Du som vet hur missbrukare tänker...
Nu är jag less. Droppen kom när min pappa i helgen körde i fyllan och förlorade körkortet. Jag vill inte längre vara medberoende så jag har skrivit ett "kontrakt" som min pappa ska få skriva under. Inte att han ska bli nykter utan mitt syfte är att han ska förstå att jag inte längre är med i leken om han nu väljer att fortsätta sitt missbruk. Att valet och ansvaret ligger på honom.
Så min fråga till er är: tror ni att detta brev har någon pedagogisk effekt? Är jag för hård/mjuk? Något jag bör ändra? Vill gärna ha tips!
Skulle du säga att personen med följande betéende har ett bruk eller missbruk av alkohol? Då denne bl.a:
Är full mitt på dagen då barn och barnbarn kommer på besök. Dricker i smyg i bilen, bodan eller någon annan plats för att sedan gömma burkar. Nekar till att man är full men vid ytterligare påpressning erkänner. Dricker sig full då man är barnvakt, trots att man på heder och samvete lovat att inte göra det. Ljuger om sitt drickande. Dricker alkohol och därefter kör bil. Alla i ens närhet gång på gång på gång tar upp ens alkoholdrickande som ett problem.
Jag kan bocka av alla ovanstående punkter. Jag dricker trots att jag lovat min dotter att vara nykter då jag är barnvakt. Jag ljuger om mitt drickande och dricker i smyg. Jag har varit full mitt på blanka dagen trots att jag vet att barn och barnbarn kommer. Jag kan dricka för att sedan köra bil. I många år har mitt drickande varit ett återkommande problem som min sambo och mina barn pratat med mig om.
Detta kallas alkoholmissbruk. Mängden alkohol är ointressant. Att inte kunna avgöra när, var och hur jag ska hantera alkohol gör att det blir ett missbruk.
Nu, efter många, många år av samma diskussion är det upp till mig. Jag vet att det är JAG som måste ta konsekvenserna. Det är JAG som måste förändra mitt betéende. Det är JAG som måste förstå att jag inte brukar alkohol på ett sunt sätt.
Jag är införstådd med att om jag fortsätter att dricka alkohol, om det så är EN GÅNG TILL, så kommer det att innebära att
Jag ALDRIG mer kommer att få vara barnvakt åt mitt barnbarn. Min dotter ALDRIG mer kommer att engagera sig i mitt missbruk, inte längre kommer att ta hänsyn till mina ursäkter, inte lägga en sekunds arbete på att försöka lösa mina bekymmer mitt drickande orsakar.
Nu gör jag ett val. Antingen väljer jag att fortsätta nonchalera allas hjälp. Fortsätter tro att jag kan dricka ”normalt som alla andra” trots att jag i 15 års tid har gång på gång visat att jag inte klarar av det. Fortsätta att ständigt svika alla löften. Fortsätta att förstöra mitt yrkesliv och inkomst genom att köra när jag är onykter. Och fortsätta att förtstöra min relation till barn och barnbarn.
Eller så väljer jag att sluta och fortsätta leva mitt liv nyktert tillsammans med mina barn och barnbarn som blir fler och fler. Som en morfar, farfar och pappa. Nu har jag förstått att valet är mitt. Jag har förstått att jag har ett alkoholmissbruk. Jag har förstått vilka konsekvenserna kommer att bli om jag fortsätter. Om jag fortsätter att dricka så gör jag ett övervägt val.