• crazy mom

Ang. barn, pulkaåkning och hjälm - hur tänker ni?

Mina barn åker vanligtvis alltid pulka med hjälm. Idag åkte pulkorna fram med all hast och hjälmarna låg för tillfället på otillgänglig plats.
    Detta resulterade att 2 barn i 6årsålder åkte pulka utan hjälm. Kändes inte helt okej, särskilt inte med ett "lånat" barn.

Hur tänker ni och hur funkar det i era familjer?   Får barnen åka pulka själva och från vilken ålder?  Spelar det någon roll vilken sorts pulkabacke det handlar om?

• Svar på tråden Ang. barn, pulkaåkning och hjälm - hur tänker ni?
  • pigglet

Barnen är 3-8 år och har hjälm.
    Önskar att vi hade en backe i närheten, då skulle de åka själva. Nu är det en bra bit att gå... de 2 äldsta har varit iväg själva med ett par kompisar en gång. Känns väl si så där, eftersom de skulle behöva gå en bra bit om det skulle hända något, backen ligger ute i skogen.
    Men har man otur så har man, det går ju inte skydda dem mot allt - hur gärna man än skulle vilja    :(

• Bonanza

Barnen har aldrig hjälm när de åker pulka. Varför skulle de? Det finns inga monsterbackar häromkring, utan vanliga små backar med mjuk snö att ramla i.

Höll på att krevera när förskolan krävde hjälm för att barnen skulle få åka stjärtlapp. De sitter ju redan på marken!

• mamsett

hjälm o pulkåkning hmm inte tänkt på det hmm. Här i skåne där jag bor förekommer det inte, har aldrig sett att man har det. Verken hemma eller på förskolor/skolor. Kanske mer vanligt uppåt landet

• Yelem

Jag tycker att det är jättebra att förskolan kräver hjälm. Man ser ju hur barnen åker, utan att vare sig tänka eller se sig för. Har hänt flera gånger att det åkt rakt på någon annan som ex står i backen. Så hjälm, JA tack!

När det gäller privat,  tycker jag oxå att det är bra, pulkan får lätt upp farten och har man otur kan den åka mot något träd eller mot någon väg  (vad som finns i närheten)

• lokisse
    pigglet skrev 2010-11-24 20:28:27 följande:

Barnen är 3-8 år och har hjälm.
    Önskar att vi hade en backe i närheten, då skulle de åka själva. Nu är det en bra bit att gå... de 2 äldsta har varit iväg själva med ett par kompisar en gång. Känns väl si så där, eftersom de skulle behöva gå en bra bit om det skulle hända något, backen ligger ute i skogen.
    Men har man otur så har man, det går ju inte skydda dem mot allt - hur gärna man än skulle vilja    :(

tryck en mobil med prepayd kort i handen pa honnom sa kan han ringa dig om nagot skulle hända sa att du kan möta upp
    Nej det tror jag inte!
  • pigglet
    lokisse skrev 2010-11-24 20:42:34 följande:
    tryck en mobil med prepayd kort i handen pa honnom sa kan han ringa dig om nagot skulle hända sa att du kan möta upp
    Det var ju en idé iofs   :)

(Förutsätter förstås att hon inte slagit ihuvudet så hon inte kan ringa, men är de flera så borde väl någon ha klarar sig...)
  • 010306

går efter skolans regel som dem har här att de har hjälm upp till 3:an. Lite större backar som ofta är isiga & har gupp här

• avocadomacka

Vi använder inte hjälm till vår son. Men vår backe är så flack att jag måste ge en ordentlig puff för att pulkan öht ska åka nerför... 
    Han har tjocka kläder och ramlar i snö om han skulle trilla :D Han är snart 2... 

• JWM

bägge barnen använder hjälp (typ hockeyhjälm) när dom åker pulka i både små o stora backar

hjälmtvång fanns på dagis o nu i skolan så det är självklart att detta skall följa med även på fritiden
    har billiga hjälmar som lånehjälm till kompisar/kusiner som vill åka hos oss

--
    förra vintern åkte våra barn tillsammans med stora kusiner i större pulkabacke
    en av kusinerna på då 14 år ramlar av bobben o slår i huvudet i vad som ser ut som snö
    han reser sig inte upp och det blir sjukhus med konstaterad hjärnskakning o spricka i skallbenet
    så troligen var det just där han landade en rejäl isbula han slog huvudet i...

så kan man använda hjälm gör det!

våra FÅR inte åka utan efter denna incident o vad kostar en hjälm 199 kr på intersport, inga pengar mot en spricka i skallbenet...

--
    ja stora skadade kusinen var erbjuden hjälm men deras mor tyckte det var onödigt...

• Zäta

Amelia har inte hjälm när hon åker pulka... men hon åker inte i några jättebackar heller. Hon åker bara i sånna hon själv orkar gå upp för. Då blir det lite lagom snabbt :)

Svar på tråden Ang. barn, pulkaåkning och hjälm - hur tänker ni?