• doddy

Hur veta om det är tarmar eller RIKTIGA fosterrörelser???

Hej jag har under de senaste dagarna kännt rörelser i magen. Har svårt att beskriva var. Jag har MÅNGA kilo för mycket typ 20-25 så därför svårigheten att veta exat var i magen. Är idag i v 15+0 alltså v 16. Kan detta vara bebisen eller är det bara tarnrmrörelser. Har varit lite gasig så blev lite fundersam. Rörelserna återkommer varge dag flera gånger om dagen. Ibland mer ibland mindre. Och de kan hålla på några minuter. 

Hoppas ju att det är bebisen i magen som bara vill berätta för mamma att jag finns här och du behöver inte varia orolig.  

• Svar på tråden Hur veta om det är tarmar eller RIKTIGA fosterrörelser???
  • 8Viola2

Själv uppfattade jag de första rörelserna som att bebisen drog en nagel mycket försiktigt på insidan, lite likt killande känsla.

♥ ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ ♥ Nathalie 29/5-10 ♥
  • Siriva

Det är så svårt att veta men jag har hört att om det inte kommer något ljud "magknorr" i samband med rörelserna så är det mer troligt att det är fostret.
    En del har beskrivit känslan som bubblor som spricker det tycker jag är en ganska bra beskrivning.
    Oftast märks det mest om man ligger på rygg. Man kan ha händerna på buken också och då känna att det är hårdare eller "ojämnt" där kan bebisen ligga. Men som sagt så tidigt är det väldigt svårt att avgöra.
    Under min första graviditet kände jag inget förrän efter vecka 20 men då fattade jag att jag känt det tidigare.
    Nu är jag i vecka 17 och har känt som en "spark" en gång när jag låg på rygg och skrattade jättemycket (magen hoppade) Sen dess har jag inte känt jättemycket men märkt en "bula" på buken när jag lägger mig ner och man känner att buken är hårdare där livmodern borde vara när jag står upp. Inväntar RUL med stor spänning för att få återse det lilla livet (gjorde NUPP UL i början av november). 

Grattis och lycka till! 

Svar på tråden Hur veta om det är tarmar eller RIKTIGA fosterrörelser???