"Nyttig" fika...
Jag ska få två vänner på besök och vet inte vad jag ska bjuda på för fika. Ingen av dem är så mycket för just fikabröd som kakor och bullar etc. utan går mer på den "nyttiga" linjen... Någon som har något bra förslag?
Jag ska få två vänner på besök och vet inte vad jag ska bjuda på för fika. Ingen av dem är så mycket för just fikabröd som kakor och bullar etc. utan går mer på den "nyttiga" linjen... Någon som har något bra förslag?
Frukt & nötter?
Och lite mörkt choklad kanske?
Fruktsallad?
Hehe, ja det var precis de tre som var de enda jag tänkt på själv. Men det kändes lite trist då det var de som dom bjudit på när jag varit hos dom på fika, nötter och mörk choklad. Hade varit kul med något nytt.... men inte lätt att komma på nåt asså... funderade på en fruktsallad med valnötter kanske om jag inte får något bättre förslag.
Baka scones. Servera nybakta med lite smör och marmelad.
Kan du inte ha grova frallor, skinka och grönsaker då? Fika måste ju inte vara sötsaker... Lite fruktsallad till, så blir det lite socker också
Ett stort uppläggningsfat med melonskivor, vindruvor, physsialis och andra goda frukter!
Fruktsallad med keso.
*Några goda ostar med riskakor, paprika o solrosskott.
*Olika skinka, kalkon osv med grovt bröd.
*Finncrisp med keso och avokado.
*Tandpetare med frukter, oliver o nyttiga korvar på.
Personligen ser jag inte scones med smör o marmelad mer hälsosamt än kaffebröd...
De beror väl lite på vilket "nyttigt spår" dom är inne på. Är de typ Gi eller lchf (typ diet) så går bröd i nästan alla former bort pga vitt mjöl (tex vetemjöl). Då de anses som snabba kolhydrater.
Då är ostar som brie mm att fördra. Däremot är inte frukt heller direkt godkänt.
Är de en annan "diet" så beror de ju på hur man tänker i den svängen. Allt beror på hur det hela är uppbyggt.
Du kanske kan göra en version av Gino med mörk choklad istället för vit?
Jag bjöd på lite av varje, så fick de ta av det som passade. Ställde fram lite mörk choklad, nötter, frukt, pepparkakor, dadlar, brieost med crostini bl.a. Dadlarna var populära Tack för alla tips! Fortsätt gärna med fler tips, alltid bra att ha många förslag!
Någon god fruktsallad Eller helt enkelt smörgåsar med gott pålägg. Eller både smörgåsar och frukt.
Grönsaker att dippa i lite olika röror kanske?