• Gummibjörn

Har era barn "snurrat" sitt hår?

Min dotter som är 2 1/2 år snurrar sitt OCH/eller mitt hår när hon är trött.
    Så när hon ska sova, dricka välling, eller myser i soffan på kvällen så är det ett evigt snurrande. 
    Ok att hon gör det på sig själv antar jag, men hon gör det gärna på mig också. Förut tyckte jag att det var lite mysigt men inte nu längre... Hon har gjort så så länge jag kan minnas.
    Hur ska man få henne att sluta? Ska man det? Jag undrar varför hon börjat med det. Det är som en drog, hon verkar absolut inte kunna sluta.. Har era barn varit "sånna" och har dom i så fall någonsin slutat med det? =)

• Svar på tråden Har era barn "snurrat" sitt hår?
  • Solan Gundersen

Min dotter är bara 8 mån än, men hon snurrar och stryker både mitt och sitt hår i precis samma situationer, ff a när hon är trött. Vi märkte redan på BB att hon tyckte om att bli struken över håret. Men vad man ska göra åt det har jag ingen aning om...

• september0809

varför kan hon inte få fortsätta?det verkar ju vara en avslappningsmetod för henne.
    du kanske kan få henne att sluta på dig och bara förklara att hon får göra så på sitt eget hår.

• hakalith

Inte mina barn men min kompis dotter va heltokig i att snurra håret det va hennes "snuttefilt" hon snurrade snurrade och när håret fastnade i fingret drog hon i det så min kompis hade problem med att hon hade kala fläckar på huvudet..
    Hon fick henne inte att sluta så dom klippte henne kort och efter det så slutade hon men hittade en annan snutte sak!!

• scharlotta

Min sambo snurrade håret när han var liten, eller "trillar håret" som hans mamma säger
    Han gör det fortfarande när han är trött, på mig också..
    Jag tror att många har såna saker för sig, ungefär som en snuttefilt, men det sitter i när man blir vuxen också..

• sihn

båda min döttrar har gjort det sen de var små och det gör det fortfarande när de är trötta, på sig själva numera. De är idag 12 och 8 år.
    Låt henne få fortsätta, det var som september skriver en avslappningsmetod för min flickor i alla fall.
    Visst var det inte roligt de gånger det blev en jättesnurra och man fick klippa av det men å andra sidan så kan inte jag i alla fall uppfatta det som ett problem!

• Gummibjörn

Nej det är egentligen inget problem och hon får gärna göra så på sig själv, men hellst inte på mig.. Jag är så otroligt håröm och det är inte alls skönt. Hon däremot verkar inte alls håröm, om hon snurrar in fingret eller får till en knut så bara drar hon tills det släpper och så det lossnar massor med hår.
     Har sagt till henne några gånger att det är bättre att hon gör så i sitt eget hår, men då säger hon bara; jag vill "snulla" mammas hår.. Glad 
    Jag var mest nyfiken på andra barn som gör så här.. Har också tänkt på om det är saknaden av nåt annat typ snuttefilt, men hon har aldrig varit intresserad av snuttefilt eller gosedjur.

• sihn

Håller med dig att det gjorde ont när de snurrade håret på en och jag är inte ens håröm

Mina flickor hade gosedjur och napp men snurrade ändå håret, varför??? ingen aning men det är rätt så lustigt att de gör det fortfarande

• vampyria2

Japp min äldsta gjorde det sen när fingret fastnade så drog hon bara ut fingret, gjorde ont som bara den Obestämd
    Gick så långt att hon fick två kala fläckar på huvudet, hmm hon har slutat nu men kommer inte ihåg hur gammal hon var när hon slutade, är 18 i dag så det var ett tag sen nu Drömmer

• frk Carlsson

vår tjej som är 2,5 snurrar sitt hår när hon ligger och ska somna. ibland ser det ut som att hon har dreads el ngt . inget att göra åt, så resonerar jag, det växer bort. jag brukar köra med mkt balsam när jag tvättar hennes hår, då går det att kamma ut. den äldre tjejen drog sig i örat, fyllde väl samma fumktion. hon slutade med det...när minns jag inte dock.

Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
  • Sessilou

min son på 14 månader är likadan och har alltid pillat sig själv i håret och mig.
    Mysigt på ett sätt, men har oxå blivit galen periodvis på detta eviga snurrande när man får såna himla trasselknutor i håret. Jag har lockigt hår så det tovar sig lätt.
    Försökte ett tag att sätta upp håret när jag skulle lägga honom på kvällen men han blev helt spratt galen! Så nu får han snurra.....det har blivit lite bättre nu, han snurrar mest sitt eget hår, och istället kör han in hela armen under min nacke o småpillar lite....inte sådär intensivt som innan.

Less is more=)
  • Sessilou

kan tillägga att när det var som värst ( då pillade han OCH drog hårt i mitt hår, det var då jag inte stod ut) så försökte jag att han skulle snutta på sin kissekatt som alltid är i sängen, men det gick inte. Och hans pappa kunde inte lägga honom på kvällen, för han har rakat huvud! störigt. Försökte även med en docka som hade hår men den var inte intressant. Så...jag vet inte hur man ska göra för att få dem sluta.

Less is more=)
Svar på tråden Har era barn "snurrat" sitt hår?