• student

Hur fort kan man öppna sig från bakåtlutad tapp till utplånad o öppen?

Jaa, som rubriken: hur fort kan det gå. Har ni några erfarenheter? Var på en inplanerad hinnsvepning idag (andra) o hade bakåtlutad tapp så dr kom inte åt, på fredag ska jag till bm- finns det en chans att jag kan va lite öppen till dess?

• Svar på tråden Hur fort kan man öppna sig från bakåtlutad tapp till utplånad o öppen?
  • kakmamman

det kan gå på 1 timme..det kan gå snabbt tro mig =)
    Jag skulle få igångsättning, jag bedömdes som i grad 0 (alltså helt omogen)..Någon dag senare var jag ändå "klar"..fast dom intee trodde jag skulle vara det då jag var i v39

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • student
    kakmamman skrev 2010-11-24 21:30:03 följande:
    det kan gå på 1 timme..det kan gå snabbt tro mig =)
    Jag skulle få igångsättning, jag bedömdes som i grad 0 (alltså helt omogen)..Någon dag senare var jag ändå "klar"..fast dom intee trodde jag skulle vara det då jag var i v39
    ha!- då finns det hopp även för mej alltsåTungan ute.  Jag är oxå i v. 39. Åhh- hoppas hoppas att det hänt lite då till fredag! Problemet kanske oxå är att min lilla tjejja har lite för mkt plats i magen o vänder sej på tvären i tid o otid så hon trycker ju inte riktigt på heller o hjälper till!
    tack för ditt svar!
  • Minglanu

Haha, ja det kan gå snabbt. Kl. 17 kollade de mig, de kunde inte ens komma åt att känna tappen riktigt och jag var inte öppen alls. Kl. 17.30 gick plötsligt vattnet. 17.45 var jag öppen 7 cm med krystvärkar och kl. 18.30 öppen 10 cm. Där fick vi hålla igen lite för allt gick sååå snabbt. 19.50 föddes dottern.

• student
    Minglanu skrev 2010-11-24 21:40:50 följande:
    Haha, ja det kan gå snabbt. Kl. 17 kollade de mig, de kunde inte ens komma åt att känna tappen riktigt och jag var inte öppen alls. Kl. 17.30 gick plötsligt vattnet. 17.45 var jag öppen 7 cm med krystvärkar och kl. 18.30 öppen 10 cm. Där fick vi hålla igen lite för allt gick sååå snabbt. 19.50 föddes dottern.
    du skojar!? Jösses, måste blivit lite av en chock för dej att det gick så snabbt! Herregud, jag hade hoppats att nån kanske svarat "nån vecka", sen kan det gå såhär snabbt! Så glad jag blir!
    Har blött lite lite ikväll men jag antar att det är efter undersökningen. Ska försöka att inte bli alltför hoppfull- har blivit så besviken i två veckor nu - nån gång kommer hon ju ut!
  • Pärlor
    student skrev 2010-11-24 22:03:43 följande:
    du skojar!? Jösses, måste blivit lite av en chock för dej att det gick så snabbt! Herregud, jag hade hoppats att nån kanske svarat "nån vecka", sen kan det gå såhär snabbt! Så glad jag blir!
    Har blött lite lite ikväll men jag antar att det är efter undersökningen. Ska försöka att inte bli alltför hoppfull- har blivit så besviken i två veckor nu - nån gång kommer hon ju ut!
    Har inte varit på någon hinnsvepning men varit med om samma snabba förlossning som Minglanu.
    Det tog ca 2h från första känning tills kickan var född. Hon är född i v 38+6.

Ja o ut kommer hon alltid!

Lycka till!
    M -02, E -04, Kickan 8/11-10
  • Antonsmamma07
    student skrev 2010-11-24 21:26:09 följande:
    Jaa, som rubriken: hur fort kan det gå. Har ni några erfarenheter? Var på en inplanerad hinnsvepning idag (andra) o hade bakåtlutad tapp så dr kom inte åt, på fredag ska jag till bm- finns det en chans att jag kan va lite öppen till dess?
    Jag va totalt omogen 9 dagar över tiden, BM gjorde en hinnsvepning. dagen efter började tecken på att fl skulle starta snart. 12 dagar över tiden kom lillan snabbt och lätt:)
    jannikejarlbrink.blogg.se** Anton 071014** Alicia 091023
  • student

men om man är omogen- kan de göra hinnsvepning då- jag trodde man var tvungen att va öppen?

• Lindaandreas

För mig var det så med mitt tredje barn när vi var inne på förslossningen kl 06.00 inga direkta värkar och bakåtriktad tapp som var jätte hård och omogen, men klockan 07.00 började jag få lite värkar och när morgonpersonalen kom till vårt rum vid 07.15 var jag öppen 5 cm och våran dotter föddes 16 minuter över 8, så det gick som hejsan och blev en stor chock, jag är såklart lite orolig då bebbe nummer 4 väntas komma i början på maj, och har vi osis så går det riktigt fort eller vad tror ni?? =D

• student
    Lindaandreas skrev 2010-11-25 14:51:34 följande:
    För mig var det så med mitt tredje barn när vi var inne på förslossningen kl 06.00 inga direkta värkar och bakåtriktad tapp som var jätte hård och omogen, men klockan 07.00 började jag få lite värkar och när morgonpersonalen kom till vårt rum vid 07.15 var jag öppen 5 cm och våran dotter föddes 16 minuter över 8, så det gick som hejsan och blev en stor chock, jag är såklart lite orolig då bebbe nummer 4 väntas komma i början på maj, och har vi osis så går det riktigt fort eller vad tror ni?? =D
    herregud! jag blir helt chockad att det kan gå så fort! var du inne för igångsättning då eller? Skönt att inte va hemma om det går så fort!!! alla fl är ju olika sägs det så kasnke inte fjärde går lika fort för dej! Men jag skulle nog åka in såfort jag kände första värken haha!

idag har jag o sonen varit ute o lekt i snön så jag hoppas det har hänt nåt till imorrn när jag ska till bm! är riktigt trött på denna mage nu!
  • Lindaandreas

Jag hade gått över några dagar och vaknade med känslan att det var på g, och när jag skulle klä mig så sträckte det i magen och då ringde vi in och dom sa att vi var välkomna in för en koll om vi var oroliga för att det skulle gå fort, men fick ett rum att sova kvar på för att dag /personalen skulle fatta beslut eftersom jag hade en jobbig graviditet på slutet. men sen gick det undan hihi, men det tog ett tag att smälta det hela sen.

• student
    Lindaandreas skrev 2010-11-25 18:57:20 följande:
    Jag hade gått över några dagar och vaknade med känslan att det var på g, och när jag skulle klä mig så sträckte det i magen och då ringde vi in och dom sa att vi var välkomna in för en koll om vi var oroliga för att det skulle gå fort, men fick ett rum att sova kvar på för att dag /personalen skulle fatta beslut eftersom jag hade en jobbig graviditet på slutet. men sen gick det undan hihi, men det tog ett tag att smälta det hela sen.
    sträckte i magen- hur då? var du inget öppen innan då?
    jag vill oxå att det ska gå snabbt! min första tog flera dygn!
  • Antonsmamma07
    student skrev 2010-11-25 13:04:46 följande:
    men om man är omogen- kan de göra hinnsvepning då- jag trodde man var tvungen att va öppen?

Alltså de va mitt andra barn. Så jag va väll öppet för ett finger eller något sånt. Men BM sa till mej, "Jag är ledsen men jag tror inte de kommer starta inom de närmsta, du är helt omogen".
    jannikejarlbrink.blogg.se** Anton 071014** Alicia 091023
Svar på tråden Hur fort kan man öppna sig från bakåtlutad tapp till utplånad o öppen?