• Anonym (ARG)

Hur kan man påstå att det inte är farligt?

Träffade på en gravid bekant på stan idag.
    Efter en stund tar hon upp en cigarett och börjar blossa jag frågade då vänligt om hon inte hade tänkt sluta röka eftersom det är skadligt för barnet, till svars får jag ett argt:
    Det är minsan inte alls farligt att röka när man är gravid, det sa min barnmorska!
    Jag blir så paff hur är det ställt däruppe?
    Jag gillar inte att folk röker när de är gravida men tänker absolut inte vara elak och hoppa på dem på något vis, men det här var lixom droppen att bli arg och påstå att det inte på något vis är farligt, vilken värld lever denna människa i?

• Svar på tråden Hur kan man påstå att det inte är farligt?
  • Anonym

Tydligen så har det visat sig att barnet i magen blir lugnare av att mamman röker....tycker det verkar konstigt :s

• Anonym (ARG)

Fruktansvärt konstigt, eller nja egentligen inte.
    En rökare blir u lugn utav att röka så att barnet i sin tur blir lugnt är ju inte så konstigt. Men grymt....

• Anonym

Men just det att barnmorskan säger att det inte är farligt....det känns väldigt fel tycker jag

• Lumo

Man hör det man vill höra när man är rökare. Man kan ju fråga motfrågan, varför blir barnet lugnare när mamman röker, är det månne för att det får en lugnande nickokick?

Min systers son föddes som rökare. Han skrek första månaderna av abstinens. Fick svår kolik hela 1a året. Fick koncentrationssvårigheter o inlärningsproblem som barn. Visst, det kanske inte helt säkert är rökningems fel, men tänk om? Man kan ju inte utesluta att det inte påverkat.

• Anonym (ARG)

Ja det är ju förmodligen inte sant, skulle det komma ut att en barnmorska säger så skulle hon få sparken.
    Men vääldigt många gravida rökare kör med det, även bekanta till mig som har samma bm har kört med det. Fast självklart säger barnmorskan att det är totalförbud när man frågar själv, de väljer att vrida på det så mycket det går...

• Anonym (ARG)
    Gwempa skrev 2010-11-23 16:41:49 följande:
    Man hör det man vill höra när man är rökare. Man kan ju fråga motfrågan, varför blir barnet lugnare när mamman röker, är det månne för att det får en lugnande nickokick?

Min systers son föddes som rökare. Han skrek första månaderna av abstinens. Fick svår kolik hela 1a året. Fick koncentrationssvårigheter o inlärningsproblem som barn. Visst, det kanske inte helt säkert är rökningems fel, men tänk om? Man kan ju inte utesluta att det inte påverkat.
    Nejmen precis, och sen finns det de som det inte märks på förens i vuxen ålder.
    Urs blir så upprörd när folk kan sitta och säga att det inte är farligt...
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-11-23 16:40:34 följande:
    Men just det att barnmorskan säger att det inte är farligt....det känns väldigt fel tycker jag
    Har själv hört dte från min barnmorska hon säger att de är tvugna att skrämmas , men att det ibland är bättre för barnet att man inte slutar tvärt av då barnet kan bli stressad likaså mamman. Hon sa istället att man ska försöka minska på rökandet.
  • Onkel Anneli

Jag sa en gång att jag va röksugen under min förra graviditet till en kompis, då ville hon bjuda mig på en cigg " jag har rökt med alla 3 barn och det är inte alls farligt" kör du upp den i röven kärring tänkte jag men sa " nej tack.."

• Anonym (ARG)
    Anonym skrev 2010-11-23 16:45:55 följande:
    Har själv hört dte från min barnmorska hon säger att de är tvugna att skrämmas , men att det ibland är bättre för barnet att man inte slutar tvärt av då barnet kan bli stressad likaså mamman. Hon sa istället att man ska försöka minska på rökandet.
    Ja men jag kan gå med på att de säger att det är bra att minska på intaget, men de flesta vrider ju då på det och säger att det inte är falrigt alls.
Svar på tråden Hur kan man påstå att det inte är farligt?