• PetraMunchen

Måste du kissa nu?

Jag kör lite EC och håller upp mitt barn när jag tror att hon ska kissa eller bajsa. (hon är 7 veckor nu) Det går oftast rätt bra och hon blir verkligen överlycklig och ger mig ett jättesmile när jag tar av henne blöjan. MEN mitt problem är att efter att ha hållit upp henne ett tag och inget har hänt så lägger jag ner henne och DÅ! innan jag hunnit sätta på blöja eller så, då kissar hon. Jag blir ju tokig. Hon vill ju kissa så jag tolkar henne ju rätt men varför kan hon inte kissa när jag håller upp henne? Nån som har några råd att ge?

• Svar på tråden Måste du kissa nu?
  • Lena

Hur länge håller du upp henne? Det kanske tar lite tid att släppa fram det?

• susaXX

Så va det för oss också i början och jag vet inte varför men tillslut gick det över och hon slutade kissa när vi la henne ned. Men en teori kan vara att det finns en reflex som stimuleras vid svanskotan och när man lägger barnet ned blir det tryck/beröring vid detta område och barnet kissar. Jag har hört vissa vuxna som fortfarande har kvar denna reflex och blir kissnödiga när man stryker över området.  (Detta är är helt ovetenskapligt och bara mina egna teorier)

• PetraMunchen

Jag får väl se till att hon alltid har rätt underlag när hon är utan blöja, men det är inte så lätt för jag undiker just nu att bära henne onödig mycket pga att jag fick ont i ryggen igår. Att sitta med henne med en potta i knät går ju bra men när man ska sätta på blöjan igen måste jag ju lägga ner henne. Mitt förra barn var ju kille och han var mycket fortare med att kissa men å andra sidan börja vi inte hålla upp honom förrän han var 2 månader så det kanske är en åldersgrej.

• susaXX

Det kan det absolut vara. Helt plötsligt började det bara fungera, man får ge det lite tid.

• Loreena

Precis så gör min bebis ibland också. Jag brukar räkna till 50 tyst för migsjälv när jag ECar sonen, har han inte kissat då så lägger jag ner honom på mage på en handduk på köksgolvet och då kissar han oftast. Skulle jag vänta 5 min skulle kisset säkert komma, men så länge vill jag inte stå för då brukar sonen hinna bli grinig och jag vill att det ska vara positivt för honom att kissa.

• PetraMunchen

Det har faktiskt blivit bättre. Men hon signalerar inte alltid så tydligt för kiss så jag missar många gånger också. Men man kan ju inte stressa.... det kommer när det kommer. Idag va hon torr i tre timmar och kissa sen när jag höll upp henne. Då blir man glad.

• Loreena

Här börjar det också gå bättre och bättre! Nu kissar han oftast direkt när vi ställer oss vid badkaret, han har även börjat bajsa där. :) han är 4 mån nu och det verkar som han förstått vad som sker och föredrar att slippa bajsa på sig.

• PetraMunchen

Första torra natten och hon är bara 2,5 månad. Bytte till torr blöja ca 23. Hon ammades och kissades därefter vid 4.00 och sen vakna hon vid 8.00 och ammades och kissades igen. Båda gångerna var blöjan helt torr! Jag tycker bara det är så häftigt!

• Loreena
    PetraMunchen skrev 2010-12-17 08:46:00 följande:

Första torra natten och hon är bara 2,5 månad. Bytte till torr blöja ca 23. Hon ammades och kissades därefter vid 4.00 och sen vakna hon vid 8.00 och ammades och kissades igen. Båda gångerna var blöjan helt torr! Jag tycker bara det är så häftigt!

Jag tycker också att det är jättehäftigt! :) Det känns så bra de dagarna när kommunikationen fungerar!
Svar på tråden Måste du kissa nu?