• Sanningsdan

Från blond till brun och tillbaka igen?

Går det att fixa själv?

Är typ mellanblond i mej själv men har blonderat/slingat i många år. Tröttnade på att färga utväxt så för några veckor sedan slog jag till och blev brunett. Använde Loreal Casting Creme Gloss i nyansen beigeblond. Det blev ljusbrunt på mej men dessvärre såg det lite grått/grönt ut. Blev då rekommenderad att ha i något rött så köpte en som jag inte alls kommer ihåg var det var (Något från Schwarzkopf kanske, billigt, kring 45 kronor). Man hade i det som ett schampo bara och sköljde ur efter 20 minuter. Det blev nu brunt med koppar i. Mest koppar upptill, nedåt i längderna ser det mest ljusbrunt ut, vet inte om jag missade där eller om det tog sämre.

Hursomhelst så trivs jag inte alls i detta utan vill bli mitt gamla blonda jag igen. Hur går jag tillväga och är det ens lönt att försöka själv? Kan jag förvänta mej om jag bara låter det vara att det mesta tvättas ur eller sitter det permanent på mitt blekta hår?
    Om jag vill bli av med det snabbt? Avfärgning? Kan jag förvänta mej att det blir orangt då? Blondering direkt? Slingor? Hur gör jag? Tacksam för hjälp :)

• Svar på tråden Från blond till brun och tillbaka igen?
  • Landslide

Jag försökte färga håret från svart till blont när jag var tonåring. Och det blev skit. Jag fick bli korthårig och håret var som svinto efter 10 blonderingar och avfärgningar. Inte att rekommendera. Inte alls. Denna gången så har jag varit tvungen att låta det mörkbruna växa ut av sig självt.. och jag har fortfarande 10-15 cm mörkbrunt kvar.. men mitt blonda hår är friskt.

• Flisan79

Jag har gjort den resan i år. Som du orkade jag inte med utväxten och blev brunett, färgen blev visserligen bra men jag trivdes inte. Vågade inte blondera själv då det troligen hade gått åt skogen så jag har slingat det blont på salong. Första gången fick de klippa av mer än en decimeter. Det blev för mycket för håret så topparna var bokstavligen som tuggummi och typ gröna. Tog 2-3 gånger inna jag var tillbaka till en blond färg som jag idag är supernöjd med. Ser väldigt naturligt ut.

• Sanningsdan
    Flisan79 skrev 2010-11-23 22:40:22 följande:
    Jag har gjort den resan i år. Som du orkade jag inte med utväxten och blev brunett, färgen blev visserligen bra men jag trivdes inte. Vågade inte blondera själv då det troligen hade gått åt skogen så jag har slingat det blont på salong. Första gången fick de klippa av mer än en decimeter. Det blev för mycket för håret så topparna var bokstavligen som tuggummi och typ gröna. Tog 2-3 gånger inna jag var tillbaka till en blond färg som jag idag är supernöjd med. Ser väldigt naturligt ut.
    Gick du till frisören vid 2-3 separata tillfällen då? Blev det i så fall skapligt redan efter första gången?...så där så man törs visa sig ute iaf :)

Jag förstår att det kommer att slita, mitt hår var redan slitet av blonderingarna. Men jag är ändå inne på att klippa minst en decimeter så det gör inget.
  • Sanningsdan
    MeLoveChilli skrev 2010-11-23 21:08:19 följande:
    Jag försökte färga håret från svart till blont när jag var tonåring. Och det blev skit. Jag fick bli korthårig och håret var som svinto efter 10 blonderingar och avfärgningar. Inte att rekommendera. Inte alls. Denna gången så har jag varit tvungen att låta det mörkbruna växa ut av sig självt.. och jag har fortfarande 10-15 cm mörkbrunt kvar.. men mitt blonda hår är friskt.
    Vad är din naturliga hårfärg?
  • Pillemin

Jag gick från mörkbrun till blond nyligen. Började med att göra flera slinghättor för att få olika nysnser ssom en grund att jobba vidare på. Efter det har jag använt ett par blonda färgcremer för att ljusa upp hela håret. Det blev då ganska gult, så jag la i ljus askblond (ask är grönt och dämpar det gula) folieslingor i en omgång, och därpå en slinghätta med många blekta slingor. Använde då MOOD slingblond som var jättebra! Blonderingen innehåller något som i sig dämpar gula toner och ger lite silverreflexer. Jag blev supernöjd. Som du mårker har jag kört en hel del med slingor, tycker det sagta men säkert bygger upp ett naturligare resultat. Ett tips när du färgar är att låta färgen sitta i längre högst upp, innan du drar ut det på längderna. Eftersom håret på längderna redan är preparerat ska man akta sig för att låta färgen verka för länge där. Toppar, längder och utväxten suger åt sig olika mycket. Låt det gärna gå någon vecka mellan de olika färgningarna så håret får vila också. Lycka till!

♥Estridh 071021♥ ♥Signe 100922♥
  • Landslide
    mildamatildas skrev 2010-11-23 23:07:19 följande:
    Vad är din naturliga hårfärg?
    Jag var kritblond när jag var yngre, men efter all färgning och åldern spelar väl in också.. gammal är jag inte men ändå (24) så är det mer åt råttfärghållet.. eller som det heter på finare vis Cendre.
  • Flisan79
    mildamatildas skrev 2010-11-23 23:05:45 följande:
    Gick du till frisören vid 2-3 separata tillfällen då? Blev det i så fall skapligt redan efter första gången?...så där så man törs visa sig ute iaf :)

Jag förstår att det kommer att slita, mitt hår var redan slitet av blonderingarna. Men jag är ändå inne på att klippa minst en decimeter så det gör inget.
    Ja,, det blev halvljust första gången. Men jättefint och jämnt. Gick tillbaka efter ca 6 veckor, Efter ytterligare en gång med helslingning var jag blond igen. Sen dess har jag färgat utväxten 2 eller 3 ggr (ca var 6-7:e vecka). Nu håller jag mig till frisören för mitt hår är jättefint.
Svar på tråden Från blond till brun och tillbaka igen?