• Tess1979

"Nyttig" fika...

Jag ska få två vänner på besök och vet inte vad jag ska bjuda på för fika. Ingen av dem är så mycket för just fikabröd som kakor och bullar etc. utan går mer på den "nyttiga" linjen... Någon som har något bra förslag?

• Svar på tråden "Nyttig" fika...
  • Tess1979

Hehe, ja det var precis de tre som var de enda jag tänkt på själv. Men det kändes lite trist då det var de som dom bjudit på när jag varit hos dom på fika, nötter och mörk choklad. Hade varit kul med något nytt.... men inte lätt att komma på nåt asså... funderade på en fruktsallad med valnötter kanske om jag inte får något bättre förslag.

• Mornie Alantie

Baka scones. Servera nybakta med lite smör och marmelad.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • mini2007

Kan du inte ha grova frallor, skinka och grönsaker då? Fika måste ju inte vara sötsaker... Lite fruktsallad till, så blir det lite socker ocksåSolig

• Vintergäck

Ett stort uppläggningsfat med melonskivor, vindruvor, physsialis och andra goda frukter!

• Heavenlyfaith

*Några goda ostar med riskakor, paprika o solrosskott.

*Olika skinka, kalkon osv med grovt bröd.

*Finncrisp  med keso och avokado.

*Tandpetare med frukter, oliver o nyttiga korvar på.

Personligen ser jag inte scones med smör o marmelad mer hälsosamt än kaffebröd...

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • Mornie Alantie
    Heavenlyfaith skrev 2010-11-24 22:38:14 följande:
    Personligen ser jag inte scones med smör o marmelad mer hälsosamt än kaffebröd...
    Det beror på sconesen och marmeladen. Man kan göra scones med grovt mjöl, och man kan göra egen eller köpa marmelad med lite mindre socker. Man kan ju ha andra pålägg också, så kan alla välja själva.
  • Heavenlyfaith
    Mornie Alantie skrev 2010-11-25 09:42:01 följande:
    Det beror på sconesen och marmeladen. Man kan göra scones med grovt mjöl, och man kan göra egen eller köpa marmelad med lite mindre socker. Man kan ju ha andra pålägg också, så kan alla välja själva.
    Anser fortfarande inte att det är ett "nyttigt" alternativ.

• Bembu

De beror väl lite på vilket "nyttigt spår" dom är inne på. Är de typ Gi eller lchf (typ diet) så går bröd i nästan alla former bort pga vitt mjöl (tex vetemjöl). Då de anses som snabba kolhydrater.
    Då är ostar som brie mm att fördra. Däremot är inte frukt heller direkt godkänt.

Är de en annan "diet" så beror de ju på hur man tänker i den svängen. Allt beror på hur det hela är uppbyggt.

• Tess1979

Jag bjöd på lite av varje, så fick de ta av det som passade. Ställde fram lite mörk choklad, nötter, frukt, pepparkakor, dadlar, brieost med crostini bl.a. Dadlarna var populära Tack för alla tips! Fortsätt gärna med fler tips, alltid bra att ha många förslag!

• ääni

Någon god fruktsallad Eller helt enkelt smörgåsar med gott pålägg. Eller både smörgåsar och frukt.

• ääni
    St. Dalfour marmelad ska det vara. Lite besk och inget tillsatt socker. Apelsin och ingefära är godast!
  • Milkina cerka

Grönsaker att dippa i lite olika röror kanske?

♥ Kristen, konservativ, hemmamamma som älskar att vara maka o. mor ♥
  • Mornie Alantie
    ääni skrev 2010-11-28 00:15:38 följande:
    St. Dalfour marmelad ska det vara. Lite besk och inget tillsatt socker. Apelsin och ingefära är godast!
    Precis. Det behöver inte vara onyttigare än fruktsallad och kex med ost. Gott är det dessutom!
  • Heavenlyfaith
    Anser det fortfarande inte "nyttigt" med scones på grovt mjöl o marmelad med "lite mindre socker".
    Mindre onyttigt än första alternativet men nyttigt... nja. 
Svar på tråden "Nyttig" fika...