• Anonym

Att inte gömma självskade ärr på arbetet

Arbetar inom sjukvården och kan således inte använda exempelvis klocka eller armband för att dölja de ärr jag har på min handled.
    En del av mina närmaste kollegor vet om de problem jag haft men alla vet inte.
    För närvarande så har vi många vikarier inne pga olika orsaker och jag kan riktigt känna deras blickar, det har även startats ett rykte om att jag fortfarande har problemen och ungefär går hem och skär mig varje dag.....

Jag vet att jag borde sträcka på mig och inte skämmas, det gör jag ju inte egentligen men när det verkar som att rykten sprids och folk pratar bakom min rygg känns det jobbigt. Tänk om chefen får veta, (han vet en del, men inte att jag skurit mig).

Jag vet inte riktigt varför jag skrev detta men behövde skriva av mig och kanske få lite respons kring hur man kan tackla det.

På senare år har jag kommit fram till att det som passar bäst är att vara ärlig och inte försöka dölja något, inte så att jag håller upp min arm framför näsan på alla o pratar oavbrutet om det men skulle någon fråga så svarar jag ärligt.

Men kan man vara ärlig till alla? Fast det är klart i mitt arbete är det ju svårt att dölja..............faaaan vad jag svamlar..... hjälp.....

• Svar på tråden Att inte gömma självskade ärr på arbetet
  • Anonym (Lisa)

Jag har ungefär samma problem. Jag ska nästa vecka börja på ett jobb där man ska ha skjorta på sig, kortärmad dessutom. Och mina armar ser fortfarande ut som "hej, kom och hjälp mig". Även om det är 6 år sen sist. Det känns jättejobbigt. Jag är väldigt orolig, chefen vet ingenting om mig.. Jag kan bara hålla tummarna för att det finns nånting mer man kan få ha på sig-- Jag är väldigt frusen av mig också.

• Anonym (*)

Jag jobbade hela sommaren på ett äldreboende, i kortärmad skjorta. Fick inte en enda fråga, varken från personal eller brukare. Nu ser man dock att mina ärr är gamla, dom är rätt blekta om man säger så (flera år sedan jag skadade mig själv, om man inte räknar ett enda återfall som knappt lämnade sår). Om det bara är på handleden så går det ju faktiskt att ljuga, om du inte vill berätta om ditt fd självskadebeteende.

• Flygfotogen

Om du vill säga något så säg nåt enkelt. Typ "jag hade problem när jag var yngre. Tyvärr får jag leva med de här nu." Normalt folk bör ta till sig det och sen knipa käft.

• Anonym (sandra)

På ett sätt är det bra, då folk kan vänja sig vid att det finns folk med den problematiken och att det kan vara vem som helst som drabbas, man behöver inte vara galen för att göra det. Det kan minska på folks fördomar.

Jag har själv skurit mig i tonåren, men har inte några synliga ärr kvar. Men när jag hör folk säga "oj såg du den tjejen som skurit sig, så jävla sjuk i huvudet är hon", då blir jag ledsen och vågar inte berätta för dom, trots att jag borde för att jag inte ska skämmas.

Dock tycker jag att man ska vara försiktig med att visa ärren för lättpåverkade människor, tex de som har ett aktivt självskadebeteende, och kanske även ungdomar. Det är ju allmänt känt att självskadebeteende "smittar". Men tror inte att det är något problem med vuxna.

Var stolt över den du är. Ärren är en del av dig, det representerar en tuff tid i ditt liv som du kom genom. Så på ett sätt är det ett bevis på din styrka.

Svar på tråden Att inte gömma självskade ärr på arbetet