• Mitt Älskade Barn

Julstjärna från indiska - hur fäster man lampan i fanskapet??

Proffesionella julpyntar-älskare, snälla hjälp mig med mitt fåniga problem innan jag skiter i julen å river sönder julstjärnorna.;)

Jag har köpt tre fina julstjärnor från indiska. Jag har vikit upp dom som man ska och har nu dem framför mig. Det finns självfallet en öppning i julstjärnan där man ska föra ner lampan, och sen några snören som sitter fast i stjärnan som man sedan knyter ihop.

Men jag har gjort så - stoppat ner lampsladden och knytit ihop - och det ser ju förjävligt ut. Stjärnorna är i kartong  och det blir ju en glipa där sladden sticker upp som inte är vacker! gör jag nåt typiskt idiotfel eller är det såhär man gör?
    Sen fattar jag mig inte på säkerheten. Det finns ju ingen hållare i julstjärnan att stoppa ner lampan i så att den inte ska bränna inuti kartongen. Det står bara "se till att lampan hänger fritt." Jaha, ska jag stoppa ner den bara och hoppas på att mitt hem inte står i lågor inom en snar framtid?

Jag vet att det här är så fånigt att jag måste skratta åt mig själv. Jag är 21 år och det är första gången jag köper julstjärnor.. Så ja, ha överseende med det..;) haha.

Men ja, har ni nån ide om hur jag ska göra eller har ni själv köpt likadana?

Kram från en ytterst julstressad ung mamma som uppenbarligen har lite att göra..;)

• Svar på tråden Julstjärna från indiska - hur fäster man lampan i fanskapet??
  • alice mamma

Har också köpt julstjärnor men på Rusta, Håller på att bli gaaaaaaaaaalen. Jag får heller inte till det. :(

• Mitt Älskade Barn

Skönt att det är någon till! får hoppas det kommer in en expert här;)

• Stardust

Här kommer experten :) haha

Jag har oxå stjärna från indiska och gjorde följande med den och äver mina andra stjärnor....för att det inte ska bli en glipa i stjärnan där kabeln går upp, tog jag en sax och klippte bort lite lite på båda sidor på stjärnan där den går ihop så det blir ett litet hål för sladden men att ändå stjärnan går ihop ordentligt. Klipp inte mkt!!

För att kabeln ska sitta på plats och lampan ska vara i mitten av stjärnan och inte nudda stjärnan. Ta tape och linda runt kabeln flera varv så det blir tjockare på ett ställe. Det ska sitta så det hamnar inne i stjärnan högst upp och inte kommer ut genom hålet högst upp i stjärnan.

Förstår man det jag skrivit??...

• alice mamma

I mina stjärnor är det någon sorts plastgrej som ska sitta runt glödlampan innan man trär ner den i stjärnan. Vad tror du händer då. Ja, inte faan håller den sig på plats. Jag gick in i affären och kollade hur dom hade gjort på sina egna och det visade sig att de inte använde plastgrejen. Min man sa att har man en energilampa i så kan det inte börja brinna i pappret. Hoppas på det.

• Stardust

Det är inte alla stjärnor som har något att skydda med alls...man måste skapa en distans på sladden själv så den inte glider upp och att lampan hamnar i mitten av stjärnan...enklast med tape.

• Puchahontas

En liten glipa får man räkna med. Man får knyta ihop stjärnan tajt

Jag knyter ihop stjärnan med en rosett (det ska vara tajt för att undvika glipan) och sedan drar jag ut ena snöret. Snöret som jag drog ut fäster jag runt sladden med en knop som heter dubbelt halvslag (www.marieholm20.com/ideas/fast_fortojning/dubbhalv.jpg) Detta för att glödlampan ska vara placerad mitt i stjärnan.

Det är lite pill men till slut brukar det bli bra. Hoppas ni förstod min beskrivning..

Lycka till!

• Mitt Älskade Barn

Underbara ni! tack så¨hemskt mycket!! <3

• Mitt Älskade Barn
    Stardust skrev 2010-11-25 14:24:23 följande:
    Här kommer experten :) haha

Jag har oxå stjärna från indiska och gjorde följande med den och äver mina andra stjärnor....för att det inte ska bli en glipa i stjärnan där kabeln går upp, tog jag en sax och klippte bort lite lite på båda sidor på stjärnan där den går ihop så det blir ett litet hål för sladden men att ändå stjärnan går ihop ordentligt. Klipp inte mkt!!

För att kabeln ska sitta på plats och lampan ska vara i mitten av stjärnan och inte nudda stjärnan. Ta tape och linda runt kabeln flera varv så det blir tjockare på ett ställe. Det ska sitta så det hamnar inne i stjärnan högst upp och inte kommer ut genom hålet högst upp i stjärnan.

Förstår man det jag skrivit??...
    Helt förståeligt! nu vet jag hur jag ska göra. TACK <3!
Svar på tråden Julstjärna från indiska - hur fäster man lampan i fanskapet??