• E l l a

Säga upp sig - erfarenheter? Vad händer med akassa och AF?

Funderar på att säga upp mig från mitt deltidsarbete, är förutom det just nu arbetslös.
    Jag undrar vad som händer om man säger upp sig från akassans sida och från AF. Man får 90 dagars karens på akassan vad jag förstått - gäller det oavsett skäl? Får man skit från AF för att man blir helt arbetslös igen?

Planerar att skaffa annat jobb fort som bara den eller börja plugga, men man vet ju aldrig hur det går...

Vad har hänt när ni sagt upp er?

• Svar på tråden Säga upp sig - erfarenheter? Vad händer med akassa och AF?
  • SusanneW82

ja sa upp mig från jobbet men det berode på att min sambo fick jobb på annan ort 170 mil hemifrån.

Jag fick bara 5 karensdagar

• elliis

Min kompis sa upp sig från hans heltids jobb utan någon särskild orsak. Han fick karens i 45 dagar.

• SusanneW82

jag har även en kompis som sa upp sig för att samma orsak som jag hade och hon fick 90 dagars karens, det bästa är att ringa a-kassan

• Smurfens Mamma

Jag vet en som fick 90 dagars karens. Hon jobbade innom Handels!! Kolla noga med ditt Fack och A.kassan innan du gör ngt drastiskt!! Lycka till

• Tingen

45 Dagars karens brukar vara det vanligaste. Ta kontakt med ditt fackförbund/A-kassa och här med dem innan du gör något

• E l l a

Oki. ska ta och göra det... Vad jag undrar mest är om min orsak spelar någon roll? Låt oss säga att min orsak är att jag vantrivs där, spelar det någon roll varför jag säger upp mig?

• Husali

Jag sa upp mig själv. hade läkarintyg på att jag mådde psykiskt dåligt av min arbetssituation men fick ändå karens. så det är nog väldigt olika.

• Mariija

hmm har du fast jobb är det 90 dagars karens.. har du vikariat är det nedsänknig med 25 procent som gäller. så blev det i mitt fall.. hade ett jobb där jag trivdes så illa så jag fann ingen annan råd ärn att säga upp mig..
    Men jag måste varna dig lite.. för att vara arbetslös är det mest ångestladdade jag varit med om.. så säg inte upp dig förrn du har ett annat. Man kan vantrivas nåt kopiöst som jag gjorde men det var ännu värre o inte ha nåt o inte veta vat som händer o sker..
    Jag fick jobb efter 24 dagar men dom dagarna var dom värsta imitt liv.. jag kände mig totalt värdelös..

Men jag vet hur det är att inte trivas på jobbet så skickar dig styrkekramar!
    PS. man kan få sjukintyg som ovanstående skrev om, min bror fick det!
    Lycka till!!

• E l l a

Jag har tagit reda på att det är 45 dagar som gäller för min del...

Mariija - jag har varit arbetslös förrut så det blir noga inga problem. Har ett jobb på gång som jag tror jag kommer att få, men för säkerhets skull vill jag ju veta hur det fungerar med akassa och resten...

• listo

Det finns giltiga skäl för uppsägning, som gör att man slipper avstängning,
    men vantrivsel är INTE ett sådant giltigt skäl...
    Giltiga skäl är t.ex. om man har läkarintyg på att man inte kan göra sitt jobb,
    om ens partner flyttar längre bort än vad som är möjligt att dagpendla (för att
    studera eller om han/hon fått jobb som vara längre än 12 månader).

Svar på tråden Säga upp sig - erfarenheter? Vad händer med akassa och AF?