• monsken87

engelska hjälp bluff?

Greetings
    I have just viewed the list of this lovely item up here,i will like to know if the item is still in Good condition,and am okay with the price so i will like to inform you that i am sending the item to my daughter over there in Nigeria,so i want you to calculate the shipping cost to her through SPEED POST OFFICE 0r EMS .i will be paying you through my bank so do send your bank details along with the shipment cost.
    Regards

Fick detta mail av en Mike brown...har lagt ut min mini laptop på fyndtorget och han skrev att han var intresserad, jag skrev att jag vill ha pengarna insatta på mitt konto då jag ej godtar chek eller liknande. Men är detta ett sånt där bluff eller scam? han får mitt kontonr och tar sen alla pengar av mig? 
    Elias våran solstråle 2008-03-27
  • Svar på tråden engelska hjälp bluff?
  • MammaJ2011

Det låter bluff på långa vägar. Jag hade då inte riskerat något. Om han nu vill skicka produkten till sig  eller vidare så ska ju inte du räkna ut hur mycket det kostar som han ber dig om. Och du ska inte heller skicka några bankuppgifter. Om han är seriös så kan du skicka det så att han betalar för att få ut varan, på så sätt  betalar inte han förrens han får varan och du ger inte bort den innan du fått pengar!

• Anonym

Mest troligt en bluff, har också fått liknande mail då jag sålt grejer på blocket.

Jag är osäker på vad som kan hända med ditt bankkonto (om det går att tömma det enbart om de har ditt konotnummer och namn). Men om du väljer att sälja till denna person tänk på att se till att pengarna verkligen finns på ditt konto innan du skickar varan. När det gäller bluffare kan de skicka dig ett mail där de visar att de gjort en insättning på ditt konto (vilket inte alls stämmer) för att få dig att skicka varan innan pengarna hunnit in på ditt konto.

• monsken87

Jo förstog det, sa att han kan sätta in pengarna på mitt paypal konto och då endast behöver min email adress. då kan jag föra över pengarna sen till mitt konto och om jag får in pengarna på paypal så skickar jag varan först EFTER att jag fört över dom till mitt konto. 

• Anonym

Vi hade en utländsk köpare som gick med på att betala via paypal... vi fick då mail från paypal att köparen inte behöver betala något förrens köparen fått ett kollinummer på paketet vi skickat. Alltså vi skulle skicka varan och på så sätt få ett kollinr av posten som vi skulle skicka till paypal. Sedan skulle paypal be köparen att sätta in pengar på vårt paypalkonto.

Vi har aldrig använt paypal tidigare och tyckte det hela lät väldigt konstigt, så vi valde att inte sälja varan. Är det någon som sålt via paypal och vet om det fungerar så att man först måste skicka varan för att få ett kollinr innan köparen betalar?

• monsken87

läs på paypals hemsida dom vet ju hur det där fungerar:) är inte så haj på det:S

• Libbe7

Om jag inte är helt ute och reser så var det på aftiónbladet eller nånstans om en som blev blåst på sin båt, Också en från Nigeria. Tänk själv, varför skulle nån därifrån köpa en laptop i sverige?

• MinaFinaste

Hej
    Nej paypal fungerar inte så! Det mest troliga är att dom skapat en egen mailadress likt paypals, det hände mig. Mailet var skrivet på jätte kass engelska så jag förstod att det inte var riktigt mailade paypal och dom sa att den mailen var falsk.

• hejasverige90000

Allt som har med Nigeria att göra på nätet brukar vara bluff.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-11-23 16:16:17 följande:
    Vi hade en utländsk köpare som gick med på att betala via paypal... vi fick då mail från paypal att köparen inte behöver betala något förrens köparen fått ett kollinummer på paketet vi skickat. Alltså vi skulle skicka varan och på så sätt få ett kollinr av posten som vi skulle skicka till paypal. Sedan skulle paypal be köparen att sätta in pengar på vårt paypalkonto.

Vi har aldrig använt paypal tidigare och tyckte det hela lät väldigt konstigt, så vi valde att inte sälja varan. Är det någon som sålt via paypal och vet om det fungerar så att man först måste skicka varan för att få ett kollinr innan köparen betalar?
    Garanterat bluff. Det bluffen går ut på är att skojarna har gjort en egen hemsida som likna paypals och lagt på en domän som ska likna paypal. Du kommer sen att få ett mail från, typ info@paypall.nu med en länk till den falska sidan. När du loggar in där så får du upp text som säger något i stil med att dom har driftstörning men att betalningen har kommit in.
Svar på tråden engelska hjälp bluff?