• Suck och suck

Från vilken ålder får era barn gå och handla i centrum själva, om ni har några hundra meter?

Ja, det är min frågeställning.

• Svar på tråden Från vilken ålder får era barn gå och handla i centrum själva, om ni har några hundra meter?
  • Charlotte73

Min dotter är 11 år, och vi har pratat mycket om vad man gör/får göra och vad man inte får göra, så hon kan vara ensammen på stan med sina 2 lika mogna kompissar.

Hon skulle nog inte tycka att det var roligt att gå själv, men hon har 2 komoissar som jag vet är förståndiga, så det beror ju lite på sånt också.

• Suck och suck
    Charlotte73 skrev 2010-11-25 14:52:29 följande:
    Min dotter är 11 år, och vi har pratat mycket om vad man gör/får göra och vad man inte får göra, så hon kan vara ensammen på stan med sina 2 lika mogna kompissar.

Hon skulle nog inte tycka att det var roligt att gå själv, men hon har 2 komoissar som jag vet är förståndiga, så det beror ju lite på sånt också.
    Uj, släppa iväg till stan. Känns som man aldrig vill göra.
    Fast jag gick ju livligt på stan kring den åldern.
    Hur sjutton ska jag kunna vänja mig vid att hon börjar ta tunnelbana själv?
    Vilken ålder??? Ni som bor i Stockholm.
    Men som sagt. Bara iväg till centrum och handla en sväng.

Känns som jag borde släppa iväg henne snart? Hon är 8 år.
  • JWM

ca 10 år kanske

stora är 8 år men vi har en större väg man måste över så
    nej ett tag till får han vänta

• Suck och suck
    JWM skrev 2010-11-26 13:06:21 följande:
    ca 10 år kanske

stora är 8 år men vi har en större väg man måste över så
    nej ett tag till får han vänta
    Jo, det är ju det där, om man har en jobbig väg att vara rädd för.
    Hon har gått över den vägen själv, och mött m i g vid centrum dock.
    Det är en oansenlig väg, med inte så många bilar,
    men ibland kommer fartvidunder till bilar där ibland, och så är det en jobbig pizzeria som skymmer sikten. Men den icke-sikten är värst ifrån centrum.
    Hennes klasskamrater (en del) får dock cykla/gå den vägen till och från skolan. Men inte alla.
    Jag vet inte om jag skulle låta henne gå till skolan om jag bodde på andra sidan den vägen.
    Usch, jag borde höra av mig till trafikkontoret om den där läskiga vägen tror jag?
    som sagt, som sagt, snart måste man väl ändå börja låta henne gå till centrum för att handla iallafall?
  • pluvdo

När jag var liten gick ju jag till skolan själv med andra barn från sju års ålder. Vi gick inte till stan då förstås, men till samhällets centrum. Över en ganska stor väg.

Första gången jag åkte in till stan själv (tog väl en halvtimme med buss) och gick på bio var jag 11 år.

• Suck och suck
    pluvdo skrev 2010-11-26 15:17:06 följande:
    När jag var liten gick ju jag till skolan själv med andra barn från sju års ålder. Vi gick inte till stan då förstås, men till samhällets centrum. Över en ganska stor väg.

Första gången jag åkte in till stan själv (tog väl en halvtimme med buss) och gick på bio var jag 11 år.
    Jo, jag var iväg själv då jag var sådär liten jag också. Men det känns som det är annorlunda idag? Och sen beroende på var man bor då också.
    Inga problem att hon får gå till skolan själv, men då har vi heller ingen farlig väg som hon behöver gå över.
    Usch, man är väl drabbad av det där trygghetsnarkomanin själv kanske?
  • pluvdo
    Suck och suck skrev 2010-11-26 15:22:51 följande:
    Jo, jag var iväg själv då jag var sådär liten jag också. Men det känns som det är annorlunda idag? Och sen beroende på var man bor då också.
    Inga problem att hon får gå till skolan själv, men då har vi heller ingen farlig väg som hon behöver gå över.
    Usch, man är väl drabbad av det där trygghetsnarkomanin själv kanske?
    Jo, det känns annorlunda idag, men jag tycker mest det är hysterin som är annorlunda, eller? För det är väl inte fler barn som kidnappas idag än det var för 15 år sen? Om man ser till procenten? Men om någon skulle skicka iväg sin sjuåring till skolan ensam idag så hade väl tio andra mammor ringt till soc, känns det som. Lite överdrivet, kanske, men jag tycker som sagt det har blivit lite väl mycket hysteri kring sådana saker.
  • Suck och suck
    pluvdo skrev 2010-11-26 15:51:01 följande:
    Jo, det känns annorlunda idag, men jag tycker mest det är hysterin som är annorlunda, eller? För det är väl inte fler barn som kidnappas idag än det var för 15 år sen? Om man ser till procenten? Men om någon skulle skicka iväg sin sjuåring till skolan ensam idag så hade väl tio andra mammor ringt till soc, känns det som. Lite överdrivet, kanske, men jag tycker som sagt det har blivit lite väl mycket hysteri kring sådana saker.
    Håller med dig. Ändå så är det som att man själv också har blivit harigare.
    Fast där vi bor så är det himla oroligt vid centrum, så jag tror att det spelar in.
    Jag hörde inte riktigt talas om d e n typen av ungdomsgäng då jag var mindre.
  • Bonanza

Vad är det vi pratar om? Ett lokalt centrum med ica där de ska köpa lite lördagsgodis? Eller ett stadscentrum där de ska "gå på stan"?

Det är ju rätt olika saker.

• Suck och suck
    Bonanza skrev 2010-11-26 17:05:02 följande:
    Vad är det vi pratar om? Ett lokalt centrum med ica där de ska köpa lite lördagsgodis? Eller ett stadscentrum där de ska "gå på stan"?

Det är ju rätt olika saker.
    Båda två sakerna antar jag.
    Fast min fråga i ts handlade mer om att gå till lokala Ica i centrum.
  • Bonanza
    Suck och suck skrev 2010-11-26 22:17:15 följande:
    Båda två sakerna antar jag.
    Fast min fråga i ts handlade mer om att gå till lokala Ica i centrum.
    Jaha. Tja, från typ 7 år antar jag. Gå på stan är väl mer från kanske 9-10 år.
  • Suck och suck
    Bonanza skrev 2010-11-26 22:19:23 följande:
    Jaha. Tja, från typ 7 år antar jag. Gå på stan är väl mer från kanske 9-10 år.
    Tja, hon är ju 8 år, och kanske att hon får gå någon dag och handla. Hon har ju gått vägen t i l l centrum själv,
    men som sagt, då säger jag till henne att titta ordentligt vid den där otäcka kurvan.

Till stan får det nog dröja till hon går i högstadiet nästan känns det som
    Men jag vet inte. Man får ju känna in hur kompisarna och grannarna gör också.
  • Bonanza
    Suck och suck skrev 2010-11-26 22:25:10 följande:
    Tja, hon är ju 8 år, och kanske att hon får gå någon dag och handla. Hon har ju gått vägen t i l l centrum själv,
    men som sagt, då säger jag till henne att titta ordentligt vid den där otäcka kurvan.

Till stan får det nog dröja till hon går i högstadiet nästan känns det som
    Men jag vet inte. Man får ju känna in hur kompisarna och grannarna gör också.
    Fast jag bor ju inte i Sthlm, det är skillnad på stad och stad. Centrum och centrum.
  • Lilly mama

Som liten fick jag gå till centrum (i tyresö) för at köpaglass eller kolla i affärer från 8-9 år. Sen  fick jag åka in till Skanstull (då bussen gick direkt dit så vi slapp tunnelbana) när jag var 11 år. Jag åkte med en kompis som var lika präktig som jag. Vi kollade på HM och åt mjukglass, sen åkte vi hem. Det beror nog mycket på barnet.

• Suck och suck
    Lilly mama skrev 2010-11-26 22:30:04 följande:
    Som liten fick jag gå till centrum (i tyresö) för at köpaglass eller kolla i affärer från 8-9 år. Sen  fick jag åka in till Skanstull (då bussen gick direkt dit så vi slapp tunnelbana) när jag var 11 år. Jag åkte med en kompis som var lika präktig som jag. Vi kollade på HM och åt mjukglass, sen åkte vi hem. Det beror nog mycket på barnet.
    Det var ju en liten riktlinje, Om man nu är yngre än jag och kanske inte för s å länge sen var 11 år.
    Bonanza skrev 2010-11-26 22:26:32 följande:
    Fast jag bor ju inte i Sthlm, det är skillnad på stad och stad. Centrum och centrum.
    Jo, det handlar ju förstås om mycket var man bor.
    Otäcka Stockholm!
Svar på tråden Från vilken ålder får era barn gå och handla i centrum själva, om ni har några hundra meter?