• Shaun the sheep

Behöver hjälp - Vi vill ha diskmaskin, men..

Ja just det. MEN. Det är inga fördragna ledningar. Hur gör man det och vad kostar det?
    Jag förstår ju att vi inte får göra sånt själva utan måste anlita någon, men ungefär hur mycket blir det man landar på?
    Jag har kommit till insikt med att jag inte orkar stå och diska 3 gånger per dag. Jag vill ha mer tid för mig själv,
    så jag måste få en diskmaskin.

Hoppas på lite hjälp :)

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Svar på tråden Behöver hjälp - Vi vill ha diskmaskin, men..
  • Pickeli

Behöver inte vara dyrt alls! Det behövs ett ellutag och en koppling till blandaren. Vi kopplade på den på vår gamla blandare under skåpet, grejerna var inte alls dyra.

I värsta fall kan man behöva köpa en ny blandare om man behöver speciell påkoppling osv.

Bor du i hus leler lägenhet? Prata med en rörmockare och hör vad kalaset skulle kosta.

Allt under 100.000 är det värt det om du frågar mig! Skulle förmodligen inte överleva utan diskmaskiN!

Google it!
  • Shaun the sheep
    Pickeli skrev 2010-11-24 11:43:48 följande:
    Behöver inte vara dyrt alls! Det behövs ett ellutag och en koppling till blandaren. Vi kopplade på den på vår gamla blandare under skåpet, grejerna var inte alls dyra.

I värsta fall kan man behöva köpa en ny blandare om man behöver speciell påkoppling osv.

Bor du i hus leler lägenhet? Prata med en rörmockare och hör vad kalaset skulle kosta.

Allt under 100.000 är det värt det om du frågar mig! Skulle förmodligen inte överleva utan diskmaskiN!
    Vi bor i hyresrätt, men har talat med värden. De sa att man får fixa allt sånt själv.
    Vi kommer behöva köpa ny blandare och sånt, så jag blir lite osäker. Är det samma sak som gäller för bänkdiskmaskin?
    Jag ska försöka prata med en rörmokare senare idag, vi har ju en sådan i släkten som tur är
    Men annars är jag ganska sugen på en bänkdisk, om det är lättare.
  • SVejsan
    Shaun the sheep skrev 2010-11-24 12:29:26 följande:
    Vi bor i hyresrätt, men har talat med värden. De sa att man får fixa allt sånt själv.
    Vi kommer behöva köpa ny blandare och sånt, så jag blir lite osäker. Är det samma sak som gäller för bänkdiskmaskin?
    Jag ska försöka prata med en rörmokare senare idag, vi har ju en sådan i släkten som tur är
    Men annars är jag ganska sugen på en bänkdisk, om det är lättare.
    Bänkdiskmaskin kan anslutas på de flesta befintliga blandare och ansluts med stickpropp till det jordade uttaget vid diskbänken...
    Ny installation av "vanlig" diskmaskin kan kosta lite mer då Elektriker måsta hyras in (rörmokeriet är inte lagstadgat att man skall leja ut - det beror på hyresvärdens bestämmelser).  Beoende på hur lång sträcka elen måste dras (ofta från centralen - så kan det kosta mer beoende sträcka och material)
  • Shaun the sheep
    SVejsan skrev 2010-11-24 13:03:33 följande:
    Bänkdiskmaskin kan anslutas på de flesta befintliga blandare och ansluts med stickpropp till det jordade uttaget vid diskbänken...
    Ny installation av "vanlig" diskmaskin kan kosta lite mer då Elektriker måsta hyras in (rörmokeriet är inte lagstadgat att man skall leja ut - det beror på hyresvärdens bestämmelser).  Beoende på hur lång sträcka elen måste dras (ofta från centralen - så kan det kosta mer beoende sträcka och material)
    Aha, då vet man lite mer Det låter ju jättebra. Då borde det alltså gå även här? Jag vet inte exakt vad jordad betyder, men det är väl ett vanligt uttag?
  • SVejsan
    http://www.gelia.se/upload/231/VVSguide5.pdf

Ändrar mig dock om kopplingen till kranen: ev kan det behövas en annan blandare alternativt ombyggnad av befintlig. Lika bra att kolla med din rörmokarsläkting... Han ger nog ett bra pris om du frågar... det behövs bättre packningar som tål att satå under tryck

Ett jordat uttag är ett sådant uttag med 2 st bleck i uttagbrunnen. Har alltid krävts ovanför diskbänken (och nu på senare år så skall man när man renoverar byta till det i "alla rum". 
    Blir det elfel i din dikmaskin (som har metallhölje) så att strömmen leds ut i höljet så leds det vidare igenom stickproppen ut till jorden. Finns det inte jordning så går istället strömmen genom kroppen när du tar på det strömförande höljet...  
  • Shaun the sheep

Okej, nu har det visat sig att vi har fördragna ledningar ändå. Jag har visst inte alla chips i påsen som missat det Skäms Men jag är ändå mer sugen på en bänkdiskmaskin! Låter säkert idiotiskt, men jag vet hur jag är. Och om jag har väldigt mycket plats i diskmaskinen, så kommer det bara bli att man väntar med att köra en maskin tills den är full. Det verkar osmart!

Men, angående bänkdisk alltså.

Man stoppar i sladden i ett jordat uttag. Sen då? Det måste ju vara nån slang där vattnet kommer ut? Hur sätter man den, och vart? (Ni kanske hör att jag aldrig gjort sånt här, eller ens tittat på hur det ser ut hos andra. Till mitt försvar så är jag riktigt bra på andra saker! )

• Brittan

Vi har en bänkdiskmaskin och gör så att vi skruvar in vattenslangen i vattenkranen. Det är inte svårare än så. Passar inte vattenslangen in i kranen finns det specialkoppling att köpa. Slangen där skitvattnet kommer ut lägger vi i slasktratten.

• Shaun the sheep
    Brittan skrev 2010-11-25 22:20:45 följande:
    Vi har en bänkdiskmaskin och gör så att vi skruvar in vattenslangen i vattenkranen. Det är inte svårare än så. Passar inte vattenslangen in i kranen finns det specialkoppling att köpa. Slangen där skitvattnet kommer ut lägger vi i slasktratten.
    Det låter ju bra Tack så mycket för svaret!
  • jennifer88

Hej
    Vi installera en diskmaskin för drygt en månad sen, i bostadsrätt, de drog nya rör samt kopplade in den.
    Räkniningen slutade på strax under 3000 kr (med rotavdrag), det var enbart diskmaskinen vi köpte utöver det.. =)

• Rigmor Mortis

Jag minns inte vad det kostade förutom att det blev DYRT för oss. Rören går i väggen till köksblandaren som är väggmonterad och inte hade möjlighet att ansluta diskmaskin så det blev ny blandare och ett rör som går från blandare och ner igenom ett hål i diskbänken. Och el då, för runt 1500 spänn. 

Och du ska DEFINITIVT  ha en stor maskin om du har möjlighet, bättre att köra den varannan dag och kunna få in grytor etc. än att behöva köra bänkdisk jämt och ändå behöva ta grytor för hand. 

• Shaun the sheep
    Rigmor Mortis skrev 2010-11-26 11:56:57 följande:
    Jag minns inte vad det kostade förutom att det blev DYRT för oss. Rören går i väggen till köksblandaren som är väggmonterad och inte hade möjlighet att ansluta diskmaskin så det blev ny blandare och ett rör som går från blandare och ner igenom ett hål i diskbänken. Och el då, för runt 1500 spänn. 

Och du ska DEFINITIVT  ha en stor maskin om du har möjlighet, bättre att köra den varannan dag och kunna få in grytor etc. än att behöva köra bänkdisk jämt och ändå behöva ta grytor för hand. 
    Ja, nu under dagen så tänkte jag faktiskt på det. Snart kommer ju även jag jobba heltid, alltså blir det disk efter mat för fyra personer, plus två matlådor samt allt som behövs för att förbereda maten. Så, jag kör kanske på en stor ändå.. Synd, jag tycker att hålet där diskmaskinen ska stå är ett så himla bra ställe att förvara kökspallen på! :)
  • Rigmor Mortis
    Shaun the sheep skrev 2010-11-26 14:15:55 följande:
    Ja, nu under dagen så tänkte jag faktiskt på det. Snart kommer ju även jag jobba heltid, alltså blir det disk efter mat för fyra personer, plus två matlådor samt allt som behövs för att förbereda maten. Så, jag kör kanske på en stor ändå.. Synd, jag tycker att hålet där diskmaskinen ska stå är ett så himla bra ställe att förvara kökspallen på! :)
    Jag fick offra grytskåpet och istället ha grytorna i trådbackar i ett sånt där klassiskt hål i köket (under fönstret, nästan alla gamla kök har hål där). Men jag lovar, det var värt allt besvär och minskade förvaringsmöjligheter, jag älskar min diskmaskin! 
  • Konvaljen

Vi installerade diskmaskin i vår förra bostadsrätt, rörmokaren tog knappt 2000 för jobbet inkl material. Det här var tre år sedan men utan ROTavdrag

• Konvaljen

Kan tillägga att jag lätt skulle ha kunnat betala det tiodubbla om det var vad som krävdes. Kan inte leva utan diskmaskin!

• Shaun the sheep

Vi har bestämt oss för att det blir en vanlig diskmaskin! Fast inte än, det var väl lite dumt att komma på såhär precis innan jul så i mellandagarna köper vi nog en! Det känns som att vi kommer tömma hela Media Markt, vi ska köpa en dammsugare och kaffebryggare också

• Ventress

Vi satte in den 45 cm diskmaskin i vår förra bostadsrätt. Elen kostade 1000 kr, resten fixade vaktis o sambon. Om du inte vill ha en stor maskin, köp en 45 cm. Tyvärr är de dyrare än de stora. Och köp kvalitet, även om det kostar mer. Vår lilla BOSCH gick på ca 6000 kr, men den var skitbra!

• SVejsan

Innan köp: Tänk också på att innanredena på diskmaskiner är olika!

Att ni får in era normala tallrikar i Undervagnen (eller dom tallrikar ni vill kunna köra) , att era glas på fot är ok i Övervagnen, kan var olika lösningar, se om höjdinställningarna passar , De kan ha små,trånga eller onödigt stora bestickkorgar (vi kör med bestickkorg från en gammal maskin ...) 
    Mät lite innan och ta med linjalen/tumstocken...

Skönt är också om maskinen är tyst, ibland vill man sitta och äta fastän maskinen går eller så vill man kunna gå och lägga sig utan att höra brummet... !

Svar på tråden Behöver hjälp - Vi vill ha diskmaskin, men..