• kirsty

Skötbord -behövs det?

Behövs verkligen ett skötbord? Pratade med min mor och hon kunde inte minnas att hon använde skötbordet speciellt mycket när jag och brorsan var små utan bytte där hon befann sig.
    Är det nödvändigt? Man blir ju lite låst om man ska springa bort till skötbordet så fort det ska bytas dessutom är det ju en rätt onödig möbel som inte fyller någon funktion när blöjperioden är över.

Har/ska ni köpa skötbord? Ni som har haft bebis tidigare, använde ni skötbordet, ser ni det som något nödvändigt?

• Svar på tråden Skötbord -behövs det?
  • Dixabilly

Vi hade inget först, utan la skötbädden på sängen bara.. Men jag fick ju EDA vid förlossningen, eller ja snittet, och fick väldigt ont i ryggen, så vi köpte ett skötbord ganska snabbt.
    Det är ju väldigt bekvämt att ha alla saker samlade, blöjor, salvor osv.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Love Life ♥¸.?°´¯) ♥
  • tideloo

Det är en smaksak!vi hade ett och jag tycker nu i efterhand att de vart böttre om vi köpt en skötbädd å haft i stället!för skötbordet stod mest i vägen,men sen får man iofs en bättre arbetsställning om man använder skötbordet

• LinnIvan

Jag har tre barn och jag tycker att man behöver en "skötplats" som inte nödvändigtvis behöver vara ett dyrt skötbord!
    Jag har ett som man ska ha på badkaret...de ligger i kartong nu då jag fått min tredje bebis. Sen har vi ett på ben som står o samlar skräp....men i köket har vi en skötbädd på bänken där vi klär på, byter blöja/kläder mm.

Så idag hade jag nog inte köpt ett skötbord.

• Hannah76

JAg har varit väldigt glad över skötbord, det har sparat min rygg avsevärt.
    Men det är en smaksak.

• Bollen82

Jag har en dotter på 2,5 år. Till henne hade vi skötbord och det var toppen.
    Har varit lite tveksam nu till om vi ska ha skötbord till bebben i magen,  men efter lite tanke så kom jag fram till att det blir ett skötbord igen. 
    Dels för att ha en fast punkt att byta blöja på, men sen oxå att ha blöjorna nånstans, så som förvaring tycker jag att det e jättebra. 

• JenLyckan

vi har skötbord, jätteskönt för ryggen! å sen köpte vi de på ikea, sånt som man efter bebis tiden kan göra om till en bokhylla, så då blir de ingen onödig möbel sen heller ;) 

• Kramig

Har köpt hyllan Hensvik på IKEA som går att sätta skötbord på, sedan tas det bort och barnet har en bokhylla att använda under uppväxten. Totalt 995kr men många års användnings möjlighet.

• Ladycocos

Jag skulle aldrig vilja vara utan!! Men så byggde jag mitt själv efter en egen idé!

Detär ett perfekt ställe att förvara sonens blöjor, servetter, påsar, kläder etc! Jag byggde det lite högre och djupare än standard, och sen så är det byggde så att underredet rymmer 4 stora trådbackar.

• kirsty

Kanske är något man kan köpa när bebis väl kommit i och för sig så ser vi om det är något vi saknar, har IKEA i stan så det är ju bara att skicka karln så har vi ett på 20 min.

• JenLyckan
    Kramig skrev 2010-11-24 21:21:13 följande:
    Har köpt hyllan Hensvik på IKEA som går att sätta skötbord på, sedan tas det bort och barnet har en bokhylla att använda under uppväxten. Totalt 995kr men många års användnings möjlighet.
    ja, så hette den ju! de e den vi med har :D
  • salta katten

jag hade inte velat vara utan skötbord. På landstället har vi inte haft = stå dubbelvikt över sängen och byta blöjor, ingen hit tycker jag. Ryggen tar stryk.
    Praktiskt att ha alla blöjor, salvor etc. på ett och samma ställe.

• Broadway

För mig är det ett måste! Har ett väggfast som jag fäller ut när det är dags att byta, tar liten plats. Men dels är det bra för ryggen och dels finns det enplats att förvara alla blöjor, salvor,termomertar, snorsugar och annat som behövs.

Jag ska få barn nr 3 i sommar och skötbordet får sitta kvar på väggen och vänta in bebisen!

• maxlis

håller med, en fast skötplats är jätteskönt att ha. Där har man blöjor, salvor, tvättlappar, tops, blöjhink mm samlade. En massa saker som är bra att ha lätt till hands. Vi köpte bara en skötbädd men den ligger på en diskbänk i tvättstugan, så det behöver ju inte vara ett riktigt skötbord. Runt omkring finns korgar med alla prylar. Ovanför hängde vi en mobil. Nu är vår son snart tre år och vi byter fortfarande bajsblöjorna där. 

• Mammasklumpar

Har klarat mig galant utan skötbord hela vägen ( nu är hon 3 och blöjfri). Hade någon sådan där uppblåsbar sak från Ikea i början som jag lade på golvet eller var jag nu var, men ganska snabbt ( efter någon vecka) så tvättade jag istället rumpan i kranen... Mkt smidigare tycker jag, coh då behöver man heller inte hålla på med en massa tvättlappar med onödiga kemikalier i. Old school, men funkade super för oss.

Men smaken är ju som baken.

• tilj75

Vi har såna som sitter på väggen (en på varje våning), med höga kanter. Hade inte velat vara utan.

Svar på tråden Skötbord -behövs det?