• Gaytjej

Bakåtvänd stol och benutrymme

Det är kanske svårt att säga och varierar ju säkerligen beroende på modell, men..

..hur mycket utrymme för benen har/behöver ert barn mellan stol och säte?

Jag var och tittade på en BeSafe X3 idag som lämnade ca 1 dm mellan slutet på sitsen och ryggstödet på baksätet (när förarstolen var ställd i ett läge så att både jag och min fru kan köra hyfsat bekvämt).

I katalogen så ser man ett större barn som sitter i en X3 och hon har fötterna på baksätets ryggstöd och benen lite lätt böjda. Brukar barnen sitta så när det blivit lite längre och fortfarande sitter bakåtvända?

• Svar på tråden Bakåtvänd stol och benutrymme
  • Joico

Nu hade ju jag inte köpt en BeSafe eftersom det är en relativt liten stol med endast 18kg viktgräns.

Men ja, böjda ben har alla barn. Inget konstigt alls. När barnet är runt 4-5år kommer benen vara väldigt böjda. Inget konstigt, inget farligt. Det är bara vi vuxna som tycker synd om de böjda benen. Barnet har oftast inga som helst problem med det, de sitter ju gärna på huk eller knä och leker!

• Gaytjej
    Joico skrev 2010-11-24 19:28:25 följande:
    Nu hade ju jag inte köpt en BeSafe eftersom det är en relativt liten stol med endast 18kg viktgräns.

Men ja, böjda ben har alla barn. Inget konstigt alls. När barnet är runt 4-5år kommer benen vara väldigt böjda. Inget konstigt, inget farligt. Det är bara vi vuxna som tycker synd om de böjda benen. Barnet har oftast inga som helst problem med det, de sitter ju gärna på huk eller knä och leker!
    OK, böjda ben i bilbarnstol är alltså lika ofarligt som böjda ben i andra sammanhang. Man vill ju inte göra fel när det handlar om bilsäkerheten!

Annnan, har ju sett ditt namn några gånger i bilbarnstolstrådarna och du verkar ju påläst! Två frågor till, om du har tid alltså!:
     1) Hade du (om inte ekonomi spelat ngn roll) kunnat tänka dig att köpa en BeSafe till att börja med, för att sedan vid +18 kg köpa en annan bakåtvänd stol med högre viktgräns?
    2) Tror du att säkerheten bland de bakåtvända bilbarnstolarna är likvärdig - dvs att testresultatet från 2006 där BeSafen tycktes vara överlägsen de andra (felmonterade?) stolarna kanske inte är så betydande egentligen?
  • Joico
    Gaytjej skrev 2010-11-24 23:00:59 följande:
    OK, böjda ben i bilbarnstol är alltså lika ofarligt som böjda ben i andra sammanhang. Man vill ju inte göra fel när det handlar om bilsäkerheten!

Annnan, har ju sett ditt namn några gånger i bilbarnstolstrådarna och du verkar ju påläst! Två frågor till, om du har tid alltså!:
     1) Hade du (om inte ekonomi spelat ngn roll) kunnat tänka dig att köpa en BeSafe till att börja med, för att sedan vid +18 kg köpa en annan bakåtvänd stol med högre viktgräns?
    2) Tror du att säkerheten bland de bakåtvända bilbarnstolarna är likvärdig - dvs att testresultatet från 2006 där BeSafen tycktes vara överlägsen de andra (felmonterade?) stolarna kanske inte är så betydande egentligen?
    Precis! Och tänk såhär: Om krocken är kraftig nog att bryta barnets ben, tänk då på vad som hade hänt med nacken om barnet suttit framåtvänt. Bättre med ett brutet ben än en bruten nacke. Böjda ben påverkar inte säkerhten och är sällan obehagligt, isåntfall kan man ta en extra paus bara. Man hör ju ofta att föräldrarna säger att barnet har "knäna under hakan", men hittills har jag aldrig sett det fenomenet på bild...

Självklart!
    1) Ptja, det känns ju lite onödigt, men det är klart att man kan göra så. BeSafe är ju ingen dålig stol, men många köper den och sen när ungen väger 18kg alldeles för tidigt. då vill man inte köpa en till bakåtvänd utan man köper en bältesstol (i värsta fall bara en kudde). Eller en vändbar stol, vilket ju inte är optimalt framåtvänt som du säkert läst.

2) Yes de tror jag, sålänge stolen är rätt monterad och sitter bra i bilen. Jag tittar aldrig på tester
  • Finesse

Min dotter sitter i en Britax Hi-way och har ungefär 2-3 dm för benutrymmet, skulle jag kunna uppskatta.. vet inte exakt på rak hand.. men hon är nog 96 cm lång och har 104 på kläder å sitter hur bra som helst i stolen.. har aldrig någonsin klagat på att hon har det trångt om benen. Hi-way kan dessutom hänga lite över kanten så barnet får mer benutrymme.

Tar mig frihet och svarar på dina frågor jag med..

Nej, håller med Annnan och säger även jag att det är INGEN dålig stol.. men jag tycker att man lika gärna kan satsa på en stol som är godkänd till 25 kg. Och även titta på plustestade stolar. Besafe är plustestat till 18 kg, men akta graco har kommit med en ny belogic som är plustestat till 25 kg! Britax Hi-way (som jag har) är e-godkänd till 25 kg men plustestat till 18 kg..

Jag litar inte riktigt på sådana test.. ska man kolla på test så kolla VTIs plustest.. det är nog det enda som är rätt.. Att testfakta och vi föräldrar testar saker säger egentligen inte så mkt eftersom det alltid framkommer fusk senare. En RÄTT monterad bakåtvänd stol är säker.. en fel monterad stol är väldigt osäker.. förstår du hur jag menar?

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Gaytjej
    Finesse skrev 2010-11-25 17:00:36 följande:
    Min dotter sitter i en Britax Hi-way och har ungefär 2-3 dm för benutrymmet, skulle jag kunna uppskatta.. vet inte exakt på rak hand.. men hon är nog 96 cm lång och har 104 på kläder å sitter hur bra som helst i stolen.. har aldrig någonsin klagat på att hon har det trångt om benen. Hi-way kan dessutom hänga lite över kanten så barnet får mer benutrymme.
    Tack för svar och tankar!

2-3 dm säger du, är det i baksätet då? På en 9-5:a (läste jag i annan tråd att ni hade? Hur långt fram har ni i så fall sätet framför?
  • Gaytjej
    Finesse skrev 2010-11-25 17:00:36 följande:
    Nej, håller med Annnan och säger även jag att det är INGEN dålig stol.. men jag tycker att man lika gärna kan satsa på en stol som är godkänd till 25 kg. Och även titta på plustestade stolar. Besafe är plustestat till 18 kg, men akta graco har kommit med en ny belogic som är plustestat till 25 kg! Britax Hi-way (som jag har) är e-godkänd till 25 kg men plustestat till 18 kg..
    Hur kommer det sig att den är plustestad bara fram till 18 kg om den är e-godkänd fram till 25? *hänger inte riktigt med på vad plustestet går ut på*
  • Finesse
    Gaytjej skrev 2010-11-25 18:03:01 följande:
    Hur kommer det sig att den är plustestad bara fram till 18 kg om den är e-godkänd fram till 25? *hänger inte riktigt med på vad plustestet går ut på*
    Plustestet är nånting nytt.. förutom kunde en stol vara T-godkänd (vilket är hårdare krav än E-godkänning) men i och med EU så får man inte ha nån annan godkänning än E på bilbarnstolar och Sverige (VTI) kämpade hårt i många år men till slut blev dom tvungen att ta bort det. T-godkänningen försvann maj-08.. sen kom då VTI på att man skulle börja med att plustesta stolar.. det är ett test som är 60 ggr hårdare än E-godkänningens test..

www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp

Så en stol som är plustestat vet man klarar av en krock bra..

Varför Hi-way bara är plustestad till 18 kg är enligt Britax själva för att stolen ska genomgå en förändelse och kommer att bli Hi-way 2 som jag förstod det.. då ska dom sätta den i den klassen.. Varför dom inte gjorde det direkt kan jag inte svara på.

Ang hur vi har stolen i bilen har vi gjort så att hon sitter med riktigt bra benutrymme.. vi KAN sitta i framsätet.. MEN det är inte speciellt bekvämt.. man sitter med knäna i instrumentbrädan (vi är 172 cm lång båda..).. eftersom vi än så länge bara har ett barn funkar det.. en sitter ju jämt i baksätet med dottern. Vi har däremot stora problem om vilken stol vi ska köpa härnäst och hur vi ska placera dom i bilen.. så länge det bara gäller en stol är det ju inga större problem.. det blir värre med 2 och 3..
    Ebba 071228, bebis bf 110216
Svar på tråden Bakåtvänd stol och benutrymme