• Ticktack

Avfärga håret, hur?

Hej!

Jag har alltid intensivtonat mitt hår, färgade för första gången i förra veckan för att jag trodde jag kunde ljusa upp mitt hår med färg. Men tydligen så gick inte det och jag tycker det är mörkare nu än det var innan, jag vill bli ljusare, typ ljusbrun, nu är jag mörkbrun som jag tycker skiftar i rött.  Görfult.

Finns det något man kan göra, hemma själv? Utan att behöva gå till frisören (dyrt)?
    Kan man använda någon speciell hårinpackning? Bra avfärgning/blekning?

Har hört att schampo med  ammonium laurel sulfate ska hjälpa till att ta bort färg från håret. Stämmer det? Någom som vet???

Jättetacksam för alla svar och tips! Gärna från er med erfarenhet!

• Svar på tråden Avfärga håret, hur?
  • lillithsmamma

kan tyvärr inte hjälpa men vill kunna följa din tråd för evtuella lösningar

• Kinya

Jag hade inte trixat med det själv utan gått till frisören och fått det fixat.

• Ticktack
    lillithsmamma skrev 2010-11-25 09:15:23 följande:
    Ok, hoppas jag får många svar då :)
  • Ticktack
    Kinya skrev 2010-11-25 09:16:39 följande:
    Jag hade inte trixat med det själv utan gått till frisören och fått det fixat.
    Ok, fast det är ju rätt så dyrt hos frissan kan jag tänka mig, men visst det är säkert värt pengarna. Vet du vad det kan kosta med avfärgning hos en "medelbra" frisör??
  • marychain

det är svårt att avfärga ett hår, tar tid och krävs noggranhet! tänk på att det sliter på håret eftersom det är en slags blekning. dessutom suger håret åt sig efteråt och om man tonar/färgar brukar den addera. gå till en frisör om du är rädd om ditt hår!! en tröst är att det är iaf lättare att få håret ljusbrunt än blondt. lycka till

• Ticktack

Ok tack, det får kanske bli frisör i alla fall då.

• patti87

skulle rekomendera endast frissan

• Ticktack
    lillithsmamma skrev 2010-11-25 09:15:23 följande:
    Har googlat runt lite grann och hittat andra diskussionsforum och trådar med samma ämne.... hittade tipset om head and shoulders mjällschampo ska tydligen drar ur färg ganska bra och även bleka lite om man tvättar med det hela tiden, kan även göra en inpackning med mjällschampo och plast runt huvudet så kan det dra ur lite färg. även schampot matrix amplify ska funka bra, vet dessvärre inte var man kan köpa det nånstans, men får kolla runt lite.... ska iväg nu iaf och köpa mjällschampo så får vi se hur det blir.... :)
  • lillithsmamma

lycka till brätta slutresultatet

• jniee

Var försiktig med att försöka avfärga själv och bleka mörkt hår, jag försökte mig att gå från brunett till blond vilket resulterade i att mitt hår gick av (!!) Det bröts av på mitten verkligen, resultatet? 20 cm kortare hår samt en guloragne nyans, inte att rekomendera! Håret har inte hämtat sig fast det är 2 år sedan!  Gå till en frisör för ditt hårs skull!

• NinnaW

Jag provade avfärgning, från Åhlens, och det har gått hur bra som helst. Fortfarande brunhårig, men inte svart-brun iaf. Och håret är fint fortfarande.

• MissMango

En avfärgning skall alltid göras hos en frisör eftersom det bara är hon som kan avgöra om ditt hår tål en avfärgning eller inte och det är bara hon som kan avgöra precis när det skall sköljas ut. Du förstår, med avfärgning i håret så måste det hållas under sträng uppsikt, plötsligt kan håret liksom, mjukna, det är svårt att förklara, och då måste det sköljas på direkten. Jag gör alltid en avfärgning direkt i shamponeringen , fördelar avfärgningen från topparna och ut på längderna och kollar noga. Plötsligt kan det gå väldigt fort och då måste jag vara beredd. Eller så händer inget med färgen men håret mjuknar och det betyder att håret har påfrestats hårt men att färgen ändå sitter som berg. Svårt det där med avfärgning, även för en frisör och framförallt om kunden färgar håret hemma. Då vet bara gud vilka färger som dyker upp under avfärgningen. . En frisör sköljer i tid, fördelar avfärgningen rätt och i anpassad styrka och kan nyansera ditt hår så att du får bort icke önskvärda toner.
    Vågar du göra det själv så kör hårt. Men kom ihåg att snålheten bedrar visheten. Försöker du avfärga håret hemma så riskerar du att få håret helt förstört eller att få en färg som inte ens en magsjuk hund hade kunnat producera. Kul att stå där i badrummet och lipa med trasigt hår i pumpafärg

• Ticktack

Jag har inte avfärgat håret och kommer inte göra det heller, möjligtvis hos frisör då. Har istället tvättat håret med mjällschampo och jag tror nog lite av färgen har gått ur, ska fortsätta ett tag till så blir det nog att jag färgar om håret hos frisör till våren istället. Det ser bättre ut nu iaf än vad det gjorde för en månad sen! :)

Svar på tråden Avfärga håret, hur?