• s89

Ersättning till prematurbarn.

Hejsan!

Har en dotter som blir 1 vecka imorgon. Hon föddes i vecka 35+6. Hon suger ej på bröstet, men suger bra på flaskan. Pumpar bröstmjölk så mycket som jag kan. Sen kör jag även med Baby semp resten..
    När jag åkte från BB skulle hon äta ca 55-60 ml per mål. Sen skulle jag öka 10 ml varje dag. Känns som väldigt mycket tycker jag!

Hon spyr kaskader samt bajsar väldigt mycket. Känns som hon får i sig för mycket. Vad har ni gett till era barn i denna vecka?

Ska väga henne imon på bb-hemvård, men hoppas att hon ej gått ner i vikt. 

Tacksam för tips och svar!Glad 
  • Svar på tråden Ersättning till prematurbarn.
  • Parenthood

Ja, så mycket och med den ökningstakten fick vi inte i våra 2-kilos. Har för mig vi låg på 30-40ml/mål och det var i större utsträckning barnen som avgjorde hur mycket vi kunde öka, eller rättare hur mycket de ville ha.

Lycka till!

• Kazeer

Mitt andra barn föddes i vecka 35+3. Vid en veckas ålder åt han omkring 30-40 ml/mål (var tredje timme). Han var omkring en månad, när han åt 55-60 ml/mål.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer

Visar din dotter, när hon börjar bli mätt?

Min son visade mycket tydligt, när han hade fått nog med mat. Så länge han hade sonden kvar, så började han göra grimaser, när han blivit "full" och när vi började med flaskan så släppte han taget om nappen och vägrade äta mer.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • sahara sahara

När min dotter var en vecka (född 35+0) sondade vi ca 30-40 ml var tredje timme plus amningstränade. När hon var två veckor drog vi sonden och gick över helt på flaska, och fick hon fritt så mycket hon ville ha, helt enkelt. Då bröstmjölk.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • sahara sahara

Just det - i början fick hon lite ersättning, och när hon var fyra veckor började vi blanda ersättning och bröstmjölk för att en vecka senare helt vara över på ersättning. Det märktes inget hopp då, att när vi började med ersättning så åt hon mindre eller mer sällan.

Och hon kräktes också mycket. Kaskader. Det blev bättre när vi började med fast föda, och ännu bättre när hon slutade med ersättningen helt, men hon var inte helt spyfri förrä hon var nästan året.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Jiinii

vikten gånger 150 ml är vad de ska äta.. alltså väger barnet 3 kg 3 gånger 150 ml alltså 450 per dygn sen får man ju dela det i antalet mål för att se vad varje mål ska vara

• s89

Tack för era svar!

Ni som fick sondmata, fick ni ligga inne för det eller fick ni åka hem?

• Kazeer
    s89 skrev 2010-11-24 14:34:50 följande:
    Tack för era svar!

O var inskriven på neonatal i en månad. När han kunde hålla värmen själv, fick han komma hem med hemsjukvård. Då var han 16 dagar gammal. När sonden togs bort, skrevs han ut från neonatal och då var han en månad. Så han hade alltså sonden kvar de första två veckorna hemma.
  • LiVM
    s89 skrev 2010-11-24 14:34:50 följande:
    Tack för era svar!

Vår dotter föddes i V34+0 hon sondmatades självklart från början och vi blev kvar på sjukhuset i nästan 4 veckor,hon sög bra på bröstet hela tiden men gick inte upp så bra i vikt så jag fick börja ge henne ersättning och då sket sig amningen totalt,hon tyckte det var bekvämare med flaska än tisse Flört
    Ebba låg kvar på neonatalen tills hon vägde över 2kilo då tjatade jag mig till permis,väl hemma gick sondmatningen galant och jag pumpa även ur så hon fick bröstmjölk.

Ebba äter aldrig upp 90ml utan lämnar alltid 30-40ml men hon äter ju ganska tätt oxså  
    Leo 060220 Ebba 100809
  • Cocco
    Jiinii skrev 2010-11-24 10:34:40 följande:
    vikten gånger 150 ml är vad de ska äta.. alltså väger barnet 3 kg 3 gånger 150 ml alltså 450 per dygn sen får man ju dela det i antalet mål för att se vad varje mål ska vara
    Vilket för en sån liten borde vara minst 8 mål/dygn.  Så 50-60ml/matning är väl rätt ok
    Man ger så mycket och ofta som barnet vill ha så brukar det ge med sig. Säger barnet inte till så får man hlla bättre koll.
Svar på tråden Ersättning till prematurbarn.