• SweetStarAngel

Pureér, göra barnmat själv?

Ska nog köpa hem lite pureér nu när Lillsnuttan snart är 4 månader
    Det är fem år sedan Storasyster började med pureér och då köpte jag bara burkar. Har dock funderingar på att även göra lite barnmat denna gång. Så ni som gör själva, vad mer än potatis kan man börja med?

• Svar på tråden Pureér, göra barnmat själv?
  • Amorella

Majs, gröna ärtor, sötpotatis, blomkål, broccoli, morötter har jag gjort puré av själv. Den på broccoli och blomkål blev dock ingen succé. Mest vattning tycker jag; hemskt urkokt i smaken.

• Cia o krabaten

Vi började med all möjlig frukt. Funkade super och så är det ju lite sötare än potatis...
    Nu äter tjejen allt!

• SweetStarAngel

Vad är sötpotatis egentligen? Amorella?

• Amorella

Sötpotatis ser ut som en lite större, avlång, rosa potatis. Det är väl någon slags rotfrukt. Brukar finnas vid disken med lite ovanligare grönsaker. Purén blir orange som morot och smakar lite sött. Jag såg tipset om att göra puré på det i Vi Föräldrar. Jag köpte en rätt liten sötpotatis och den räckte till ungefär en vanlig bricka istärningar. Koka som vanligt, kör i mixern och blanda med spad och rapsolja.

• Dalkulla74

Sweetstarangel hoppas det är OK att jag lånar din tråd lite..

Jag undrar vilka pureér som INTE går att frysa. Potatis har jag hört, men är det någon mer som inte lämpar sig att frysa? Funkade det bra med sötpotatis i frysen eller blev den kornig och vattnig efter att ha varit fryst?

• Amorella

Jag har också hört det om potatis, men man kan blanda i någon annan grönsak så ska det tydligen gå bra. (Jag har fryst Sempers potatis-palsternacka och det går bra.) Sötpotatisen tyckte jag funkade okej. Den blev ganska kompakt när jag tinade den, hade väl varit snål med spadet, men det var ju bara att spä med mer vatten och fluffa till den lite. Jag tyckte inte konsistensen blev konstig på något sätt.

• Pyret82

Jag fryser hemmagjord morot/potatis och det funkar!

......Men den köpta palsternacka/potatis SER ju tom. äcklig ut när man tinar den.. Mindra gillade den INTE.

• Brasset

morot, broccoli, palsternacka, majs, ärtor, avocado... det mesta funkar!
    Dalkulla74 - jag frös potatis, det funkade utmärkt.

• Dalkulla74

Brasset: Vad innehöll din potatispuré mer än potatis?

• tildan

Vi har fryst potatis, tycker det är helt ok...

• Brasset

Dalkulla - Osaltat smör

• Dalkulla74

Brasset: OK, så du fryser potatis med smör och späder med vätska (spad, ersättning eller urpumpad mjölk) när den är tinad sen?

• Dalkulla74

Brasset: OK, har hört att man ska ha i bröstmjölken efter man värmt maten så att inte näringen försvinner, med andra ord inte ha den med i det man fryser...kan det stämma?

Om ni undrar så har jag inte börjat med puréer än, ska bli första smakisen i helgen.

• Brasset

Dalkulla - ja det har du nog rätt i! använde dock bröstmjölken i mest för smakens skull, så att han skulle känna igen smaken.

Jag kokar potatisen, mixar och späder då med vätska i med smör och sen fryser jag den. Tinar sedan i vattenbad.

Kul med första smakisen! =)

• SweetStarAngel

Nu har lillsnuttan smakat palsternack-potatispure. Hon gillade det Ska prova att mixa sötpotatis någon dag.
    Tack för alla tips!

Svar på tråden Pureér, göra barnmat själv?