbitar
    smörgåsrån
    ris
    potatis
    honungsmelon

Köket ser ut som ett bombnedslag varje dag, men jag är nöjd om lillan får i sig lite mat...

• Linda1976

Så lite salt tror jag inte är nån fara, som det är i en liten osbit. Hallå!! Sund förnuft

• Dino78

Feather - Hur gammal är din? Och ang ärtor och majs och sånt, du mosar det inte utan det äts som det är i förpackningen?

Läste förresten nånstans att EFTER 8 månader är LITE salt inte farligt. Jag har hört att det gäller hela första året med men som sagt även ´bara 8 månader.

• Carro Å

Lite salt är inte farligt... jag säger som Linda1976: Man får använda sitt sunda förnuft. Och ta det mesta med en nypa salt

Svar på tråden Kan 7-månaders äta ris? Och några frågor till...