Gaytjej skrev 2010-11-24 23:00:59 följande:
OK, böjda ben i bilbarnstol är alltså lika ofarligt som böjda ben i andra sammanhang. Man vill ju inte göra fel när det handlar om bilsäkerheten!
Annnan, har ju sett ditt namn några gånger i bilbarnstolstrådarna och du verkar ju påläst! Två frågor till, om du har tid alltså!:
1) Hade du (om inte ekonomi spelat ngn roll) kunnat tänka dig att köpa en BeSafe till att börja med, för att sedan vid +18 kg köpa en annan bakåtvänd stol med högre viktgräns?
2) Tror du att säkerheten bland de bakåtvända bilbarnstolarna är likvärdig - dvs att testresultatet från 2006 där BeSafen tycktes vara överlägsen de andra (felmonterade?) stolarna kanske inte är så betydande egentligen?
Precis! Och tänk såhär: Om krocken är kraftig nog att bryta barnets ben, tänk då på vad som hade hänt med nacken om barnet suttit framåtvänt. Bättre med ett brutet ben än en bruten nacke. Böjda ben påverkar inte säkerhten och är sällan obehagligt, isåntfall kan man ta en extra paus bara. Man hör ju ofta att föräldrarna säger att barnet har "knäna under hakan", men hittills har jag aldrig sett det fenomenet på bild...
Självklart!
1) Ptja, det känns ju lite onödigt, men det är klart att man kan göra så. BeSafe är ju ingen dålig stol, men många köper den och sen när ungen väger 18kg alldeles för tidigt. då vill man inte köpa en till bakåtvänd utan man köper en bältesstol (i värsta fall bara en kudde). Eller en vändbar stol, vilket ju inte är optimalt framåtvänt som du säkert läst.
2) Yes de tror jag, sålänge stolen är rätt monterad och sitter bra i bilen. Jag tittar aldrig på tester