• Majsan81

Förslag på billiga julklappar!

Jag är ute efter billiga julklappar i år som ändå är fina så att säga. jag brukar alltid lägga en stor slant på julklappar till hela släkten men då har jag jobbat och haft lön, nu pluggar jag och är jättefattig känns det som :(

Har precis slängt ut en tråd om tips på recept till marmelad. Detta var en tanke jag hade att ge bort i julklapp i små sötaburkar. Kanske man kan göra fler saker själv, det är ju alltid roligt med personliga presenter så att säga.

Har ni några tips på julklappar som man både kan göra själv och som man kan köpa som inte kostar så mycket?

• Svar på tråden Förslag på billiga julklappar!
  • Vanilj

Har du en digitalkamera och en skrivare till din dator kan man köpa speciellt papper som det går att skriva ut på från datorn och sedan stryka på tyg.

Man kan köpa dessa papper på:

www.clasohlson.se

Pappret heter T-shirt papper och kostar 129kr för 10 stycken

• halstabletten

-Ett tips från en som också är student- kanske inte för i år dock- är att gå på bokreorna nästa år, där kan man verkligen fynda. jag köpte massor med julklappar där i maj ett år

-Bestäm med kompisarna att ha "lilla julafton" där alla tar med en klapp för ca 100kr, som stoppas i en säck för dragning så sliper man köpa till alla. Huvudsaken är ju att man träffas, sedan är det ju kul med en klapp iaf- och roligt att se vad folk får ihop för 100 spänn. Vi har gjort så i mitt kompisgäng läänge nu.

-Till äldre släktingar köper jag numera ALLTID förbrukningsvaror eftersom de har det mesta i materiell väg. Mormor blev jätteglad för några paket kaffe och lite lösviktsté förra året . Annars är ju ett tips tofflor eller vantar.

-Chokladask

-Kolla annonsbladen!

-Julpynt

• snobben

är urfattig så jagska ge en del egengjorda smycken. till mina bröder vet jag inte riktigt än.

Annars så kan man baka, gör kakor och lägg i en fin burk, eller julgodis. En smaksatt olja i en fin flaska. Egen kryddblandning tex citronsalt, basilika salt mm.

• snobben

Kom på att förra året gjorde jag saffransknäck som jag gav till en kompis.

• Twillan

Förbrukningsvaror är ju ganska billigt och om man vill kan man arrangera dem lite fint. Till min mormor brukar jag t ex köpa lite fotsalt, fotkräm och en fil och arrangera i någon korg med lite cellofan och sidenband runt. Jättefint och uppskattat! Jag köper inga dyra grejor, utan t ex Apotekets serier. Korgen kan vara något begagnat som man har hemma.

På samma sätt kan man göra t ex frukt- och godiskorgar. Det är bra presenter som framförallt passar de lite äldre som redan har allt de behöver.

Annars rekommenderar jag samma som många andra: böcker, CD-skivor etc.

Håll dessutom utkik efter alla julannonser. Ofta kan man handla billigt om man handlar vid rätt tillfälle. Vissa saker passar ju dessutom att ge till de flesta, t ex om man hittar fina lakan eller frotté till bra priser. Jag tycker dessutom att det kan vara helt OK att ge bort en flaska vin eller liknande. Det är ju en trevlig present som behöver kosta max 70-80:-.

Oftast finns det också bra erbjudande om tidningsprenumerationer så här års. T ex Allt i Hemmet där man kan ge bort 6 nr av tidningen till någon för 149:- och samtidigt få fin linneduk och servetter själv. Är man lite smart så ger man bort tidningsprenumerationen till en släkting och duken och servetterna till en annan - och vips har man fått två jättefina julklappar för bara 149:-...!

Lycka till!

• snobben

finns det nån sida på nätet där man kan hitta tidnings prenumerationer?

• Catha82

gå ut på stan nu,,,långt innan ruschen,,och leta extrapriser osv. Så gör jag,,man får kvalitetsgrejjer till bra priser ist för att köpa billigt skit.

• Nevy

Försökte hitta din tråd om marmelad, men kunde in komma in på den. Jag har ett bra tips på marmelad som jag brukar ge i julklapp till mostrar och farbröder och så.

Falsk aprikosmarmelad från Annas mat:
    5 medelstora morötter
    4 syrliga apelsiner
    saft av 2 medlstora citroner
    8 dl vatten
    1 kg (12 dl) socker

Skala morötterna och riv grovt, läg i tjockbottnad gryta.
    Tvätta apelsinerna noga. Skär av det yttersta skalet och strimla.
    Pressa ur saften. Lägg det i grytan. och slå på vattnet.

Koka massan under lock i 25 minuter. Häll i socker och pressad citron.
    Koka UTAN lock till marmeladkonsistens, ciska en timme och 10 minuter.
    Rör om då och då.
    Skumma den färdiga marmelanden, och häll över i burkar.
    Låt svalna långsamt på dragfri plats.

Man kan göra marmeladprovet, häll en sked marmelad på en tallrik. Dra med baksidan av skeden genom marmeladen, om den inte går ihop så är den klar.

Jag vill också ha mer tips på billiga julklappar. Gärna sånt man kan ha i en delikatesskorg.

• Majsan81

Jättebra tips ni kommer med alla! Detta kan glädja oss alla som är på jakt efter bra klappar som inte kostar skjortan! Tack alla!

Nevy, tack så hemskt mycket. Om du vill ha andra tips så är min tråd här: www.familjeliv.se/Forum-5-92/m5579525.html

• Mar1lyn

Vill bara säga att köp inte papprena på clas ohlsson! De är inte bra!! de bästa transferpapprena är från Panduro, de är fenomenalt bra! De är tjockare och ser köpt ut!

Vi har gjort örngott där det står världens bästa mormor osv och en bild på vår dotter på. sen ska vi i år baka kolor, fudge och annat julgodis o ge bort i fin förpackning!

Svar på tråden Förslag på billiga julklappar!