• metallic

Glömt skydda sgi, går försäkringskassan med på att ändra bakåt i tiden?

Efter mitt barn fyllde 1 år så skyddade jag min sgi, sen när jag började jobba så glömde jag liksom bort det ( har jobbat i 3 mån). Jag jobbar 7 tim/5 dagar i veckan. jag skulle alltså ha fyllt ut med föräldrapenning i timme om dan.  Tror ni att det finns någon chans överhuvudtaget att försäkringskassan går med på att ändra bakåt i tiden.

Vi försöker skaffa ett syskon och blev så ledsen när jag upptäckte att jag inte hade skyddat min sgi.

• Svar på tråden Glömt skydda sgi, går försäkringskassan med på att ändra bakåt i tiden?
  • Billabong

Om du har ett pågående ärende så är det nog inga som helst problem att nu begära FP tre månader bakåt. Men om du i din senaste begäran inte valde att du kommer begära FP även framöver så vet jag inte hur lätt/svårt det är att få det godkänt.

Ringa och fråga allmänt?

• GulTussilago

Du kan ju alltid fråga..

Har du chans att jobba heltid ett tag innan nästa barn?
    Om jag förstått rätt så räcker det att man jobbar heltid i minst 6 månader innan syskonet kommer. (men man har ju även rätt att gå ner i arbetstid när det är mindre än 6 mån kvar till BF, så jag vet inte riktigt hur de räknar.

FK-tanten jag pratade med om det en gång sa att det räckte att "syftet var att arbeta heltid minst 6 månader" Så enligt henne kunde man ändå gå ner i arbetstid, men hon kanske bara menade om man blev sjukskriven, jag vet inte riktigt. Dessutom kan ju barnet födas för tidigt, men det skulle ändå vara okej)

Då jobbar man upp sin SGI till maxnivå igen (sin egna maxnivå alltså. taket kan ju ligga högre)

• metallic

hej och tack för att ni svarat.
    Jag ringde försäkringskassan idag och frågade, hon sa att jag skulle skicka in en anmälan och hoppas på det bästa.
    om dom går med på att ändra visst får jag då samma fp med nästa barn som jag hade med första!?

• metallic

försäkringskassan gick med på att ändra, jag blev glad och tänkte att allt var bra nu.
    Men sen ringde jag till försäkringskassan för att fråga lite och då sa hon att det spelade ingen roll att jag hade full sysselsättning (jobbar 7 tim/dag + 1tim fp) sen 1 årsdagen. mina kvarvarande föräldradagar kommer räknas om efter min nya lägre lön och blir jag gravid så får jag fp efter min nya lön =(
    Jag som trodde jag skulle få samma som med första barnet.

• metallic

ja. men jag trodde inte det skulle påverka dom dagarna jag hade kvar. hade jag väntat med att börja jobba och tafit ut dom först så hade jag ju tjänat på det men jag tänkte att det var bra att ha lite dagar kvar till lov.

• pigglet

Så fort ett jobb pågår minst 6 månader så räknas sgi om till den aktuella inkomsten, så har jag förstått det i alla fall. Så i ditt fall skulle du kanske kunna sluta jobba nu då?

• pigglet

Om du lyckas bli gravid innan barnet blir 1 år och 9 månader så kommer väl fp räknas på din förra sgi? Det skulle innebära att alla fp-dagar blir på din gamla sgi-nivå i 2 år till (från nästa barnets födelse), men din sgi kommer fortfarande vara på din nya nivå.

• Gyldenberg

Det låter som att du missförstått Försäkringskassan gällande din sjukpenninggrundande inkomst och din föräldrapenning.

Om jag har förstått det rätt så hade du en högre sjukpenninggrundande inkomst på 100% innan du fick barn. Efter att barnet fyllde ett år skyddade du din sjukpenninggrundande inkomst under en period innan du började arbeta. När du började arbeta hos en ny arbetsgivare arbetar du endast 87,6%. Om du inte har jobbat eller har för avsikt att jobba 100% efter du varit föräldraledig ska din sjukpenninggrundande inkomst endast fastställas på 87,6% inte 100%.

Men din föräldrapenning kommer att betalas ut enligt särskild beräkningsgrund, alltså den sjukpenninggrundande inkomsten du hade innan ditt barn föddes. Föräldrapenningen kommer att betalast ut enligt särskild beräkningsgrund tills dagen innan ditt första barn fyller två år, eller tills dagen innan nästa barn fyller två år. Om det andra barnet föds innom 2,5 år efter ditt första barn, eller att du är gravid innan första barnet är 1 år och 9 månader.

Är ditt första barn äldre än två år ska din föräldrapenning betalas ut enligt din sjukpenninggrundande inkomst även om den är lägre än vad du hade innan eftersom det faktiskt är den lägre inkomsten som du går miste om.

• metallic

min barn är inte äldre än två år men dom sa att mina dagar som jag har kvar med henne skulle räknas om till min nuvarande inkomst.

• pigglet
    metallic skrev 2010-12-04 09:22:42 följande:
    min barn är inte äldre än två år men dom sa att mina dagar som jag har kvar med henne skulle räknas om till min nuvarande inkomst.
    Det stämmer inte. FP ligger på samma nivå barnets 2 första år, sedan räknas den om till din sgi.
Svar på tråden Glömt skydda sgi, går försäkringskassan med på att ändra bakåt i tiden?