Jag håller också med Tahira och Leonora H. Det är så oerhört olika beroende på vart man hamnar. Vi bor i nordvästra England, här är det mindre folk än söderut (men ändå mycket mer än i Sverige), stormtrivs och vill absolut inte tillbaks till Sverige. Har bott här i tio år och har ett barn som är fött här. Alla de statliga skolorna i området där jag bor är jättebra, finns ingen anledning för oss att betala för privat skola då, men åker man bara några mil bort till ett annat samhälle så är de inte lika bra. Det gäller verkligen att göra efterforskningar kring vilka skolor som är bra och se vilket upptagningsområde de har innan man bestämmer sig för var man vill bo. Vanligtvis är de områdena rätt dyra och välmående (som vårt) och man får väldigt lite boende då för sina pengar.
Vi har tur som har välavlönade jobb. Tjänar mer och betalar mindre i skatt än i Sverige. Men löneskillnaderna är stora mellan olika jobb, så har man ett jobb som inte kräver utbildning etc så tror jag inte skillnaden är lika stor mot Sverige.
Sedan är ju saker dyrare också - tex om man ska ha barn på dagis så är det svindyrt som Leonora H skriver. I skolan betalar man också eventuellt fritids (skolan är normalt 9-3 så man behöver det om man jobbar heltid) och det kan gå på 2-3 tusen svenska kronor i månaden. Skollunchen betalar man också själv, om man inte väljer att skicka med barnet matsäck. Det kostar ca 10 pund i veckan (där vi bor i alla fall).
Bilar är dyrare, bensin är dyrt, bilförsäkring är dyrt.
Men sedan är det ett fantastiskt land att bo i. Bra gemenskap. Jag gillar att unga och gamla umgås på ett sätt som man inte gör i Sverige. Det känns mindre kravtyngt (lutheranskt) än Sverige och mindre stressigt. Bor man lite närmare landsbygden som vi gör så får man fantastiska blandningar av stad o land och måste inte välja antingen eller. Vissa delar av landet har fantastiska landskap. Jag tycker också om den engelska "uppfostran" lite bättre än i Sverige - saker som att sätta gränser för barnen, sätta upp regler, mindre daltande etc och finner generellt de engelska barnen kan uppföra sig bättre (ja, allting är väl relativt förstås - det finns riktiga odågor här med).