• Rigor

6 snabba frågor om att va Ensamförälder

1.     Mamma eller pappa, Din och barnens ålder:

2.     Hur många barn har du? (Med en eller flera pappor/mammor?)

3.     Är du ensam på heltid, varannan vecka, helg eller annat?

4.     Vad tycker du är svårast, största problemet eller värst med att vara ensam mamma/pappa?

5.     Vad är det bästa med att vara ensamförälder?

5.     Om du ville ändra på nåt i din "lilla familjs liv" vad skulle det vara?

• Svar på tråden 6 snabba frågor om att va Ensamförälder
  • Pellinell

1)Mamma, 39, barn på 12, 7 och 1.
    2)De två stora har en pappa, den yngsta en annan pappa.
    3)Har de två stora lite mer än varannan vecka, cirka 55 procent, den yngsta är alltid med mig.
    4)Värst: att inte ha någon att dela glädje och oro med, oro för ekonomin, trötthet av att alltid behöva ta alla nätter och dagar.
    5)Bäst: Jag får vara med min fina bebis jämt, slipper ha en ohjälpsam kille att reta mig på, har superfin kontakt med alla mina barn.
    6)Skulle vilja veta att framtiden blir bra - vill ha vettig ekonomi, bättre relation med bebisens far.

• Nostalgity

1.     Mamma, 21. 2 år.

2.     1.

3.     Varannan helg är han hos sin pappa

4.     Oro för ekonomin

5.     Att jag kan bestämma allt själv och vi kan göra saker själva utan att behöva "kolla av" med pappan!

5.     Ett jobb, bättre ekonomi, ett syskon tack! =)

Jamie 10/12 -08 <3
  • nosens mamma

1.  Mamma. 46. 6 år

2. 1

3.  På heltid

4.  Att inte kunna dela både oro och glädje, oro för ekonomin. Att inte kunna ta en egen time-out

5.  Slippa kolla av med den andra föräldern, bestämma allt själv och inte behöva ha diskussioner om uppfostran..

6.  Bättre ekonomi,  jobb och ett fantastiskt liv med min underbara unge!

• mia maria

1) Mamma snart 32 år. Barn på 1 o 6 år.

2) Två. Ej samma pappa

3) Ensam på heltid. Äldsta sonen träffar sin pappa väldigt sporadiskt. Yngsta sonens pappa finns inte med i ahns liv alls.

4) Att inte kunna dela all glädje o barnens framsteg med någon (ja, förutom min mamma o vänner då..!), o att inte kunna ta en endaste liten time-out för att åka o handla själv på ICA, åka o träna eller ta en fika med en vän, utan barnen utan att behöva pussla med barnvakt!

5) Slippa irritera sig på ohjälpsam sambo. Man lär sig att uppskatta det lilla, tex de ensamma timmarna på kvällarna efter att barnen somnat - de timmarna som bara är mina! Man är ensam beslutsfattare o behöver inte diskutera med en annan vuxen här hemma vad gäller beslut om barnen. Man står sina barn väldigt nära, o de lär sig att vara med överallt

6) Att deras pappor skulle ta mer ansvar, för de missar jordens underbaraste ungar!

• FinastE2010

1.     Mamma eller pappa, Din och barnens ålder: Mamma. Jag 24 och sonen 9,5 månad

2.     Hur många barn har du? (Med en eller flera pappor/mammor?) Ett barn

3.     Är du ensam på heltid, varannan vecka, helg eller annat? Heltid!

4.     Vad tycker du är svårast, största problemet eller värst med att vara ensam mamma/pappa?
    Att hinna med allt annat i hemmet som måste göras som disk, tvätt etc. då sonen vill ha min uppmärksamhet hela tiden. Att inte få någon egentid, att man måste planera det mesta samt ekonomin.

5.     Vad är det bästa med att vara ensamförälder?
    Inget tjaffs om hur man ska göra si eller så, utan det är mina regler som gäller. Slipper irritera mig på någon som jag får tjata på att ta hand om sonen.

5.     Om du ville ändra på nåt i din "lilla familjs liv" vad skulle det vara?
    Bättre ekonomi och skulle  velat ha ÄNNU fler föräldradagar om jag fick bestämma. :P (då jag måste snart ta ut alla just ga ekonomin) så sonen kan inte vara hemma lika länge med mig som jag önskar att han kunde och hade kunnat om jag fortfarande bodde tillsammans med pappan.

• tiger85

1.     Mamma 25 år, 5,5 år o 2 år

2.     2 döttrar samma pappa

3.     Han ska ha tjejerna fredag till måndag varannan helg... inte alltid det blir så dock

4.     Ekonomin, att det bara är jag som ser deras framsteg lr det de hittar på... saknar någon o dela det med som är med o ser det... inte samma sak o berätta för någon...

5.     Man har sin regler o rutiner o inte någon vuxen att tjata på om hjälp lr be om o göra saker hela tiden utan respons..

6.     Bättre ekonomi, mer aktiviteter o större umgängeskrets

*Josefine 050314 & Denise 081112*
  • amandas mami

1.  Mamma 25 år. Dotter på 2 år

2.  1 barn

3.   Ensam på heltid

4.   Att inte få hjälp med det praktiska...med vardagen.... ingen egentid.... inte nån o dela glädjen/sorgen med....

5:   Jag får de bästa stunderna i hennes uppväxt, egna regler, egna rutiner, o det är så skönt för att det är bara vi tjejer!

6.   Ekonomin så klart, o få tillväxt i familjen: (bonus) pappa...syskon

• duopappan

1.     Pappa, snart 36. Två killar på snart 4 resp snart 5

2.     2 med samma mamma.

3.     Ensam på heltid. Mamman lever inte längre.

4.     Att inte kunna dela vardagen med någon. Ensamheten.

5.     Den starka kontakten medmina barn och möjligheten att själv få bestämma över deras uppväxt.

6.     En kvinnlig influering i mitt och mina barns liv.

• fiatin

1.     Mamma 30 Flickor 11 och 7år + knodd BF April 2011

2.     2 med samma pappa knodden har en annan.

3.     Ensam heltid skall vara hos pappa varannan helg fungerar inte direkt så jämt. ibland funkar det ibland inte.

4.     Att vara ensam om allt, få tiden att räcka till till båda barnen jobb hus ekonomi osv

5.      Ingen som tjafsar med en om man inte gör på deras vis samt man får bestämma själv

6.      Ekonomin samt att jag skulle vilja ha någon som avlastar när man inte mår så bra.

• häxan surtant 6

1.  mamma 40 ... barnen 6 ,9 o 11

2.  3 barn o samma pappa till alla

3. har de på heltid

4. att inte räcka till

5. att man bestämmer själv vad o när man vill göra nåt

6. vet inte just nu ...

Svar på tråden 6 snabba frågor om att va Ensamförälder