• Fiansess

Brio Zento eller Britax Twoway?? Hjälp!!

Behöver verkligen er hjälp om vad ni tycker om dessa stolarna. Bra, dåligt??

Sonen är 10 månader och är i princip urvuxen ur babyskyddet. Eller bältet når knappt runt längre.

Till dottern på 2,5 har vi en MaxiCosi Mobi som vi är jättenöjda med. Men denna gången tänkte vi köpa en som vi kan ha både bakåt och framåt när den tiden kommer. Känns onödigt att köpa en som enbart är bakåtvänd då vi tänkte ha den som extrastol till båda barnen när dottern blir 4 och får en bältesstol.

Väljer vi Zento kommer sonen få ha den och väljer vi TwoWay kommer dottern få ha den och han ta över hennes Mobi. Frågan är bara om hon kommer sitta bra i den? Den känns så bred på något sätt, och låg? Hon är väldigt liten för sin ålder - som en knapp 2-åring max och twowayen känns inte ombonad som Zenton gör. Den är ju som en vanlig bakåtvänd-som man sedan kan ha framåt. Frågan är bara om hon kommer få plats i Zenton när hon är 4-5år då vi ska ha den som extrastol?

fiansess.blogg.se ♥ Ellenova 08-04-11 ♥ ♥ ♥ Lias 10-01-24 ♥
  • Svar på tråden Brio Zento eller Britax Twoway?? Hjälp!!
  • Finesse

Jag tycker att du ska köpa en two-way MEN ha den endast som bakåtvänd bilbarnstol. En kombinerad stol funkar utmärkt som bakåtvänd stol men mktmktmkt sämre som framåtvänd.. När barnet väl ska sitta framåt BÖR ni köpa en bältestol istället.

Köp en two-way till dottern och sätt sonen i mobin (helst ska man byta från babyskydd till bilbarnstol när barnet kan sitta själv).

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Fiansess

Jaså ska man? Så han sitter inte säkert i sitt babyskydd?!

Hon kommer få en bältesstol när hon är 4 och jag kom ju just på att vi inte alls behöver en extrastol då eftersom den bara är att ta med .

Gillar du inte zenton eller varför tycker du just twoway?

• Finesse
    babyfia skrev 2010-11-24 20:50:18 följande:
    Jaså ska man? Så han sitter inte säkert i sitt babyskydd?!

Hon kommer få en bältesstol när hon är 4 och jag kom ju just på att vi inte alls behöver en extrastol då eftersom den bara är att ta med .

Gillar du inte zenton eller varför tycker du just twoway?
    Därför att two-way är den största bilbarnstolen på svenska marknaden.. och den klarar 25 kg bakåtvänd.

Säkert sitter han men inte LIKA säkert som i en bilbarnstol. Ju rakare man sitter vid en ev. kollision desto bättre är det.

Sen bör man ju sitta bakåtvänd så länge det är tekninskt möjligt.. vilket betyder att man ska väga över 25 kg eller växt ur bilstolen på längden (öronen över kanten).. bara för att man är 4 år behöver man inte sitta framåtvänd.
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Linastrumpan

Jag tycker du ska köpa en two way till den stora. Min dotter fick en two way när hon var 3år och lillasyster fick överta hennes andra stol. Hon fyller snart 5år och sitter fortfarande i sin two way (bakåtvänd) och kommer ha plats att sitta så minst ett år till. Det är en jättebra stol till lite älder barn eftersom den gör det möjligt att åka säkert länge eftersom det är den stolen med längst rygg på marknaden och den är godkänd till 25kg på alla platser i bilen.

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • Cecci78

Jag har båda de stolarna och om din dotter inte är så stor så ör det fullt möjligt att hon får plats i zenton när hon är 4-5 år men bakåt då förstås, det är samma användningstid på den bakåt som framåt så det är ju inget vits med att ha den framåt. Den är riktigt rikgitgt tung så att ha den framåt skulle jag aldrig våga, tänk att den vikten i ryggen vid en krock, den kan nog mosa till ett barn ordentligt!

Jag rekommenderar en Two Way och haft den bakåt så länge det går, rekommenderat är att sitta bakåt till 25 kg. Jag har en 120 cm-pojk som har gott om plats bakåt i den stolen.

Jag (som är bilstolsnörd) hade nog dock köpt en bakåtvänd till nu till minsta barnet, tex zento, eller Britax Hi Way o sedan när stora vuxit ur sin köpt en Two Way till henne just pga att den är mer öppen o barnet inte så stort.

• Fiansess
    Cecci78 skrev 2010-11-24 21:17:17 följande:
    Jag (som är bilstolsnörd) hade nog dock köpt en bakåtvänd till nu till minsta barnet, tex zento, eller Britax Hi Way o sedan när stora vuxit ur sin köpt en Two Way till henne just pga att den är mer öppen o barnet inte så stort.
    Ja det är lite det jag känner, om hon ändå inte sitter mer säkert i en mobi än i en twoway. Hon är max 90 lång och väger knappt 12kg. Mobin känns mer säker och hon sitter kanon i den-länge till.
    Och lillebror satt kanon i zenton, och jag tror vi fick mer plats i bilen för att en 3:e person ska kunna sitta bak. Båda sitter bak nämligen.

Tack för alla svar! Vi grunnar vidare till på fredag då det ska köpas .
  • cicci85

Inte heller jag skulle köpa en stol för att kunna vända dem framåt sen, köper en riktig bältesstol när det är dags. Jag skulle antingen köpa en Twoway till äldsta eller köpa en annan bakåtvänd som den minsta sitter bra i. Om stolarna blir urvuxna bakåt för tidigt skulle jag köpa en twoway då.

• Fiansess

Vi har bestämt oss och det blir en Zento eftersom det känns mycket säkrare för båda barnen att sitta ordentligt. Twowayen känns alldeles för rymlig för vår lilla dotter. Urvuxen känns det som hennes mobi aldrig kommer bli .

Svar på tråden Brio Zento eller Britax Twoway?? Hjälp!!