• Annonym

Pälsängrar - har jag gjort tillräckligt? PANIK!

Jag upptäkte för några månader sedan två små bruna baggar som kröp på min sängkarm. Försökte identifiera men hittade inget djur som passade på anticimex hemsida. Hur som helst så hittade jag för någon vecka sedan en larv under sängen som såg exakt ut som en pälsängerlarv och på så vis fattade jag vad det var frågan om. Jag ringde anticimex och frågade vad jag skulle göra och de bokade tid för sanering (de kommer i övermorgon). Jag frågade hur jag skulle bli av med dem och hon på anticimex sa frysa eller tvätta i 60 grader. Jag har dock väldigt begränsade möjligheter till frysning (äger enbart ett frysfack, och där jag bor är det inte heller -18 för tillfället, knappt minus alls. Jag bor dessutom på 3e våningen utan balkong) och vi har torkRUM i hyreshuset. Man kan inte ställa in temperatur i torkrummet. När jag pratade med anticimex så sa jag detta och frågade om det skulle funka ändå om jag tvättade kläder i 40/handtvätt (de som inte gick att tvätta i 60) och hade dessa i torkrummet. Antingen så missuppfattade hon mig eller så var jag i ett sådant paniktillstånd att jag inte lyssnade ordentligt för jag trodde i alla fall att det skulle funka bra. Så jag tvättade ALL textil. Det jag inte är så rädd om tog jag i 60, resten tog jag med det som stod på lapparna. Sedan fick det vara i torkrummet i minst 8 timmar innan jag packade in alla kläder i brödpåsar från ICA. Jag storstädade min lilla lägenhet med klorin. Några dagar efter stortvättning och storstädning ringde jag anticimex igen (detta var igår) och frågade om jag gjort tillräckligt. Hon i telefonen sa då att grejen är att man ska nå temperaturen 60 grader och att jag då antagligen inte gjort det eftersom det inte är det i torkrummet.

Nu undrar jag om någon vet huruvida de sköljs bort/dör ändå eller om djuren är kvar i mina kläder?
    Trivs de jättebra i torkrummet och har spridit sig till andra i huset bara för det?
    Är de kvar helt enkelt?

Kan tillägga att jag har ALLVARLIG fobi mot dessa djur samt är en pedant av rang. Jag har har ständig panik nu hela veckan och har knappt kunnat äta. Jag städade och tvättade i 21 h i sträck utan mat och vila och nu vågar jag knappt röra mig i lägenheten för att jag är så rädd att jag ska se någon änger. Snälla svara, jag är livrädd och desperat! Är det någon som tvättat i 40 grader och inte fått tillbaka dem!?

• Svar på tråden Pälsängrar - har jag gjort tillräckligt? PANIK!
  • Red Velvet

Jag har ingen aning men jag lider verkligen med dig! jag hade mått så psykiskt illa, nästan lika illa som dig.

• Barbabok

De kan vara kvar ja. Försök om du har någon som har balkong att få lägga dina saker där över en natt när det är riktigt kallt, och dessutom behöver egentligen soffa och säng (madrass) också saneras.

• Annonym

Tack för svaret!
    Okej, men tror du att det räcker att lägga ut alla kläder över natten då alltså? Typ lägga ut dom ikväll och ta in dom kring 12 imorrn? Det ska vara -3 inatt...
    Jag tänkte fråga han som kommer imorrn om han kan ta sängen också.
    Tror du att de lever och frodas i torkrummet nu?

• Barbabok
    Annonym skrev 2010-11-24 12:37:13 följande:
    Tack för svaret!
    Okej, men tror du att det räcker att lägga ut alla kläder över natten då alltså? Typ lägga ut dom ikväll och ta in dom kring 12 imorrn? Det ska vara -3 inatt...
    Jag tänkte fråga han som kommer imorrn om han kan ta sängen också.
    Tror du att de lever och frodas i torkrummet nu?
    Nä de måste vara rejält kallt, typ 18-20 minus.
    Det eller 2h i 60 graders tvätt fick jag lära mig av en utrotare från Anticimex.
  • Annonym

Tack, där har jag redan läst. Har läst överallt på hela internet känns det som :( Men vad skulle du göra i mitt läge? Jag har plastat in alla kläder i ICA brödpåsar. Jag har även sugit ur luften ur alla påsat men vissa har fått i sig luft igen. Vet du om ängrarna kan bita igenom plasten och om det är det som har hänt då?
    Ska jag skaka alla kläder så fort jag öppnat en påse, ska jag tvätta om allt eller bara hoppas på det bästa? Jag har som sagt väldigt begränsade möjligheter hos mig. Vi får bara boka 3 h tvättid och även om jag frågade vaktmästaren om lov att boka fler timmar och fick tillåtelse till detta så blev hela hyreshuset galna för att jag bokade fer kändes det som :( 60-graderstvätten hos oss håller på i ungefär 50 min så några två timmar är det inte heller :'( Känner mig helt förtvivlad! Jag orkar inte mer men jag kommer få psykbryt om jag ser en enda pälsänger igen!

• Barbabok

Jag vet inte, ibland går det inte att få bort dom helt. De kan likaväl bo hos grannen och komma tillbaka. De flyger in utifrån och lägger sen ägg. Vet du kanske redan. Vi har här hemma i vår källare (är jag säker på) men inte här uppe längre men inget i tyg eller liknande kommer upp därifrån utan att passera tvättmaskinen. Vi har flera träd utanför med fågelbon så att utrota helt finns inte möjlighet till.

• Annonym

Okej, sådana förhållanden har inte jag. Men det är ett studentboende och jag tror inte att alla här är lika rädd för dem som jag, med andra ord kanske de inte bryr sig om de har några stycken. Men jag själv tror inte jag kan ha en enda om jag ska kunna leva ett normalt liv! Jag hoppas att det bara är jag och att jag inte har spridit dem vidare på något vis!
    Men jag har sett totalt kanske 6 larver och 5 baggar under ungefär 3 månaders tid. Jag bor ju visserligen på enbart 19kvm så det kanske är mycket ändå... Men utifrån vad jag läst på internet så låter det som att vissa har hur många som helst! Jag hoppas att jag har få och att alla därför försvann nu... HOPPAS HOPPAS!

• ikafika

Äh de är säkert borta. Jag fick sådana en gång och städade som en tok för att få bort dem. Men jag hittade efter det ändå enstaka ängrar. Till slut kom jag på var de kom ifrån. De bodde i dammsugaren jag fått av morfar, så det var därför jag ofta hittade sådana när jag städade. Men sedan jag slängde dammsugaren har jag aldrig hittat några mer. Jag hade ängrar på kläder också och tvättade precis allt. Men självklart inte allt i 60 °C eftersom vissa kläder inte tål det. Isåfall kan man ju lika gärna slänga kläderna som ingte tål 60°C känner jag eftersom de blir förstörda i vilket fall. Men jag hade aldrig några problem med ängrar efter att jag tvättat alla kläderna och textilerna i hemmet efter tvättråden.

Jag tror att de har försvunnit nu när du städat så noga och tvättat allt!

• Annonym
    ikafika skrev 2010-11-24 15:24:35 följande:
    Äh de är säkert borta. Jag fick sådana en gång och städade som en tok för att få bort dem. Men jag hittade efter det ändå enstaka ängrar. Till slut kom jag på var de kom ifrån. De bodde i dammsugaren jag fått av morfar, så det var därför jag ofta hittade sådana när jag städade. Men sedan jag slängde dammsugaren har jag aldrig hittat några mer. Jag hade ängrar på kläder också och tvättade precis allt. Men självklart inte allt i 60 °C eftersom vissa kläder inte tål det. Isåfall kan man ju lika gärna slänga kläderna som ingte tål 60°C känner jag eftersom de blir förstörda i vilket fall. Men jag hade aldrig några problem med ängrar efter att jag tvättat alla kläderna och textilerna i hemmet efter tvättråden.

Jag tror att de har försvunnit nu när du städat så noga och tvättat allt!
    Tusen tack för svaret, jag hoppas verkligen att det stämmer! Jag har inte hittat någon "källa", men de första baggarna jag såg var som sagt på min sängkarm som var i tyg. Jag slängde den och även tyget jag hade runt sängen. Min säng står under rummets ventil, så jag antar att det finns en risk för att de kom in på det viset och lyckades sprida sig eftersom jag inte förstod vad det var för något till en början.
    Jag pratade dessutom med anticimex nyss och han på kundtjänst sade att de garanterat dör vid 60 grader men att de kan dö i 40 med. Han trodde att de var borta men tyckte att jag skulle skaka alla kläderna ut från fönstret när jag tar upp dem ur påsarna. Jag skulle också få medel som jag själv kan använda av h-n som kommer hit imorrn och sprutar. Larverna dör av kontakt med det medlet anticimex sprutar sade han också och de ska spruta i min garderob så då måste de ju dö om de ändå finns kvar i mina kläder :)
  • 201201232

Pälsängrarna är ganska klumpiga långsamma små varelser, låter mycket troligt att de kommer in via ventilen. Tydligen ska de ogilla röd ceder (obs allergiframkallande, men i ventilen borde det inte vara någon fara) och gulsåpa bland annat. Spraya lite såpa om du har i ventilen så kanske de kryper vidare till nästa lägenhet. Annars är pälsängrar inget att oroa sig för. Dammsug noga några gånger i veckan så är det inte någon fara, du kommer att dammsuga bort fler än vad det kommer nya. De är jättedåliga på att klättra och bita sig fast i kläder så det brukar räcka med att skaka (larverna). Baggarna måste dö så fort du ser dem eftersom de lägger ägg.  

• Annonym

Skönt att höra!

Är det någon som har haft anticimex hos sig som vet hur det går till? Låter det/syns det? Jag skäms jättemycket för det här och det är ganska mycket rörelse utanför min lägenhet med andra boende...

• k girl
    Annonym skrev 2010-11-24 13:32:30 följande:
    Tack, där har jag redan läst. Har läst överallt på hela internet känns det som :( Men vad skulle du göra i mitt läge? Jag har plastat in alla kläder i ICA brödpåsar. Jag har även sugit ur luften ur alla påsat men vissa har fått i sig luft igen. Vet du om ängrarna kan bita igenom plasten och om det är det som har hänt då?
    Ska jag skaka alla kläder så fort jag öppnat en påse, ska jag tvätta om allt eller bara hoppas på det bästa? Jag har som sagt väldigt begränsade möjligheter hos mig. Vi får bara boka 3 h tvättid och även om jag frågade vaktmästaren om lov att boka fler timmar och fick tillåtelse till detta så blev hela hyreshuset galna för att jag bokade fer kändes det som :( 60-graderstvätten hos oss håller på i ungefär 50 min så några två timmar är det inte heller :'( Känner mig helt förtvivlad! Jag orkar inte mer men jag kommer få psykbryt om jag ser en enda pälsänger igen!
    Helt seriöst, ta det lugnt.
    Jag har haft pälsängerinvasion - har man dem i ett hyreshus kan de tendera att komma tillbaks, eftersom grannarna har dem - och detta lärde jag mig:
    - Att de inte gillar att käka rena kläder. Bomull som är tvättat rör de inte.
    - Att de sköljs bort i tvätten.
    - Att så länge man håller lister rena (och sprutade med radar) så kan även en invaderad lägenhet - och då menar jag invaderad - bli pälsängerfri!
  • k girl

...det är alltså oftast vid lister de lägger ägg.

Svar på tråden Pälsängrar - har jag gjort tillräckligt? PANIK!