Finamamma skrev 2010-11-26 12:51:44 följande:
Effektivast är att gå runt och gunga bäbisen till sömns i famnen, då somnar han på tio minuter en kvart, men jag försöker låta bli det för att han ska vänja sig vid att somna själv. Dessutom börjar han bli tung…
Så vi lägger oss tillsammans i vår säng och gosar tills han somnar, sedan lyfter jag över honom i spjälsängen (där han sover några timmar, när han vaknar mitt i natten lyfter min man över honom till oss i dubbelsängen där han somnar om hur lätt som helst.)
Fast gosar och gosar, vissa kvällar kan det bli en del gråt när han bara vill kravla iväg ner på golvet och jag stoppar honom gång på gång. Andra kvällar är det hur mysigt som helst. Det tar oftast uppemot en timme innan han somnar, men det är ok för mig. Jag vill vara nära den här stunden på kvällen, har inget behov av att kunna lägga ner honom i spjälsängen och gå därifrån så det är inte värt några 5-minuters-metoder för min del.
När min lilleman vaknar på antten för att äta så brukar jag lägga över honom i vår säng med. Sen sover han där resten av natten. Det är mest på kvällarna då han somnar runt 19.30-20.00 som jag vill lägga honom i spjälsängen så jag kan göra en del annat som hushållsysslor.
Ibland får han ligga själv i spjälsängen men bara så länge han är nöjd och glad. Klagar han är vi där direkt. Mest föra tt han knappt sovit i den innan så jag vill bara vänja honom vid den och få honom att känna sig trygg där.
Ikväll blir det en stor prövning.
Jag ska åka iväg vid kl 19. Vi ger ju honom gröt + amning vid 18.30 tiden och sambon får väl ge honom lite vatten i nappflaska om han absolut inte kommer till ro. men sist jag åkte iväg så här så erbjöd sambon honom uppvärmd bröstmjölk men si det gick minsann inte och lilelman blev tvärarg och somnade på ren pin kiv haha