• Anonym (mamma)

skorv i hårbotten.. vad ska jag göra?

Min underbara tjej har skorv i sitt hår... känner mig dum som inte vet hur jag ska få bort det =(

vad kommer det ifrån, hur länge har dom det.. vad kan man göra för att det ska försvinna??

• Svar på tråden skorv i hårbotten.. vad ska jag göra?
  • miiaaa

Smörj med babyolja så går det bort så småningom

• Halkatla

Gnugga in babyolja i hårbotten och kamma bort så mycket du kan av skorven utan att irritera huden. Upprepa varje dag tills det är borta. Det är väldigt vanligt med skorv i hårbotten.

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Miot

Finns ju en speciell salva på Apoteket mot skorv, en slags vasselin...

• Favvo

Smörj med olja o borsta med en borste som är lite hårdare än babyborste, testa det först innan du börjar med några salvor eftersom oljan är naturlig o inga kemikalier...

• Trisse78

Båda mina flickor får skorv i hårbotten av vanligt schampo, så vi använder ett "frisörschampo" till dem.

Det enda som hjälper på dem (förutom att pilla bort skorvet) är ett schampo som heter "Baby don´t cry", det är ett av Paul Mitchells schampon. Till det använder vi ett balsam i samma serie som heter "The Detangler" (en blandning av balsam & inpackning). Det finns att köpa på ex Bellbox, det finns säkert också frisörsalonger som säljer det. Det kostar mer än "vanliga" schampon men för oss har det varit värt det, dessutom är det väldigt drygt.

När vi schamponerat håret på tjejerna så får schampot sitta i en liten stund innan vi sköljer ur det, vi är också noga med att massera hårbotten ordentligt medans vi schamponerar.

Att pilla skorvet ut äldsta flickans hår var inte hållbart i längden, (hon är nu 6,5år). Det var vår frisör som tipsade om det här schampot för något år sedan.

• Anonym (mamma)

sån olja som man tex köper på apoteket, som man har i lite när dom badar?
    Ska man skölja ur det sen.. eller låta oljan vara kvar?
    tex varje morgon?
    hur länge brukar man behöva göra det??

• Anonym (mamma)

min dotter är bara 2 månader.. shampoo kanske inte är så bra till henne?

• Anonym (Borago!!!!)

Hej,

Skorv beror på att de inte kan göra en fettsyra. Smörj med borago-kräm från apoteket enligt anvisningar. Det funkar toppenbra, även om liten får en fettofrissa ett tag. För oss har det funkat kanonbra och dessutom kom det inte tillbaka.

• Trisse78
    Anonym (mamma) skrev 2010-11-23 22:46:03 följande:
    min dotter är bara 2 månader.. shampoo kanske inte är så bra till henne?
    Då kan du ju testa det där med olja. Det gjorde vi också ett antal gånger innan vi insåg att det inte fungerade på våra barn. Vår äldsta flicka var nog iaf 2år när vi började med Baby don´t cry (fast vi använde annat schampo innan)

Varför skulle det inte vara bra med schampo? (är bara nyfiken)
  • Teskedsmamman

Min kille är 3 mån och man kan lika gärna ta babyolja som olivolja som salsyvase (apotekssalvan) och låta verka ett par timmar och sedan ta en tandborste eller luskam och kamma bort det... det har jag gjort...

4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Anonym (mamma)

haha, varför shampoo inte skulle vara bra har jag ingen aning om, lät bara så tidigt att börja använda de.. men de var bara en spontan tanke.. ligger nog inget i det =)

har provat med borago, dock inte 3 gånger om dagen som de stod, men två gånger.. hon har väldigt långt hår, vilket gör att det inte ser fint ut alls =( och jag tycker inte att det har hjälpt så mycket heller..

• sosso98

Hello hade samma problem med min plutt, jag använde borago som är just till för mjölkskorv funkar jätte bra och skorven försvann=)

• Anonym (mamma)

kanske borde prova det igen.. men så tråkigt för hon har sååå fint hår..

• Anonym (Nissan)

Våra fick det också, det går bort sa dom på bvc, och det gjorde det, bebisarna störde sig inte på det. Låt det vara, hör med bvc när du är där, det är säkert helt normalt och kommer gå bort av sig själv vad det lider.

• Anonym (mamma)

aa jag köpte en luskam (låter bra va =P) och det lossnar massa.. även lite hår.. men det finns alltid mer... känns som att ju mer man kammar bort ju mer kommer tillbaka haha..

• wildamamman

Min son hade mycket och långt hår när han föddes och även skorv. På BB tvättade dom bebisarna med tvätt creme(finns att köpa på apoteket), vid blöjbyten(utan vatten, bara tvätt creme på torr servett som dom torkade med) och då bäbisarna badades. 
    Då min dotter har haft väldigt torr hud och även eksem så tänkte jag att jag skulle köpa tvätt cremen till sonen, eftersom den är återfettande och för känslig hud.
    Den tvättade/tvättar jag honom med alltid och tvättar även håret på honom med den.

När han var lite på hade skorv gjorde jag såhär.
    Vid bad hade jag i ca en msk rapsolja (istället för någon av alla barnoljor, både bättre och billigare) i vattnet och lät honom "flyta" med håret under vattenytan så skorvet mjukades upp. Sedan shamponerade jag honom med mycket tvätt cremen, innan jag tvättade resten av kroppen och lät "schampot" verka under tiden. När det var klart tog jag en tät/luskam och kammade ur skorven och "schampot" ända ner i hårbotten (rev försiktigt loss skorven) sedan duschade jag ur överblivet/löst skorv ur håret.
    Det funkade kanon!

Rapsoljan har fantastiska egenskaper!

Lycka till! 

• Anonym

jag använder babyolja på min sons huvud mot skorv, smörjer in med oljan och låter den vara, smörjer in flera gånger om dagen, sen till sisst på kvällen så smörjer jag in ännu en gång, sen kammar jag bort det. sen så är han väldigt korthårig så jag struntar i att använda schampo/balsam/tvål på huvudet. då bar inte blir så fruktansvärt skitiga i håret ås lika bra att strunta i det då det bara kommer mer skorv då

Svar på tråden skorv i hårbotten.. vad ska jag göra?