• Anonym (Gravid)

Har mitt jobb rätt att kräva att jag jobbar övertid som gravid?

De ska ha julbord för ett företag och vill att alla ska jobba över. Jobbar inom restaurang.
    Även jag som nyss vart sjukskriven o inte mått bra sen ja blev gravid. Ständigt illamående t.ex o trötthet.
    De har sagt till en kollega att jag kan tex servera glögg o ta hand om garderoben bara... men ändå.
    Mig personligen har de inte sagt nåt alls! Också irriterande o förvirrande...
    Jag slutar redan sent varje dag o så de här nu.
    Barnmorskan sa sist att nu e de slut på stress o inte jobba övertid.
    Men ja har så svårt att säga nej!
    Känner att de ska va tacksamma om ja jobbar över om så bara en timme!

Så, har ja rätt som gravid o säga nej till övertid eller måste jobba?
    (Är i 4;e månaden,,,)

• Svar på tråden Har mitt jobb rätt att kräva att jag jobbar övertid som gravid?
  • Sixth of june

Självklart har du rätt att inte jobba övertid om den nu inte är beordrad. men tycker ju självklart att dom bör se till dig som gravid i första taget så du slipper jobba över. säg ifrån, och passar det inte dom så får du väl försöka hitta ett annat jobb efter mammaledigheten. Lycka till

• Susanne905

Ingår det i arbetet att man kan bli beordrad att arbeta övertid så är det väl inget konstigt att det sker?

• Dalton

Eftersom du tycker det är jobbigt att stå på dig så ta ett snack med din chef och säg att jag skulle gärna jobba över och ställa upp, men tyvärr har jag fått order av bm att inte göra det. Jag kan inte gå emot min bm såklart, även om jag hade velat visa att jag är lojal mot jobbet.

• MatildaAn

Jag arbetade 12 timmars pass när jag var gravid, tom 5-6månaden. Sen gick jag på havandeskapspenning. Sök det. Är övertiden beordrad så kan du inte göra så mycket. Och att säga vad din BM har sagt... tror inte det håller i det långa loppet. Sök Hp, prata med chefen. Annars är det nog bara att gilla läget.

• Anonym (Gravid)

Beordrade är vi väl inte... bara att ingen vill jobba kväll. Så de vill alla gör de.
    Behövs nästan aldrig annars, skönt. Ca 1-2 ggr per år.

Nu vill de bara inte att nån säger nej.
    Jag har inge problem me de, bara jag mår bra o orkar men de gör ja knappt på jobbet just nu...
    Får se hur ja gör.
    Snäll som man är så ställer man väl upp =)

Tack för svaren!

• Susanne905

Handlar det inte om direkt inbeordring har du rätt att säga ifrån, kolla vad som gäller med avtalet.

• Anonym

Är det beordrad övertid som alla måste ställa upp så anser jag att du bör och ska ställa upp. Varför ska det vara någon skillnad?

• Anonym (Gravid)
    Anonym skrev 2010-11-24 20:27:08 följande:
    Är det beordrad övertid som alla måste ställa upp så anser jag att du bör och ska ställa upp. Varför ska det vara någon skillnad?
    Men nu är de inte beordrad bara en önskan till alla. Sörrö =)
  • Dalton
    Anonym skrev 2010-11-24 20:27:08 följande:
    Skillnaden kan ju vara att kollegorna inte har blivit beordrade av sina barnmorskor att inte jobba övertid? Bara en gissning...
  • Anonym (icke gravid)
    Anonym (Gravid) skrev 2010-11-24 21:04:48 följande:
    Men nu är de inte beordrad bara en önskan till alla. Sörrö =)
    Men önskningar har man ju självklart rätt att säga nej till vettu =)
Svar på tråden Har mitt jobb rätt att kräva att jag jobbar övertid som gravid?