• Maac

Hur beräkna julmat 22 personer?

Har 22-25 gäster/släktingar till julafton. Behöver verkligen hjälp med vilka mängder som gäller!

Julskinka, köttbullar, revben, sill osv!

Så svårt, vi brukar vara 5 pers och då får vi massor av mat över. Någon som har koll? (för jag har det inte)

Hjälp!

/en förlorad julmatssjäl

• Svar på tråden Hur beräkna julmat 22 personer?
  • Birgitta2

Har du funderat på knytkalas? Så folk tar med sig sill, en annan kan ta med sig lax, en tredje ägg, du gör skinkan, en fjärde kan fixa jansson osv. Det blir såååååå mycket lättare. Att själv ta på sig att göra julmat till så många personer kan knäcka en hel jäkla jul. Det hade åtminstone inte jag gjort.

Jag skulle skrivit upp på en lista vad som behövs till julbordet. Sen hade jag ringt runt och bett var och en göra sin del (här får du styra upp).

• Maac

Ja, vi har pratat om knytkalas och vissa saker har lagts ut., skinkan, janssons, köttbullar och revben.

Resten fixar jag och sambon  Men grejen är att ingen vet hur mycket de ska ta med sig, och vi vet inte hur mycket vi ska göra eller rekommendera till dem...

• Birgitta2
    Maac skrev 2010-11-25 11:19:11 följande:
    Ja, vi har pratat om knytkalas och vissa saker har lagts ut., skinkan, janssons, köttbullar och revben.

Resten fixar jag och sambon  Men grejen är att ingen vet hur mycket de ska ta med sig, och vi vet inte hur mycket vi ska göra eller rekommendera till dem...
    Man får ta det lite med känsla. Köttbullar för 22 personer - 3 st per person hade jag tagit, 1,5 kg blandfärs. Likaså prinskorven. Man äter ju inte så mycket av varje rätt - det blir så mycket ändå. Potatis och bröd och ost skall ju finnas också. Jag lovar - folk blir mätta.
  • Lena

Har för mig man säger 50-100g av kött om det är en buffe och 100-150g av kolhydraterna. Per person och rätt då altså.

• Maac
    Lena skrev 2010-11-25 11:32:47 följande:
    Har för mig man säger 50-100g av kött om det är en buffe och 100-150g av kolhydraterna. Per person och rätt då altså.
    Tack! Då har jag ett hum att utgå ifrån
Svar på tråden Hur beräkna julmat 22 personer?