• Iluna

Tvätt rent vid 40 grader eller mindre?

min man tycker att alla strumpor, underkläder, barnkläder och sängkläder ska tvättas i 60 grader.ja tycker deta värkar lite onödigt..de drar mer el och kläderna borde väl bli rena vid 40 eller tillomed snabb 30 grader tvätt??
    va säger ni?

• Svar på tråden Tvätt rent vid 40 grader eller mindre?
  • Lumo

Vi tvättar typ aldrig över 40 grader. Vi kör alltid så blandade sorters plagg att det säkra är att köra 40 grader. Inget krymper eller färgar alltför mycket då. Rent blir det.

Kör jag en ren lakanstvätt kan jag ibland köra 60. Men det mest ekonomiska ska ju tydligen vara just 40 grader.

• Melisabet

Tidigare var jag inte så noga, resonerade som du och slängde in det mesta på 40 grader. Det såg ju ut att bli rent, liksom. Men nu har jag lärt mig att underkläder, handdukar och sängkläder ska tvättas i 60 grader för att bli kvitt bakterierna. Och enligt programmet "Rent hus" kan bakterierna leva kvar i tvättmaskinen annars...Urk!

• Trinity78

Underkläder ska tvättas i minst 60 grader eftersom tarmbakterierna inte dör i lägre temperatur. Andra kläder kan tvättas i lägre grader.

Reproductively challenged
  • Trinity78

Dessutom är det bra för maskinen att köra en omgång på 95 grader då och då, annars kan det börja lukta illa

Reproductively challenged
  • Margaux

Det beror väl på vilken typ av material det är! Bomull ska väl helst tvättas i 60 för att bli helt rent! Ull har en annan typ av fibrer och binder inte smuts på samma sätt, så där håller det med 30....
    Polyester som fleece och så ska bli rent vid 40.

• Iluna

okej ah de är väl bast att köra 60 tvättarna som vi brukar då..ja som tänkte föröska spara in lite el pengar nu där allt anant i huset drar så mycket...

• zanna80

Kör alltid handdukar, underkläder, sängkläder på 60 grader. Då blir det rent =)

Svar på tråden Tvätt rent vid 40 grader eller mindre?