Sjukskriven 50% får man behålla alla semesterdagar???
Hej på er.
Min fru är sjukskriven på halvtid i 3 veckor, å en av hennes kolleger påstår att man förlorar semesterdagar när man är sjukskriven ..! stämmer det ?
Mvh Killen
Hej på er.
Min fru är sjukskriven på halvtid i 3 veckor, å en av hennes kolleger påstår att man förlorar semesterdagar när man är sjukskriven ..! stämmer det ?
Mvh Killen
Det gäller nog bara om man är sjukskriven riktigt länge. Har en kompis i facket som varit sjukskriven länge och han sa det. 3 veckor är nog inte så lång tid i det sammanhanget.
/Ewa
Förlorar insparade? Varför skulle man göra det?
Men du kanske inte "sjänar in" lika många som om du hade jobbat heltid, men o andra sidan du tjänar in 2,5 per månad va? och det skulle innebära att ni förlorar 2 st ...
tjänar menade jag ;)
Jobbar själv med löner. 180 sjukdagar är semesterlönegrundande. Alltså 6 månader. Dom dagarna får du alltså betald semester för. Hon förlorar heller inga pengar, utan dagarna kommer bli värda lika mycket som om hon hade jobbat!
beror kanske lite på vart man jobbar, jobbar själv inom kommunen å har varit sjukskriven 100% sedan sept 03, alltså 11 månader snart och har alla mina semester dagar kvar. Så så lätt kan de inte bara dra in dom :)
Jag var sjukskriven i höstas 100% 3 veckor i nov-dec o sen 50% 3 v till jul. När jag sen i april fick nya intjänade semesterdagar så var ALLA dagarna med, jag har inte förlorat dagar för att jag var sjukskriven.
Jag var sjukskriven heltid en månad och sen 25% en tid efter det. Jag har i alla fall inte förlorat några semesterdagar! Tror att det är så att om man är sjukskriven mer är 180 dagar på året börjar det äta på semesterdagarna.
Här är en till lönenissa.. Insjuknandeåret + 2 år tjänar man in semester för 180 dagar / år (när man är 100%sjuk), ändras %-en och man börjar jobba till viss del så börjar man tjäna in semester igen. Men det är iaf 180 dgr /år, så har man varit sjuk sedan sept 03 så blir ju det insjukn.året och då tjänar man in semester för 180 dgr för 2004 och 180 dgr för 2005 (förutsatt att man är sjuk mer än 180 dgr förstås). Detta beror inte på vilket avtal man hör till utan semesterlagen så det borde nog gälla alla. Hoppas ni förstår en del, är ibland svårt att förklara kortfattat..
Tack alla.
Så min fru kommer ha kvar sina 25 dagar trots att dom är 50% sjukskriven i 3 veckor?
Mvh Killen
Nu kanske jag tänker lite fel.... men menar du nu i sommar att det lätt blir struligt pga sjukskrivningen?
Hon förlorar ju inga dagar utan får sina 25 dagar precis som vanligt. Det som kan strula är i fall hon väljer att plocka ut semsterdagar samtidigt som sjukskrivningen för att täcka de 50% hon egentligen ska jobba.
Egentigen kan man inte ta semester 50% utan måste ta hela dagar och på en del företag så blir det lätt fel.
Jag är sjukskriven 50%, semester resten och mitt företag vimsade till det ordentligt och ville ta en hel semsterdag för varje dag i veckan, trots 50% sjukskrivning. Det finns visst ingen policy för hur företgan ska göra utan man får lösa det med lönekontoret.
Nu löste det sig och jag kommer att få full ersättning för mina semesterdagar och behöver inte plocka ut 5dar i veckan.
Däremot sänks semesterdagarna något om man inte tar ut alla 7 dagar i veckan av föräldrarpenningen. Jag skulle få sänkt med 2 dagar om jag tog ut 5 dagar/vecka under ett halvår. Däremot har min sjukskrivning sedan januari inte påverkat något.
Killen,
Hon kommer med all säkerhet få 25 dagar även att hon kommer vara sjukskriven i några veckor!
Föräldraledighet räknas ungefär som tjänstledighet så det är därför det påverkar semesterdagarna. Enligt vårat avtal (IT) tjänar man in betald semester för de 120 första dagarna av sin föräldraledighet. Efter det blir det bara obetalda dagar. Detta gäller per barn så skulle man gå från en f-ledighet till en ny så tjänar man in för 120 dgr för det nya barnet oxå..